Russell luidt noodklok na incident in Australië: "Staan levens op het spel"
Het gaat bij Mercedes nog niet van een leien dakje dit seizoen, al
was het incident van George Russell in Australië vooral een gevolg
van grote pech. De Brit zat Fernando Alonso op de hielen tijdens de
slotfase van de race, maar zijn poging tot een inhaalactie mocht
uiteindelijk niet baten. Russell naderde zijn Spaanse concullega in
de slotfase, maar schrok van Alonso, die op den duur twee keer op
zijn rem ging staan. Een crash was het gevolg. Toch ontstond de
echte paniek pas toen de bolide van Russell weer op de baan terecht
kwam. De coureurs achter hem reden namelijk nog op vol tempo door
en volgens de Brit kwam dat vooral door de veel te late beslissing
van de wedstrijdleiding. Hij klonk dan ook niet tevreden tegenover
onder meer RacingNews365. "Het was een ontzettend oncomfortabele
positie om in te zitten. Je weet gewoon dat het een blinde bocht is
waar toch wel 250 kilometer per uur gereden wordt, en dan lig ik
daar half ondersteboven midden op de racelijn stil. Het was gewoon
afwachten tot het fout zou gaan." De Mercedes-coureur werd zelf
niet onder druk gezet. Dat was een zegen, vind hij zelf. "Ik had
het geluk dat ik tien seconden voorsprong had op degene achter me,
maar uiteindelijk duurde het nog tien of twaalf seconden tot de
wedstrijdleiding de Safety Car de baan op stuurde. Maar als dit
tijdens de eerste ronde al zou gebeuren heb je in die tien seconden
misschien wel vijf, zes of zelfs zeven auto's die je allemaal
zouden kunnen raken, zelfs onder een gele vlag." Russell roept op
tot veranderingen De Mercedes-coureur herinnert zich dat dit niet
het eerste voorval was waarbij een gecrashte auto weer terug op de
baan verscheen, maar dat roept juist vragen op. Volgens Russell is
het onvermijdelijk om te stellen dat de besluitvorming van de
wedstrijdleiding beter én sneller zal moeten. "We hebben dit soort
incidenten al wel vaker gezien, wanneer er dan een auto terug de
baan op komt. Carlos Sainz had bijvoorbeeld een soortgelijk
incident in Japan in 2022. Ik denk echt dat we een manier moeten
zoeken om meteen met een Virtual Safety Car of iets dergelijks te
komen op het moment dat een coureur serieus gevaar loopt." Russell
weet als geen ander hoe cruciaal snelle besluitvorming kan zijn in
een sport als de Formule 1, en dus roept hij de wedstrijdleiding op
om het hele proces te hervormen. "Die paar seconden zijn echt
cruciaal en kunnen allesbepalend zijn, want er staan levens op het
spel. We hebben het de afgelopen jaren al veel vaker meegemaakt,
maar ik denk dat we met de huidige technologie die we ter
beschikking hebben echt grote stappen kunnen zetten op dit gebied."
was het incident van George Russell in Australië vooral een gevolg
van grote pech. De Brit zat Fernando Alonso op de hielen tijdens de
slotfase van de race, maar zijn poging tot een inhaalactie mocht
uiteindelijk niet baten. Russell naderde zijn Spaanse concullega in
de slotfase, maar schrok van Alonso, die op den duur twee keer op
zijn rem ging staan. Een crash was het gevolg. Toch ontstond de
echte paniek pas toen de bolide van Russell weer op de baan terecht
kwam. De coureurs achter hem reden namelijk nog op vol tempo door
en volgens de Brit kwam dat vooral door de veel te late beslissing
van de wedstrijdleiding. Hij klonk dan ook niet tevreden tegenover
onder meer RacingNews365. "Het was een ontzettend oncomfortabele
positie om in te zitten. Je weet gewoon dat het een blinde bocht is
waar toch wel 250 kilometer per uur gereden wordt, en dan lig ik
daar half ondersteboven midden op de racelijn stil. Het was gewoon
afwachten tot het fout zou gaan." De Mercedes-coureur werd zelf
niet onder druk gezet. Dat was een zegen, vind hij zelf. "Ik had
het geluk dat ik tien seconden voorsprong had op degene achter me,
maar uiteindelijk duurde het nog tien of twaalf seconden tot de
wedstrijdleiding de Safety Car de baan op stuurde. Maar als dit
tijdens de eerste ronde al zou gebeuren heb je in die tien seconden
misschien wel vijf, zes of zelfs zeven auto's die je allemaal
zouden kunnen raken, zelfs onder een gele vlag." Russell roept op
tot veranderingen De Mercedes-coureur herinnert zich dat dit niet
het eerste voorval was waarbij een gecrashte auto weer terug op de
baan verscheen, maar dat roept juist vragen op. Volgens Russell is
het onvermijdelijk om te stellen dat de besluitvorming van de
wedstrijdleiding beter én sneller zal moeten. "We hebben dit soort
incidenten al wel vaker gezien, wanneer er dan een auto terug de
baan op komt. Carlos Sainz had bijvoorbeeld een soortgelijk
incident in Japan in 2022. Ik denk echt dat we een manier moeten
zoeken om meteen met een Virtual Safety Car of iets dergelijks te
komen op het moment dat een coureur serieus gevaar loopt." Russell
weet als geen ander hoe cruciaal snelle besluitvorming kan zijn in
een sport als de Formule 1, en dus roept hij de wedstrijdleiding op
om het hele proces te hervormen. "Die paar seconden zijn echt
cruciaal en kunnen allesbepalend zijn, want er staan levens op het
spel. We hebben het de afgelopen jaren al veel vaker meegemaakt,
maar ik denk dat we met de huidige technologie die we ter
beschikking hebben echt grote stappen kunnen zetten op dit gebied."
