Bestormen deze 'nieuwe Verstappens' de F1? De rijdersmarkt onder de loep

Ineens was de grootste transfer in jaren daar: Lewis Hamilton
verkast in 2025 naar Ferrari en trekt na elf jaar de deur achter
zich dicht bij Mercedes. De 39-jarige Brit zorgde zo voor een
schokgolf in de Formule 1-wereld, waarna de teams allemaal druk
gingen bellen. Veel contracten lopen af, wat ook voor grote kansen
zorgt. Krijg je het voor elkaar om een topcoureur als Carlos Sainz
aan te trekken nu hij geen stoeltje heeft? RacingNews365 neemt in
twee delen de situatie op de rijdersmarkt met je door, met vandaag
deel 2: hoe staan de kleinere teams ervoor? Gaan zij voor ervaring
of geven ze een toptalent de kans? Deel 1 over de topteams is hier
te vinden. RB RB gaat een interessante periode tegemoet. De
contracten van Yuki Tsunoda en Daniel Ricciardo lopen af en in Liam
Lawson staat er een groot toptalent te trappelen. De
Nieuw-Zeelander viel vorig jaar in toen Ricciardo zijn pols brak in
Zandvoort en liet in vijf races een daverende indruk achter. Lawson
pakte punten in Singapore en daagde Tsunoda regelmatig uit. Toch
hield RB vast aan de ervaring van Ricciardo, maar tot nu toe is dat
geen gouden zet gebleken. De Australiër presteert ondermaats.
Daarom zou het zomaar kunnen zijn dat Lawson binnenkort al zijn
kans krijgt. Red Bull staat erom bekend dat ze keiharde
beslissingen durven te nemen en het is goed mogelijk dat Ricciardo
vroegtijdig opzij wordt geschoven. Mocht dat niet het geval zijn,
lijkt Lawson in 2025 alsnog de kans te gaan krijgen. Helmut Marko
hintte daar eerder al op. Tegelijkertijd is het ook aannemelijk dat
het contract van Tsunoda verlengd gaat worden. De Japanner
presteert goed, maar lijkt niet echt in aanmerking te komen voor
een Red Bull-stoeltje. Een vijfde seizoen bij RB lonkt, met
mogelijk een nieuwe teamgenoot aan zijn zijde. En als Tsunoda toch
vertrekt, kan RB terugvallen op een andere Japanner: Ayumu Iwasa.
Eén ding lijkt zeker: de Formule 1-carrière van Ricciardo dreigt
als een nachtkaars uit te gaan. Haas Haas zit in hetzelfde schuitje
als RB, want de contracten van Nico Hulkenberg en Kevin Magnussen
lopen aan het einde van het seizoen af. Hulkenberg staat
nadrukkelijk in de belangstelling van Audi, daarover later meer, en
het is niet uitgesloten dat de Duitser gaat vertrekken. In dat
geval komt er een plaatsje vrij en lijkt toptalent Oliver Bearman
op poleposition te staan om bij Haas in te stappen. Bearman rijdt
voor Prema in de Formule 2 en maakte zijn Formule 1-debuut in
Saoedi-Arabië. Daar verving hij Carlos Sainz en werd hij meteen
zevende. Haas is natuurlijk ook een klantenteam van Ferrari.
Eigenaar Gene Haas vindt het verder vaak belangrijk om een ervaren
coureur in de gelederen te hebben. Mocht Hulkenberg dus gaan
vertrekken, zou Magnussen aan kunnen blijven. De Deen is vaak de
mindere ten opzichte van Hulkenberg, maar presteert verder wel heel
constant. Mocht Haas echt een vervanger voor hem willen vinden,
komen namen als Valtteri Bottas in aanmerking. Maar waarom zou je
daar aan beginnen als je Magnussen ook kan behouden? Bearman kan
eventueel veel van hem leren... De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Williams Williams heeft in principe één zitje te
vergeven. Alex Albon ligt tot en met eind 2025 vast en gaat,
uitzonderingen daargelaten, nergens naartoe. Er is wel
belangstelling voor de Britse Thai, maar teambaas James Vowles gaf
voor het seizoen al aan dat Williams Albon wil behouden. Teams als
Red Bull en Mercedes zouden dus met een flinke zak geld moeten
aankloppen om Albon los te weken. Dan blijft het zitje van Logan
Sargeant over. De Amerikaan kreeg na een wiebelig debuutseizoen een
tweede kans van het team uit Grove, maar beloont dat vertrouwen nog
niet. Het is aannemelijk dat Sargeant zijn zitje gaat verliezen. De
topfavoriet om hem op te volgen? Andrea Kimi Antonelli. Het
17-jarige toptalent wordt door Mercedes klaargestoomd voor het
grote werk en zou zomaar bij Williams ondergebracht kunnen worden
om ervaring op te doen in de Formule 1. Is het zeker dat Sargeant
vertrekt? Nee. De coureur neemt veel Amerikaans geld mee, waar
Williams natuurlijk van profiteert. En mocht Sargeant toch
verdwijnen en Antonelli meteen naar Mercedes gaan, komt ook hier de
naam van Bottas in beeld. De Fin reed al voor het team en kan de
nodige ervaring meebrengen. Houdt Williams goed in de gaten, daar
kan nog heel wat gebeuren de komende tijd. Stake F1/Audi Wat gaat
er toch bij Stake F1, of beter gezegd Audi, gebeuren? In 2026 wordt
het Zwitserse team omgedoopt tot Audi, maar het Duitse merk heeft
al door laten schemeren dat ze in 2025 de beoogde coureurs willen
aantrekken. Sainz en Hulkenberg staan bovenaan het lijstje, mede
omdat ze de benodigde ervaring meebrengen en zo een bijdrage kunnen
leveren aan de nieuwe auto. Het punt is wel dat Sainz, die
momenteel op de toppen van zijn kunnen presteert, volgend seizoen
dan in het middenveld moet acteren. Een flinke stap terug, dus. Er
zijn meer namen in beeld bij Audi. Wat te denken van de huidige
coureurs Bottas en Guanyu Zhou? Vooral de laatstgenoemde coureur is
interessant vanwege zijn Chinese nationaliteit. De Chinese markt is
belangrijk voor Audi en het helpt als je een Chinees uithangbord
hebt. Normaal gesproken lijkt het team echter afscheid te gaan
nemen van Bottas en Zhou, die dan allebei op zoek moeten naar een
nieuwe werkgever. Ook Esteban Ocon en Pierre Gasly zullen de
situatie bij Audi nauwgezet volgen. Het gaat natuurlijk niet zo
best met Alpine, dus de beide coureurs kijken zeker om zich heen.
Toch lijkt Audi nu vol voor het duo Sainz en Hulkenberg te gaan, om
zo de kans op succes in 2026 te maximaliseren. Dat Hulkenberg uit
Duitsland komt, is natuurlijk geen overbodige luxe. De tekst gaat
verder onder de afbeelding. Alpine Over Alpine gesproken, wie gaan
en willen daar toch rijden in 2025? Ocon en Gasly beschikken over
een aflopend contract en zullen er momenteel niet echt happig op
zijn om bij het team te blijven. Daar staat wel tegenover dat
Alpine er alles aan zal doen om de Franse coureurs te behouden. De
vraag is: wat is het alternatief? Ocon en Gasly heeft niet veel
keuze en zitten in de wachtkamer, zeker bij andere teams. Mocht er
alsnog een coureur vertrekken, heeft Alpine in Jack Doohan een
vervanger klaarstaan. De Australiër is op dit moment de
reservecoureur van het team en kan zo instappen. Hetzelfde geldt
voor Victor Martins, die zo nu en dan mooie dingen laat zien in de
Formule 2. Voorlopig is er echter geen aanleiding om te denken dat
Ocon en Gasly gaan vertrekken, vooral omdat ze weinig alternatieven
hebben. Of Audi moet iets uit de hoge hoed toveren...

Top Headlines

Oudere Top Headlines