Blijft Verstappen bij Red Bull? De rijdersmarkt onder de loep bij de topteams
Met de aankondiging van Lewis Hamilton dat hij vanaf 2025 Mercedes
verruilt voor Ferrari, zorgde de zevenvoudig wereldkampioen voor
een schokgolf in de Formule 1-wereld. Daar waar bijna iedereen
ervan uit ging dat de 39-jarige Brit zijn carrière bij de
Zilverpijlen zou afsluiten, was dat dus toch niet het geval. Dat
zorgt ervoor dat er al maanden de nodige geruchten zijn over wie
waar naartoe gaat. Want Carlos Sainz zit zo ineens zonder team voor
2025 en is de toekomst van Max Verstappen bij Red Bull nog wel zo
zeker na alle interne onrust? RacingNews365 neemt in twee delen de
situatie bij de tien teams onder de loep, met vandaag de vijf
topteams. Red Bull & Verstappen Max Verstappen heeft nog een
contract tot en met 2028 bij Red Bull Racing en Verstappen en Red
Bull zijn een onverslaanbare combinatie. De drievoudig
wereldkampioen rijdt nu in de snelste auto van het veld en kan zo
relatief eenvoudig wereldtitel nummer vier pakken en als de lijn
wordt doorgetrokken in 2025 ook zijn vijfde titel. Maar contracten
zeggen in de wereld van de Formule 1 vrij weinig en er is de
afgelopen tijd heel wat onrust rond Red Bull geweest. Bovendien
lijkt er een machtsstrijd gaande te zijn binnen het team. De vraag
is wat Verstappen gaat doen: blijft hij zijn team trouw waar hij
zoveel successen mee heeft geboekt of zoekt hij zijn heil ergens
anders? Voor de Nederlander lijkt er echter maar één voorwaarde te
zijn: hij wil in de snelste auto zitten. De vraag is echter of dat
ook vanaf 2026 de Red Bull zal zijn en hoe sterk de andere teams
voor de dag zullen komen als de nieuwe reglementen worden
ingevoerd. Hij zal zich ongetwijfeld al aan het oriënteren zijn en
is zo zijn kansen aan het afwegen. Voor Red Bull is het echter
duidelijk: de prioriteit ligt bij de beste coureur van het veld en
de Oostenrijkse renstal wil Verstappen zeker binnen boord houden.
Het tweede zitje bij Red Bull Maar wie komt er dan in dat tweede
stoeltje bij Red Bull te zitten? Sergio Perez lijkt door zijn
sterke seizoenstart op poleposition te liggen om voor zijn vijfde
jaar te gaan bij Red Bull, maar er zijn ook andere gegadigden. Wat
te denken van Carlos Sainz, die maar wat graag een zitje bij een
topteam zou willen hebben in 2025. De Spanjaard zit zonder stoeltje
voor komend jaar, maar rijdt zich aardig in de kijker met drie
podiumplaatsen in 2024. Een andere naam die Perez zou kunnen
vervangen is Yuki Tsunoda. De Japanner laat in 2024 Daniel
Ricciardo alle hoeken van de baan zien en heeft dit jaar al zeven
belangrijke punten voor het zusterteam van Red Bull gepakt. Alex
Albon zou ook nog een optie kunnen zijn, gezien zijn eerdere
dienstverband bij het team, maar adviseur Helmut Marko sloot zijn
naam eerder al uit. Al is het niet zo'n onlogische gedachte, zeker
omdat er het gerucht ging dat Christian Horner samen met de Thaise
Red Bull-eigenaar de Brits-Thaise coureur opnieuw in de auto zou
willen zien. Eén nadeel: Albon ligt tot en met 2025 vast bij
Williams. Ferrari Teambaas Frederic Vasseur heeft zijn line-up voor
2025 al rond. Al ruim één jaar voor de start van het volgende
seizoen kon de Fransman vertellen dat hij Lewis Hamilton voor
meerdere jaren had vastgelegd bij de Scuderia, iets dat voor velen
als grote verrassing kwam. Ferrari maakt ondertussen stappen
vooruit en stiekem zal Hamilton erop hopen dat hij volgend jaar al
voor de titel kan vechten. Maar het grote doel zal ongetwijfeld de
achtste titel in 2026 zijn, wanneer de reglementen compleet op de
schop gaan. Eind januari werd ook al bekend dat Charles Leclerc een
nieuw contract bij Ferrari had getekend. Het contract van de
Monegask bij de Scuderia liep aan het einde van 2024 af, maar heeft
in ieder geval voor meerdere jaren bijgetekend. Zo kent Ferrari
voor 2025 een ijzersterk rijdersduo en is het meer de vraag wie de
nummer één wordt. Dat is een zorg voor teambaas Vasseur, maar hij
hoeft zich in ieder geval niet meer te mengen op de rijdersmarkt.
McLaren Datzelfde geldt voor McLaren. Oscar Piastri lag al langer
vast bij McLaren en Lando Norris tekende eind januari bij. Daar
waar er geruchten waren dat de Brit mogelijk een overstap zou maken
na 2024, drukte hij dat zo gelijk de kop in. Zo is de rust er ook
bij McLaren op het gebied van de coureurs. Norris lag voor zijn
nieuwe contract al vast tot en met 2025, maar heeft ook zijn
vertrouwen op de langere termijn uitgesproken in het team uit
Woking. Hoe lang het nieuwe contract van Norris precies loopt, is
niet bekendgemaakt. Beide partijen spreken over een meerjarige
verbintenis. Teamgenoot Piastri ligt ook voor de langere termijn
vast, tot en met eind 2026 om precies te zijn. McLaren is dus
verzekerd van een jong en talentvol rijderspaar, maar nu moet de
laatste stap naar de absolute top nog worden gezet. Mercedes George
Russell ligt tot en met eind 2025 vast bij het team van Mercedes,
maar de grote vraag is wie er op de stoel van Lewis Hamilton komt
te zitten. Het is al wel duidelijk dat er één coureur is die Toto
Wolff maar wat graag naar Brackley ziet komen: Max Verstappen. Maar
de Mercedes-teambaas weet ook dondersgoed wat hij de Nederlander
daarvoor moet bieden: een auto die races en kampioenschappen kan
winnen. En laat dat nu juist zijn waar Mercedes de afgelopen jaren
niet in is geslaagd. Het is dan ook de vraag hoe reëel het is om te
denken dat Verstappen daadwerkelijk een overstap gaat maken. Wolff
heeft al meerdere keren aangegeven dat hij lang wil wachten op een
nieuwe coureur en speelt zo duidelijk een spelletje. Toch is
Verstappen niet de enige naam die wordt genoemd bij de
Zilverpijlen. Ook hier is Carlos Sainz een interessante naam en een
van de weinige grote namen die vrij is voor 2025. De Spanjaard
heeft bewezen dat hij races kan winnen en wil absoluut nog
wedstrijden winnen. Of dat in 2025 gaat lukken is de vraag, maar
misschien dat Mercedes in 2026 hetzelfde trucje uit kan halen als
in 2014, toen de Zilverpijlen enorm snel waren bij de invoering van
de nieuwe regels. Alex Albon is ook een naam die wordt genoemd, al
ligt hij dus nog vast bij Williams. Jongeling Andrea Kimi Antonelli
is bovendien een optie, maar durft Mercedes het aan om de dan pas
18-jarige Italiaan in te zetten naast Russell? Het zou in ieder
geval een keuze zijn die niet echt bij het team uit Brackley past.
En dan hebben we nog Sebastian Vettel als dark horse . De
viervoudig wereldkampioen heeft al aangegeven dat hij een gesprek
met Wolff heeft gehad, maar in hoeverre hij echt een optie is voor
Mercedes, is nog maar zeer de vraag. Aston Martin Donderdagavond
kwam er ineens groot nieuws vanuit Aston Martin: Fernando Alonso
blijft zeker de komende twee jaar voor het team uit Silverstone
rijden. Daar waar de naam van Alonso bij onder meer Mercedes en Red
Bull werd genoemd, kwam daar donderdag dus resoluut een einde aan.
"Ik had het gevoel dat het pas het begin van de reis was en het
hier niet kon eindigen, dus ik ben ontzettend blij", zo zei de
Spanjaard. Dat betekent meteen dat er een gewild stoeltje weg is
voor 2025 en ook voor 2026. En het lijkt een inkoppertje om te
denken dat Lance Stroll ook gewoon bij Aston Martin blijft, omdat
zijn vader Lawrence Stroll eigenaar van het team is. Het is echter
niet bekend hoe lang het contract van de Canadees nog doorloopt en
als het team van Aston Martin écht een stap naar voren wil zetten,
lijkt het onvermijdelijk om toch een keer afscheid te nemen van
Stroll. Daarbij zou ook Aston Martin azen op de diensten van Max
Verstappen en zou Carlos Sainz ook een goede optie zijn. In aanloop
naar 2026, waarin het team in zee gaat met Honda, lijkt het
bovendien geen onlogische gedachte om aan Yuki Tsunoda te denken.
Het project van Lawrence Stroll is in ieder geval ambitieus genoeg
om voor een grotere naam dan zijn eigen zoon te gaan. Zondag volgt
deel twee, waar RacingNews365 kijkt naar de andere vijf teams. Gaan
we toekomstige kampioenen zien als rookie in 2025 en wat betekent
dat voor de oudere garde?
verruilt voor Ferrari, zorgde de zevenvoudig wereldkampioen voor
een schokgolf in de Formule 1-wereld. Daar waar bijna iedereen
ervan uit ging dat de 39-jarige Brit zijn carrière bij de
Zilverpijlen zou afsluiten, was dat dus toch niet het geval. Dat
zorgt ervoor dat er al maanden de nodige geruchten zijn over wie
waar naartoe gaat. Want Carlos Sainz zit zo ineens zonder team voor
2025 en is de toekomst van Max Verstappen bij Red Bull nog wel zo
zeker na alle interne onrust? RacingNews365 neemt in twee delen de
situatie bij de tien teams onder de loep, met vandaag de vijf
topteams. Red Bull & Verstappen Max Verstappen heeft nog een
contract tot en met 2028 bij Red Bull Racing en Verstappen en Red
Bull zijn een onverslaanbare combinatie. De drievoudig
wereldkampioen rijdt nu in de snelste auto van het veld en kan zo
relatief eenvoudig wereldtitel nummer vier pakken en als de lijn
wordt doorgetrokken in 2025 ook zijn vijfde titel. Maar contracten
zeggen in de wereld van de Formule 1 vrij weinig en er is de
afgelopen tijd heel wat onrust rond Red Bull geweest. Bovendien
lijkt er een machtsstrijd gaande te zijn binnen het team. De vraag
is wat Verstappen gaat doen: blijft hij zijn team trouw waar hij
zoveel successen mee heeft geboekt of zoekt hij zijn heil ergens
anders? Voor de Nederlander lijkt er echter maar één voorwaarde te
zijn: hij wil in de snelste auto zitten. De vraag is echter of dat
ook vanaf 2026 de Red Bull zal zijn en hoe sterk de andere teams
voor de dag zullen komen als de nieuwe reglementen worden
ingevoerd. Hij zal zich ongetwijfeld al aan het oriënteren zijn en
is zo zijn kansen aan het afwegen. Voor Red Bull is het echter
duidelijk: de prioriteit ligt bij de beste coureur van het veld en
de Oostenrijkse renstal wil Verstappen zeker binnen boord houden.
Het tweede zitje bij Red Bull Maar wie komt er dan in dat tweede
stoeltje bij Red Bull te zitten? Sergio Perez lijkt door zijn
sterke seizoenstart op poleposition te liggen om voor zijn vijfde
jaar te gaan bij Red Bull, maar er zijn ook andere gegadigden. Wat
te denken van Carlos Sainz, die maar wat graag een zitje bij een
topteam zou willen hebben in 2025. De Spanjaard zit zonder stoeltje
voor komend jaar, maar rijdt zich aardig in de kijker met drie
podiumplaatsen in 2024. Een andere naam die Perez zou kunnen
vervangen is Yuki Tsunoda. De Japanner laat in 2024 Daniel
Ricciardo alle hoeken van de baan zien en heeft dit jaar al zeven
belangrijke punten voor het zusterteam van Red Bull gepakt. Alex
Albon zou ook nog een optie kunnen zijn, gezien zijn eerdere
dienstverband bij het team, maar adviseur Helmut Marko sloot zijn
naam eerder al uit. Al is het niet zo'n onlogische gedachte, zeker
omdat er het gerucht ging dat Christian Horner samen met de Thaise
Red Bull-eigenaar de Brits-Thaise coureur opnieuw in de auto zou
willen zien. Eén nadeel: Albon ligt tot en met 2025 vast bij
Williams. Ferrari Teambaas Frederic Vasseur heeft zijn line-up voor
2025 al rond. Al ruim één jaar voor de start van het volgende
seizoen kon de Fransman vertellen dat hij Lewis Hamilton voor
meerdere jaren had vastgelegd bij de Scuderia, iets dat voor velen
als grote verrassing kwam. Ferrari maakt ondertussen stappen
vooruit en stiekem zal Hamilton erop hopen dat hij volgend jaar al
voor de titel kan vechten. Maar het grote doel zal ongetwijfeld de
achtste titel in 2026 zijn, wanneer de reglementen compleet op de
schop gaan. Eind januari werd ook al bekend dat Charles Leclerc een
nieuw contract bij Ferrari had getekend. Het contract van de
Monegask bij de Scuderia liep aan het einde van 2024 af, maar heeft
in ieder geval voor meerdere jaren bijgetekend. Zo kent Ferrari
voor 2025 een ijzersterk rijdersduo en is het meer de vraag wie de
nummer één wordt. Dat is een zorg voor teambaas Vasseur, maar hij
hoeft zich in ieder geval niet meer te mengen op de rijdersmarkt.
McLaren Datzelfde geldt voor McLaren. Oscar Piastri lag al langer
vast bij McLaren en Lando Norris tekende eind januari bij. Daar
waar er geruchten waren dat de Brit mogelijk een overstap zou maken
na 2024, drukte hij dat zo gelijk de kop in. Zo is de rust er ook
bij McLaren op het gebied van de coureurs. Norris lag voor zijn
nieuwe contract al vast tot en met 2025, maar heeft ook zijn
vertrouwen op de langere termijn uitgesproken in het team uit
Woking. Hoe lang het nieuwe contract van Norris precies loopt, is
niet bekendgemaakt. Beide partijen spreken over een meerjarige
verbintenis. Teamgenoot Piastri ligt ook voor de langere termijn
vast, tot en met eind 2026 om precies te zijn. McLaren is dus
verzekerd van een jong en talentvol rijderspaar, maar nu moet de
laatste stap naar de absolute top nog worden gezet. Mercedes George
Russell ligt tot en met eind 2025 vast bij het team van Mercedes,
maar de grote vraag is wie er op de stoel van Lewis Hamilton komt
te zitten. Het is al wel duidelijk dat er één coureur is die Toto
Wolff maar wat graag naar Brackley ziet komen: Max Verstappen. Maar
de Mercedes-teambaas weet ook dondersgoed wat hij de Nederlander
daarvoor moet bieden: een auto die races en kampioenschappen kan
winnen. En laat dat nu juist zijn waar Mercedes de afgelopen jaren
niet in is geslaagd. Het is dan ook de vraag hoe reëel het is om te
denken dat Verstappen daadwerkelijk een overstap gaat maken. Wolff
heeft al meerdere keren aangegeven dat hij lang wil wachten op een
nieuwe coureur en speelt zo duidelijk een spelletje. Toch is
Verstappen niet de enige naam die wordt genoemd bij de
Zilverpijlen. Ook hier is Carlos Sainz een interessante naam en een
van de weinige grote namen die vrij is voor 2025. De Spanjaard
heeft bewezen dat hij races kan winnen en wil absoluut nog
wedstrijden winnen. Of dat in 2025 gaat lukken is de vraag, maar
misschien dat Mercedes in 2026 hetzelfde trucje uit kan halen als
in 2014, toen de Zilverpijlen enorm snel waren bij de invoering van
de nieuwe regels. Alex Albon is ook een naam die wordt genoemd, al
ligt hij dus nog vast bij Williams. Jongeling Andrea Kimi Antonelli
is bovendien een optie, maar durft Mercedes het aan om de dan pas
18-jarige Italiaan in te zetten naast Russell? Het zou in ieder
geval een keuze zijn die niet echt bij het team uit Brackley past.
En dan hebben we nog Sebastian Vettel als dark horse . De
viervoudig wereldkampioen heeft al aangegeven dat hij een gesprek
met Wolff heeft gehad, maar in hoeverre hij echt een optie is voor
Mercedes, is nog maar zeer de vraag. Aston Martin Donderdagavond
kwam er ineens groot nieuws vanuit Aston Martin: Fernando Alonso
blijft zeker de komende twee jaar voor het team uit Silverstone
rijden. Daar waar de naam van Alonso bij onder meer Mercedes en Red
Bull werd genoemd, kwam daar donderdag dus resoluut een einde aan.
"Ik had het gevoel dat het pas het begin van de reis was en het
hier niet kon eindigen, dus ik ben ontzettend blij", zo zei de
Spanjaard. Dat betekent meteen dat er een gewild stoeltje weg is
voor 2025 en ook voor 2026. En het lijkt een inkoppertje om te
denken dat Lance Stroll ook gewoon bij Aston Martin blijft, omdat
zijn vader Lawrence Stroll eigenaar van het team is. Het is echter
niet bekend hoe lang het contract van de Canadees nog doorloopt en
als het team van Aston Martin écht een stap naar voren wil zetten,
lijkt het onvermijdelijk om toch een keer afscheid te nemen van
Stroll. Daarbij zou ook Aston Martin azen op de diensten van Max
Verstappen en zou Carlos Sainz ook een goede optie zijn. In aanloop
naar 2026, waarin het team in zee gaat met Honda, lijkt het
bovendien geen onlogische gedachte om aan Yuki Tsunoda te denken.
Het project van Lawrence Stroll is in ieder geval ambitieus genoeg
om voor een grotere naam dan zijn eigen zoon te gaan. Zondag volgt
deel twee, waar RacingNews365 kijkt naar de andere vijf teams. Gaan
we toekomstige kampioenen zien als rookie in 2025 en wat betekent
dat voor de oudere garde?
