Verstappen trekt plannen voor 2026 in twijfel
De nieuwe reglementen van 2026 houden de gemoederen bezig. Er komen
nieuwe motoren met een evenredige verdeling tussen een
verbrandingsmotor en elektrische aandrijving én de Formule 1 wil
misschien actieve aerodynamica gaan introduceren. Dat betekent dat
de vleugels van de auto's in de bochten bijvoorbeeld voor meer grip
zouden kunnen zorgen, terwijl ze op de rechte stukken weer een
andere configuratie aannemen om zo meer topsnelheid te creëren.
Teams testen dat idee al volop in de simulator, maar de resultaten
zouden alarmerend zijn. Op de rechte stukken zou de auto in de
laagste configuratie qua luchtweerstand onbestuurbaar zijn,
waardoor coureurs tijdens het accelereren ineens spinden. Max
Verstappen is sowieso geen fan van actieve aerodynamica. Hij wil
dat de Formule 1 andere problemen aanpakt. "Ik denk dat we nog
steeds met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar
je de batterij veel gebruikt", vertelt Verstappen tegenover onder
meer RacingNews365. "Ik denk ook niet dat we voor actieve
aerodynamica moeten kiezen. Maar op dit moment lijkt het wel te
gaan gebeuren. Hopelijk kunnen we een aantal zaken optimaliseren.
Ik vind het sowieso belangrijker dat we het gewicht van de auto's
onder handen nemen. Dat moeten we verbeteren, in plaats van
allerlei tools en trucjes inzetten om het inhalen mogelijk te
maken. Er moet toch een andere manier zijn om het goed voor elkaar
te krijgen." Toch snapt Verstappen wel waar het idee vandaan komt.
"Met het motorreglement dat ze hebben ingevoerd, moeten ze het doen
om topsnelheid te creëren als de batterij stopt met werken. Op
sommige circuits zal het wat beter gaan en op andere zoeken we
waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk gaan mensen mijn
argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk dat we er in 2026
wel achter zullen komen."
nieuwe motoren met een evenredige verdeling tussen een
verbrandingsmotor en elektrische aandrijving én de Formule 1 wil
misschien actieve aerodynamica gaan introduceren. Dat betekent dat
de vleugels van de auto's in de bochten bijvoorbeeld voor meer grip
zouden kunnen zorgen, terwijl ze op de rechte stukken weer een
andere configuratie aannemen om zo meer topsnelheid te creëren.
Teams testen dat idee al volop in de simulator, maar de resultaten
zouden alarmerend zijn. Op de rechte stukken zou de auto in de
laagste configuratie qua luchtweerstand onbestuurbaar zijn,
waardoor coureurs tijdens het accelereren ineens spinden. Max
Verstappen is sowieso geen fan van actieve aerodynamica. Hij wil
dat de Formule 1 andere problemen aanpakt. "Ik denk dat we nog
steeds met wat compromissen moeten dealen op bepaalde circuits waar
je de batterij veel gebruikt", vertelt Verstappen tegenover onder
meer RacingNews365. "Ik denk ook niet dat we voor actieve
aerodynamica moeten kiezen. Maar op dit moment lijkt het wel te
gaan gebeuren. Hopelijk kunnen we een aantal zaken optimaliseren.
Ik vind het sowieso belangrijker dat we het gewicht van de auto's
onder handen nemen. Dat moeten we verbeteren, in plaats van
allerlei tools en trucjes inzetten om het inhalen mogelijk te
maken. Er moet toch een andere manier zijn om het goed voor elkaar
te krijgen." Toch snapt Verstappen wel waar het idee vandaan komt.
"Met het motorreglement dat ze hebben ingevoerd, moeten ze het doen
om topsnelheid te creëren als de batterij stopt met werken. Op
sommige circuits zal het wat beter gaan en op andere zoeken we
waarschijnlijk meer het randje op. Natuurlijk gaan mensen mijn
argumenten proberen te weerleggen, maar ik denk dat we er in 2026
wel achter zullen komen."
