Alonso benoemt olifant in verfoeide Honda-kamer: "Daarom nu graag samenwerken"
Als RacingNews365 zitting neemt in een mediacall met Fernando
Alonso na diens aankondiging van contractverlenging, praat hij in
eerste instantie luchtig over Honda, alsof er in het verleden niks
heeft gespeeld. Hij geeft aan dat Honda juist één van de factoren
is die hem tot contractverlenging verleid heeft, zo niet dé
belangrijkste. "Het was voor mij belangrijk dat ik een deal voor
meerdere jaren kon sluiten, in ieder geval tot en met 2026", zo
legt hij uit. "Dan gaan de nieuwe reglementen in en dan hebben we
de beschikking over de nieuwe windtunnel en Honda als nieuwe
(motor, red.)-partner." "Het was voor mij juist belangrijk dat
Honda aan boord is voor 2026 en dat ook Aramco ook een grote
partner is. Dat is de grootste en beste partner ter wereld. We
hebben ongelooflijk talentvolle mensen in dienst en die zullen op
hun beurt ook allemaal profiteren van die nieuwe windtunnel. Al die
factoren maken het seizoen 2026 erg aantrekkelijk." Honda in het
hart gesloten? De olifant in de kamer is nog niet genoemd en dus
grijpt één van de journalisten de kans aan om te vragen naar wát
hij nu ziet in Honda. Heeft hij bijvoorbeeld met Honda gesproken?
Alonso lijkt de vraag te begrijpen. "Honda boekt zoveel successen
in de auto- en motorsport, niet alleen in de Formule 1. Het is een
bedrijf dat ik altijd gerespecteerd heb. Het is ook een bedrijf
waarmee het niet werkte bij McLaren nadat men terugkeerde in de
sport, maar in de jaren erna hebben ze alle problemen opgelost, tot
het punt waarop ze nu de sport domineren. Ze zijn de
wereldkampioenen van de afgelopen drie jaar." "Ik denk dan ook dat
het uitganspunt voor 2026 al heel erg goed is. Zeker de combinatie
met Aramco zie ik als een win-winsituatie en ik waardeer de Japanse
cultuur, zoals iedereen wel weet. We komen net uit Japan, waar ik
een speciale helm droeg, iets wat ik in het verleden ook heb
gedaan. Ik heb ook een Japanse tattoo op mijn rug, dus de linkjes
zijn er." "Het project is heel aantrekkelijk en na de ervaringen
met McLaren Honda, evenals na de ervaring met Honda in IndyCar (hij
viel met motorproblemen in kansrijke positie uit in de Indy 500,
red.), hebben we een nieuwe kans gekregen om samen te werken. Dat
is voor mij een groot voorrecht."
Alonso na diens aankondiging van contractverlenging, praat hij in
eerste instantie luchtig over Honda, alsof er in het verleden niks
heeft gespeeld. Hij geeft aan dat Honda juist één van de factoren
is die hem tot contractverlenging verleid heeft, zo niet dé
belangrijkste. "Het was voor mij belangrijk dat ik een deal voor
meerdere jaren kon sluiten, in ieder geval tot en met 2026", zo
legt hij uit. "Dan gaan de nieuwe reglementen in en dan hebben we
de beschikking over de nieuwe windtunnel en Honda als nieuwe
(motor, red.)-partner." "Het was voor mij juist belangrijk dat
Honda aan boord is voor 2026 en dat ook Aramco ook een grote
partner is. Dat is de grootste en beste partner ter wereld. We
hebben ongelooflijk talentvolle mensen in dienst en die zullen op
hun beurt ook allemaal profiteren van die nieuwe windtunnel. Al die
factoren maken het seizoen 2026 erg aantrekkelijk." Honda in het
hart gesloten? De olifant in de kamer is nog niet genoemd en dus
grijpt één van de journalisten de kans aan om te vragen naar wát
hij nu ziet in Honda. Heeft hij bijvoorbeeld met Honda gesproken?
Alonso lijkt de vraag te begrijpen. "Honda boekt zoveel successen
in de auto- en motorsport, niet alleen in de Formule 1. Het is een
bedrijf dat ik altijd gerespecteerd heb. Het is ook een bedrijf
waarmee het niet werkte bij McLaren nadat men terugkeerde in de
sport, maar in de jaren erna hebben ze alle problemen opgelost, tot
het punt waarop ze nu de sport domineren. Ze zijn de
wereldkampioenen van de afgelopen drie jaar." "Ik denk dan ook dat
het uitganspunt voor 2026 al heel erg goed is. Zeker de combinatie
met Aramco zie ik als een win-winsituatie en ik waardeer de Japanse
cultuur, zoals iedereen wel weet. We komen net uit Japan, waar ik
een speciale helm droeg, iets wat ik in het verleden ook heb
gedaan. Ik heb ook een Japanse tattoo op mijn rug, dus de linkjes
zijn er." "Het project is heel aantrekkelijk en na de ervaringen
met McLaren Honda, evenals na de ervaring met Honda in IndyCar (hij
viel met motorproblemen in kansrijke positie uit in de Indy 500,
red.), hebben we een nieuwe kans gekregen om samen te werken. Dat
is voor mij een groot voorrecht."
