Shanghai past circuit aan voor terugkeer F1

Het Shanghai International Circuit staat vooral bekend om de
technische eerste sector en een recht stuk van ruim een kilometer
lang. Waar het circuit ook om bekend staat, is de ligging. En dat
zorgt nog weleens voor problemen. Het circuit ligt namelijk in een
moerasgebied. Hierdoor is de grond onder het asfalt vaak bewegelijk
en zakt het circuit letterlijk weg. In voorgaande races kwam dit
probleem ook naar voren en was het circuit erg hobbelig. De
organisatie in China probeert dit probleem tegen te gaan door de
hobbels nu vlakker te maken. Ook om te voldoen aan de wensen van de
hedendaagse Formule 1-bolides. Het was een zorg die de coureurs in
Japan al uitte. Carlos Sainz voorzag zelfs een herhaling van de GP
van Turkije uit 2020. Istanbul Park kreeg toen een nieuw asfalt in
aanloop naar de terugkeer van de Formule 1, wat zorgde voor een
uitermate gladde baan. In China is het asfalt ook vervangen. Veel
onzekerheid Niet alleen het gladtrekken van het asfalt zorgt voor
onzekerheden richting de terugkeer van de GP van China. Het feit
dat komend weekend een sprintrace is, op een circuit waar al vijf
jaar lang amper races gehouden zijn, zorgt voor hoofdpijn bij zowel
de teams als Pirelli. De bandenleverancier benadert de race in
China dan ook als een compleet nieuwe baan. "We hebben een nieuwe
generatie auto's en ook de 18-inch banden zijn daar nog nooit
geweest. We benaderen het dus ook als een nieuwe baan", vertelt
Simone Berra van Pirelli aan onder meer RacingNews365 . "Ook is de
baan in de afgelopen vijf jaar misschien één keer per jaar
gebruikt, dus het zal erg vies zijn. Het feit dat we maar één vrije
training hebben, werkt natuurlijk niet mee in het verzamelen van
data." "In het verleden was het circuit best ruw voor de banden. We
moeten begrijpen hoe de veroudering daar heeft toegeslagen. Er zijn
dus niet veel gegevens, dus het wordt wel een uitdaging. Niet
alleen voor ons, ook voor de teams", sluit Berra af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines