Newey ziet 'verborgen F1-probleem': "Zo verliezen we juist mensen"
Max Verstappen en Red Bull Racing domineren de Formule 1 sinds 2022
zoals geen ander F1-team dat eerder voor elkaar kreeg. De
drievoudig wereldkampioen werkte de afgelopen jaren hard om te
komen waar hij nu staat en ook in 2024 lijkt niemand de Nederlander
te kunnen stoppen op weg richting een vierde wereldtitel. Ondanks
de geweldige resultaten is men echter niet blind voor wat er om hen
heen gebeurt. Zo laat topontwerper Adrian Newey weten dat de cost
cap niet in het voordeel werkt van de sport. In 2021 werd de cost
cap ingevoerd om de dominantie van één team tegen te gaan en om
kleinere teams meer kansen te geven om ook tot goede resultaten te
komen. Tot nu toe lijkt de opzet van de regelgeving nog niet
helemaal te zijn geslaagd. "De cost cap zorgt ervoor dat wanneer je
een goede start hebt, je een voordeel hebt met de ontwikkeling en
andersom werkt het juist tegen je. Wanneer de basis niet goed is,
werkt een cost cap eigenlijk juist in het nadeel. Het verborgen
probleem van de cost cap is eigenlijk dat de F1 voorheen het
hoogste haalbare was voor een engineer, zowel qua uitdaging als op
financieel vlak. Daardoor was het voor teams ook mogelijk om de
beste engineers van de universiteiten binnen te halen, iets wat nu
niet meer het geval is. Iets waar we bij het opzetten van de cost
cap denk ik allemaal niet over hebben nagedacht", aldus Newey in
een exclusief interview met RacingNews365 . Beste aanbod "Je ziet
namelijk dat de cost cap door de sterke inflatie in de wereld, nu
juist zorgt voor een slechtere concurrentiepositie voor de gehele
F1-wereld, ook omdat de cost cap niet in verhouding meestijgt.
Techbedrijven maken hier optimaal gebruik van, doordat zij veel
meer budget hebben en daardoor dus een aantrekkelijker aanbod
kunnen maken aan de potentiële topengineers. Daardoor zijn we nu in
de Formule 1 niet meer in staat om de beste studenten aan de
universiteiten binnen te halen, we kunnen ze namelijk niet meer de
beste aanbieding geven", verduidelijkt de welbekende ontwerper zijn
standpunt wat betreft de huidige opzet van de cost cap. "We
verliezen mensen aan andere sectoren en dat is niet goed voor de
gehele industrie waarin we zitten. Het is nu zo dat we het echt
moeten hebben van de passie van toekomstige engineers, want
financieel kunnen we ze niet meer het beste aanbod aanbieden."
Voorlopig lijken er echter nog geen grote veranderingen te worden
doorgevoerd aan de huidige opzet van de cost cap, al zullen de
teams en de FIA wel in contact blijven over de huidige regelgeving.
De regel lijkt namelijk wel te hebben bijgedragen aan de waarden
van de verschillende F1-teams die de afgelopen jaren explosief zijn
gestegen. Wellicht kunnen kleine wijzigingen aan de huidige
regelgeving ervoor zorgen dat ook het aangekaarte probleem van
Newey getackeld kan worden.
zoals geen ander F1-team dat eerder voor elkaar kreeg. De
drievoudig wereldkampioen werkte de afgelopen jaren hard om te
komen waar hij nu staat en ook in 2024 lijkt niemand de Nederlander
te kunnen stoppen op weg richting een vierde wereldtitel. Ondanks
de geweldige resultaten is men echter niet blind voor wat er om hen
heen gebeurt. Zo laat topontwerper Adrian Newey weten dat de cost
cap niet in het voordeel werkt van de sport. In 2021 werd de cost
cap ingevoerd om de dominantie van één team tegen te gaan en om
kleinere teams meer kansen te geven om ook tot goede resultaten te
komen. Tot nu toe lijkt de opzet van de regelgeving nog niet
helemaal te zijn geslaagd. "De cost cap zorgt ervoor dat wanneer je
een goede start hebt, je een voordeel hebt met de ontwikkeling en
andersom werkt het juist tegen je. Wanneer de basis niet goed is,
werkt een cost cap eigenlijk juist in het nadeel. Het verborgen
probleem van de cost cap is eigenlijk dat de F1 voorheen het
hoogste haalbare was voor een engineer, zowel qua uitdaging als op
financieel vlak. Daardoor was het voor teams ook mogelijk om de
beste engineers van de universiteiten binnen te halen, iets wat nu
niet meer het geval is. Iets waar we bij het opzetten van de cost
cap denk ik allemaal niet over hebben nagedacht", aldus Newey in
een exclusief interview met RacingNews365 . Beste aanbod "Je ziet
namelijk dat de cost cap door de sterke inflatie in de wereld, nu
juist zorgt voor een slechtere concurrentiepositie voor de gehele
F1-wereld, ook omdat de cost cap niet in verhouding meestijgt.
Techbedrijven maken hier optimaal gebruik van, doordat zij veel
meer budget hebben en daardoor dus een aantrekkelijker aanbod
kunnen maken aan de potentiële topengineers. Daardoor zijn we nu in
de Formule 1 niet meer in staat om de beste studenten aan de
universiteiten binnen te halen, we kunnen ze namelijk niet meer de
beste aanbieding geven", verduidelijkt de welbekende ontwerper zijn
standpunt wat betreft de huidige opzet van de cost cap. "We
verliezen mensen aan andere sectoren en dat is niet goed voor de
gehele industrie waarin we zitten. Het is nu zo dat we het echt
moeten hebben van de passie van toekomstige engineers, want
financieel kunnen we ze niet meer het beste aanbod aanbieden."
Voorlopig lijken er echter nog geen grote veranderingen te worden
doorgevoerd aan de huidige opzet van de cost cap, al zullen de
teams en de FIA wel in contact blijven over de huidige regelgeving.
De regel lijkt namelijk wel te hebben bijgedragen aan de waarden
van de verschillende F1-teams die de afgelopen jaren explosief zijn
gestegen. Wellicht kunnen kleine wijzigingen aan de huidige
regelgeving ervoor zorgen dat ook het aangekaarte probleem van
Newey getackeld kan worden.
