De verstrekkende F1-gevolgen van Alonso's nieuwe Aston Martin-contract
Fernando Alonso was één van de meest begeerde F1-coureurs zonder
contract voor 2025 en misschien zelfs wel dé meest begeerde. Dus
wat betekent het nieuws van zijn Aston Martin-contractverlenging
voor ieder andere in de wereld van de Formule 1? Op typische
Alonso-wijze was de aankondiging direct en een tikkeltje
provocerend, bevestigd met een persbericht met effectief één
simpele zin: "I'm here to stay." Daarmee krijgt hij een ruime
voldoende voor originaliteit, maar een uitmuntend voor stijl. Het
bracht natuurlijk niet eenzelfde schokgolf teweeg als de eerdere
aankondiging dat Lewis Hamilton naar Ferrari gaat, maar de
naschokken zullen even zwaar gevoeld worden. Alonso was namelijk
een sleutelfiguur in het Silly Season. Hij werd gelinkt aan zowel
Mercedes als Red Bull, evenals aan een tweede, definitief
F1-pensioen. Maar toen puntje bij paaltje kwam besloot hij te
blijven waar hij nu is. I am here to stay Fernando Alonso Herenigd
met Honda Het zal weinigen zijn ontgaan, zeker de hoofdrolspelers
in kwestie zelf niet, maar de nieuwe deal betekent dat Fernando
Alonso per 2026 herenigd wordt met Honda, iets wat een redelijk
onverwachte reünie genoemd mag worden. Wie herinnert zich niet het
moment waarop de Spanjaard de Honda-motor achterin de McLaren
weinig flatteus typeerde als een 'GP2-motor', uitgerekend op
thuiscircuit Suzuka. Opvallend genoeg onthulde Alonso dat één van
de aansprekende factoren nu juist is dat hij een nieuwe kans krijgt
met Honda. Dat is echter een kwestie om op een later tijdstip wat
dieper in te duiken. De directe gevolgen voor de overige partijen
in de paddock zijn prangender, met als bovenliggende vraag: wat
betekent het voor de teams waarmee hij in verband werd gebracht, en
welke gevolgen heeft het voor de andere coureurs? Het voor een
langere periode vastleggen van Alonso bij Aston Martin versimpelt
het totaalplaatje misschien wel door een einde te maken aan de
meest spectaculaire geruchten. Door te kiezen voor stabiliteit in
plaats van een onzeker nieuw avontuur, heeft Alonso de
keuzemogelijkheden voor de anderen behoorlijk gladgestreken, iets
waar ze hem op den duur mogelijk zelfs dankbaar voor zullen zijn.
Red Bull Red Bull was altijd al een long shot, maar duidelijk is
dat je van goede huize moest komen om iemand ervan te overtuigen
dat Max Verstappen/Alonso niet het sterkste team op de F1-grid was
geweest - machtiger nog dan de formatie Lewis Hamilton/Charles
Leclerc bij Ferrari. Echter, Red Bull is meer dan tevreden met de
huidige tweedeling van een duidelijke eerste én tweede coureur, dus
waarom zou je die rust voor Verstappen verstoren? Het aantrekken
van Alonso had goed kunnen uitmonden in nog meer spanning en
conflicten dan gedurende het huidige seizoen reeds spelen. Het
aantrekken van Alonso was misschien net een ingrediënt te veel
geweest. Nu kan Red Bull de focus richten op Sergio Perez en
misschien, héél misschien, op Carlos Sainz. Daniel Ricciardo wordt
het niet en ook Yuki Tsunoda wordt nauwelijks genoemd als echte
kanshebber voor dat zitje. Mercedes Net zoals gezworen rivaal Red
Bull kan Mercedes de focus nu ook wat gerichter op de overgebleven
kandidaten richten. Na het brake test-incident met George Russell
in Australië leek het aantrekken van Alonso door Mercedes al een
beetje onwaarschijnlijker. En nu we weten waar Alonso werkelijk op
inzet, was Mercedes voor hem nooit een optie. Alonso wil namelijk
nog meerdere jaren actief blijven in de Formule 1 en zag het echt
niet zitten om als warmhouder voor het stoeltje van Andrea Kimi
Antonelli te dienen. Mercedes wilde ook echt het risico niet nemen
om Antonelli te verliezen door een keuze voor Alonso. Kijk eens
naar Alpine. Daar verloren ze Oscar Piastri door in de ogen van de
Australiër te lang vast te houden aan Alonso. Tenzij Sainz bereid
is tot een uitzichtloos tussenjaar bij Mercedes aan de zijde van
George Russell, wordt het scenario waarbij Antonelli meteen in de
Mercedes stapt en niet eerst ervaring op doet met bijvoorbeeld een
team als Williams, opeens een stuk waarschijnlijker. Zelfs al zou
Sainz de stoel van Antonelli een jaartje warm willen houden, dan is
de vraag alsnog op ze hem zouden verkiezen boven de jongeling zelf.
Sergio Perez en Andrea Kimi Antonelli Bovenstaande maakt dat Sergio
Perez en Andrea Kimi Antonelli ontegenzeggelijk de winnaars zijn
van de recente ontwikkelingen rond Alonso. De Mexicaan heeft nu één
concurrent minder in zijn persoonlijke strijd voor stoelbehoud. Dus
tenzij Sainz zich op wat voor manier dan ook een weg bij Red Bull
naar binnen knokt, kan alleen een serieuze vormdip Perez nog van
een nieuw contract afhouden, al weten we dat hij daar niet immuun
voor is. Maar ook in dit geval geldt dat Red Bull zichzelf
misschien niet méér moet schaden met zelf veroorzaakte wonden. En
wat Antonelli betreft: het feit dat Alonso van de markt is, kán
geen beter nieuws zijn voor hem. Met het slinkende aantal opties
voor Mercedes en het feit dat het team Antonelli echt niet kwijt
wil raken, lijkt het promoten van de juniorcoureur een serieuze
optie. Terwijl de 17-jarige zichzelf nog moet bewijzen in de
Formule 2, daar waar Oliver Bearman een hoog aangeslagen benchmark
is, wordt zijn Formule 1-testcampagne in overjarig materiaal
misschien nog wel bepalender in de komende maanden. Als hij indruk
weet te maken op Mercedes, kan dat genoeg zijn om zijn zitje naast
Russell veilig te stellen, ook als zijn F2-avontuur niet de
gewenste kant op valt. Kortgezegd, het lijkt erop dat Antonelli
zijn F1-toekomst in eigen hand heeft. Carlos Sainz en Yuki Tusnoda
Als je er vanuit gaat dat er twee grote winnaars zijn, zou je dan
ook moeten concluderen dat daar twee grote verliezers tegenover
staan? Nee, misschien toch wel niet. Sainz en Alonso waren als
spelers op de rijdersmarkt voor een groot deel tot elkaar
veroordeeld, maar die ketting zou altijd al breken als de toekomst
van één van beiden duidelijk werd. Het feit dat Alonso nu heeft
bijgetekend, lijkt niet direct van invloed te zijn op de toekomst
van Sainz. Zelfs zonder Alonso zouden bij respectievelijk Red Bull
en Mercedes Perez en Antonelli al boven hem hebben gestaan in de
lijstje der favorieten. De verwachte bestemming van Sainz is altijd
Stake F1 geweest en dat zal ook zo blijven - dit met het oog op de
overname door Audi. Is het de beste optie voor Sainz? Misschien
niet, maar het is wel de optie waar hij het meest waarschijnlijk
voor gaat kiezen. Tsunoda echter kan wél eens de grote verliezer
worden van dit verhaal. Ervan uitgaande dat Lance Stroll voorlopig
ook nog wel even bij Aston Martin blijft, lijkt de deur naar een
voortdurende samenwerking met Honda per 2026 potdicht te zitten. En
aangezien Red Bull hem geen moment serieus lijkt te overwegen voor
promotie, lijkt hij vast te zitten bij Visa Cash App RB, net zoals
Pierre Gasly in voorgaande jaren. Natuurlijk kan het
coureurslandschap volgend jaar veranderen. Perez, als de keuze op
hem valt, krijgt waarschijnlijk een contract voor slechts één jaar,
een jaar waarin het aan Tsunoda is om zijn goede vorm voor te
zetten, maar het is twijfelachtig of zijn kansen daarmee werkelijk
toenemen. Aston Martin voelde als de beste optie voor Tsunoda op de
lange termijn, maar die optie is hem nu ontnomen.
contract voor 2025 en misschien zelfs wel dé meest begeerde. Dus
wat betekent het nieuws van zijn Aston Martin-contractverlenging
voor ieder andere in de wereld van de Formule 1? Op typische
Alonso-wijze was de aankondiging direct en een tikkeltje
provocerend, bevestigd met een persbericht met effectief één
simpele zin: "I'm here to stay." Daarmee krijgt hij een ruime
voldoende voor originaliteit, maar een uitmuntend voor stijl. Het
bracht natuurlijk niet eenzelfde schokgolf teweeg als de eerdere
aankondiging dat Lewis Hamilton naar Ferrari gaat, maar de
naschokken zullen even zwaar gevoeld worden. Alonso was namelijk
een sleutelfiguur in het Silly Season. Hij werd gelinkt aan zowel
Mercedes als Red Bull, evenals aan een tweede, definitief
F1-pensioen. Maar toen puntje bij paaltje kwam besloot hij te
blijven waar hij nu is. I am here to stay Fernando Alonso Herenigd
met Honda Het zal weinigen zijn ontgaan, zeker de hoofdrolspelers
in kwestie zelf niet, maar de nieuwe deal betekent dat Fernando
Alonso per 2026 herenigd wordt met Honda, iets wat een redelijk
onverwachte reünie genoemd mag worden. Wie herinnert zich niet het
moment waarop de Spanjaard de Honda-motor achterin de McLaren
weinig flatteus typeerde als een 'GP2-motor', uitgerekend op
thuiscircuit Suzuka. Opvallend genoeg onthulde Alonso dat één van
de aansprekende factoren nu juist is dat hij een nieuwe kans krijgt
met Honda. Dat is echter een kwestie om op een later tijdstip wat
dieper in te duiken. De directe gevolgen voor de overige partijen
in de paddock zijn prangender, met als bovenliggende vraag: wat
betekent het voor de teams waarmee hij in verband werd gebracht, en
welke gevolgen heeft het voor de andere coureurs? Het voor een
langere periode vastleggen van Alonso bij Aston Martin versimpelt
het totaalplaatje misschien wel door een einde te maken aan de
meest spectaculaire geruchten. Door te kiezen voor stabiliteit in
plaats van een onzeker nieuw avontuur, heeft Alonso de
keuzemogelijkheden voor de anderen behoorlijk gladgestreken, iets
waar ze hem op den duur mogelijk zelfs dankbaar voor zullen zijn.
Red Bull Red Bull was altijd al een long shot, maar duidelijk is
dat je van goede huize moest komen om iemand ervan te overtuigen
dat Max Verstappen/Alonso niet het sterkste team op de F1-grid was
geweest - machtiger nog dan de formatie Lewis Hamilton/Charles
Leclerc bij Ferrari. Echter, Red Bull is meer dan tevreden met de
huidige tweedeling van een duidelijke eerste én tweede coureur, dus
waarom zou je die rust voor Verstappen verstoren? Het aantrekken
van Alonso had goed kunnen uitmonden in nog meer spanning en
conflicten dan gedurende het huidige seizoen reeds spelen. Het
aantrekken van Alonso was misschien net een ingrediënt te veel
geweest. Nu kan Red Bull de focus richten op Sergio Perez en
misschien, héél misschien, op Carlos Sainz. Daniel Ricciardo wordt
het niet en ook Yuki Tsunoda wordt nauwelijks genoemd als echte
kanshebber voor dat zitje. Mercedes Net zoals gezworen rivaal Red
Bull kan Mercedes de focus nu ook wat gerichter op de overgebleven
kandidaten richten. Na het brake test-incident met George Russell
in Australië leek het aantrekken van Alonso door Mercedes al een
beetje onwaarschijnlijker. En nu we weten waar Alonso werkelijk op
inzet, was Mercedes voor hem nooit een optie. Alonso wil namelijk
nog meerdere jaren actief blijven in de Formule 1 en zag het echt
niet zitten om als warmhouder voor het stoeltje van Andrea Kimi
Antonelli te dienen. Mercedes wilde ook echt het risico niet nemen
om Antonelli te verliezen door een keuze voor Alonso. Kijk eens
naar Alpine. Daar verloren ze Oscar Piastri door in de ogen van de
Australiër te lang vast te houden aan Alonso. Tenzij Sainz bereid
is tot een uitzichtloos tussenjaar bij Mercedes aan de zijde van
George Russell, wordt het scenario waarbij Antonelli meteen in de
Mercedes stapt en niet eerst ervaring op doet met bijvoorbeeld een
team als Williams, opeens een stuk waarschijnlijker. Zelfs al zou
Sainz de stoel van Antonelli een jaartje warm willen houden, dan is
de vraag alsnog op ze hem zouden verkiezen boven de jongeling zelf.
Sergio Perez en Andrea Kimi Antonelli Bovenstaande maakt dat Sergio
Perez en Andrea Kimi Antonelli ontegenzeggelijk de winnaars zijn
van de recente ontwikkelingen rond Alonso. De Mexicaan heeft nu één
concurrent minder in zijn persoonlijke strijd voor stoelbehoud. Dus
tenzij Sainz zich op wat voor manier dan ook een weg bij Red Bull
naar binnen knokt, kan alleen een serieuze vormdip Perez nog van
een nieuw contract afhouden, al weten we dat hij daar niet immuun
voor is. Maar ook in dit geval geldt dat Red Bull zichzelf
misschien niet méér moet schaden met zelf veroorzaakte wonden. En
wat Antonelli betreft: het feit dat Alonso van de markt is, kán
geen beter nieuws zijn voor hem. Met het slinkende aantal opties
voor Mercedes en het feit dat het team Antonelli echt niet kwijt
wil raken, lijkt het promoten van de juniorcoureur een serieuze
optie. Terwijl de 17-jarige zichzelf nog moet bewijzen in de
Formule 2, daar waar Oliver Bearman een hoog aangeslagen benchmark
is, wordt zijn Formule 1-testcampagne in overjarig materiaal
misschien nog wel bepalender in de komende maanden. Als hij indruk
weet te maken op Mercedes, kan dat genoeg zijn om zijn zitje naast
Russell veilig te stellen, ook als zijn F2-avontuur niet de
gewenste kant op valt. Kortgezegd, het lijkt erop dat Antonelli
zijn F1-toekomst in eigen hand heeft. Carlos Sainz en Yuki Tusnoda
Als je er vanuit gaat dat er twee grote winnaars zijn, zou je dan
ook moeten concluderen dat daar twee grote verliezers tegenover
staan? Nee, misschien toch wel niet. Sainz en Alonso waren als
spelers op de rijdersmarkt voor een groot deel tot elkaar
veroordeeld, maar die ketting zou altijd al breken als de toekomst
van één van beiden duidelijk werd. Het feit dat Alonso nu heeft
bijgetekend, lijkt niet direct van invloed te zijn op de toekomst
van Sainz. Zelfs zonder Alonso zouden bij respectievelijk Red Bull
en Mercedes Perez en Antonelli al boven hem hebben gestaan in de
lijstje der favorieten. De verwachte bestemming van Sainz is altijd
Stake F1 geweest en dat zal ook zo blijven - dit met het oog op de
overname door Audi. Is het de beste optie voor Sainz? Misschien
niet, maar het is wel de optie waar hij het meest waarschijnlijk
voor gaat kiezen. Tsunoda echter kan wél eens de grote verliezer
worden van dit verhaal. Ervan uitgaande dat Lance Stroll voorlopig
ook nog wel even bij Aston Martin blijft, lijkt de deur naar een
voortdurende samenwerking met Honda per 2026 potdicht te zitten. En
aangezien Red Bull hem geen moment serieus lijkt te overwegen voor
promotie, lijkt hij vast te zitten bij Visa Cash App RB, net zoals
Pierre Gasly in voorgaande jaren. Natuurlijk kan het
coureurslandschap volgend jaar veranderen. Perez, als de keuze op
hem valt, krijgt waarschijnlijk een contract voor slechts één jaar,
een jaar waarin het aan Tsunoda is om zijn goede vorm voor te
zetten, maar het is twijfelachtig of zijn kansen daarmee werkelijk
toenemen. Aston Martin voelde als de beste optie voor Tsunoda op de
lange termijn, maar die optie is hem nu ontnomen.
