Alpine spreekt geruchten over toekomst tegen: "Absoluut niet"
De Franse renstal lijkt met de dag verder uit elkaar te vallen,
maar de kersverse teambaas richt al zijn pijlen op verbetering op
korte termijn. Zelfs de grootste tegenvallers krijgen Alpine niet
klein, en Famin weet zeker dat het team een opmars in het
vooruitzicht heeft. Alpine stond er de afgelopen jaren prima voor.
De aansluiting met de echte topteams bleef al die tijd uit ondanks
het doel om op korte termijn zelf de titel topteam te mogen dragen,
maar de Franse renstal slaagde er wel in om aan het langste eind te
trekken in de strijd met de kleinere concurrenten. 2024 lijkt de
genadeklap in petto te hebben voor Alpine, want na vier
raceweekenden staat het team op de tiende en laatste plek in het
constructeurskampioenschap. De simpelweg tegenvallende resultaten
zorgden voor speculaties omtrent de toekomst van de Franse renstal,
maar Famin gaf bij Formula1.com aan daar niets van te willen horen.
"We zijn met een echt project bezig bij Alpine, en met een traject
waarmee de Formule 1 en motorsport in het algemeen kunnen helpen
het merk Alpine wereldwijd op de kaart te zetten. We hebben de
volledige support van het management en dit team is absoluut niet
te koop. We zullen ons in blijven zetten om onze doelen te halen."
Toch staan die doelen nog op een laag pitje, want sinds Alpine
vorig jaar noodgedwongen aan een herstructurering moest beginnen is
het zoeken naar nieuwe kopstukken de voornaamste prioriteit. "Het
is geen leuke periode. We staan momenteel niet waar we willen staan
wat performance betreft, en we zijn niet aan dit project begonnen
om vijftiende of zestiende te blijven. We willen vooruit en de
performance van de auto verder verbeteren, en we willen ons ook zo
snel mogelijk mengen in de strijd om de podiumplekken en
overwinningen." "Wij zijn blij met onze coureurs, en zij met ons"
Ondanks de wensen van het team weet Famin ook dat het cruciaal is
om realistisch te blijven, en hij begrijpt als geen ander dat
verbetering niet zomaar uit de lucht zal vallen. Toch moet het dit
seizoen nog gaan gebeuren volgens de Fransman. "Binnen het team
weet iedereen dat het geen makkelijk karwei zal worden, want het
wordt zelfs een hele lastige opdracht. Maar als we vooraan het veld
mee willen doen moet het niveau hoger. We willen alle moeilijke
momenten uit onze geschiedenis gebruiken om beter te worden. We
zitten nu in een diep dal, maar we moeten deze kans benutten om er
sterker uit te komen." Toch zal het licht aan het einde van de
tunnel nog lang op zich laten wachten. De contracten van coureurs
Esteban Ocon en Pierre Gasly lopen eind 2024 namelijk af, maar
volgens Famin baart dat nog geen zorgen. "Wij zijn blij met onze
coureurs, en zij zijn blij met ons. We praten regelmatig met ze en
kijken vooral naar wat we kunnen doen in de toekomst. We staan er
voor 2026 al goed voor en het ontwikkelen van de motor gaat de
goede kant op, dus ons project hoeft hen niet langer te overtuigen
om te blijven." Het zou echter riskant zijn als Alpine geen plan B
achter de hand zou houden, maar volgens Famin is een gebrek daaraan
niet aan de orde. "We kijken natuurlijk wel gewoon naar de
rijdersmarkt en onze eigen opleiding staat ook garant voor de
opleiding van de talenten van de toekomst. We hebben Jack Doohan
natuurlijk als reservecoureur en Victor Martins rijdt nog in de
Formule 2. We hebben genoeg opties om te overwegen, maar we zijn
hartstikke blij met Pierre en Esteban. We lopen niet het risico dat
we voor een grote verrassing komen te staan als er iets gebeurt,
maar daar blijft het bij."
maar de kersverse teambaas richt al zijn pijlen op verbetering op
korte termijn. Zelfs de grootste tegenvallers krijgen Alpine niet
klein, en Famin weet zeker dat het team een opmars in het
vooruitzicht heeft. Alpine stond er de afgelopen jaren prima voor.
De aansluiting met de echte topteams bleef al die tijd uit ondanks
het doel om op korte termijn zelf de titel topteam te mogen dragen,
maar de Franse renstal slaagde er wel in om aan het langste eind te
trekken in de strijd met de kleinere concurrenten. 2024 lijkt de
genadeklap in petto te hebben voor Alpine, want na vier
raceweekenden staat het team op de tiende en laatste plek in het
constructeurskampioenschap. De simpelweg tegenvallende resultaten
zorgden voor speculaties omtrent de toekomst van de Franse renstal,
maar Famin gaf bij Formula1.com aan daar niets van te willen horen.
"We zijn met een echt project bezig bij Alpine, en met een traject
waarmee de Formule 1 en motorsport in het algemeen kunnen helpen
het merk Alpine wereldwijd op de kaart te zetten. We hebben de
volledige support van het management en dit team is absoluut niet
te koop. We zullen ons in blijven zetten om onze doelen te halen."
Toch staan die doelen nog op een laag pitje, want sinds Alpine
vorig jaar noodgedwongen aan een herstructurering moest beginnen is
het zoeken naar nieuwe kopstukken de voornaamste prioriteit. "Het
is geen leuke periode. We staan momenteel niet waar we willen staan
wat performance betreft, en we zijn niet aan dit project begonnen
om vijftiende of zestiende te blijven. We willen vooruit en de
performance van de auto verder verbeteren, en we willen ons ook zo
snel mogelijk mengen in de strijd om de podiumplekken en
overwinningen." "Wij zijn blij met onze coureurs, en zij met ons"
Ondanks de wensen van het team weet Famin ook dat het cruciaal is
om realistisch te blijven, en hij begrijpt als geen ander dat
verbetering niet zomaar uit de lucht zal vallen. Toch moet het dit
seizoen nog gaan gebeuren volgens de Fransman. "Binnen het team
weet iedereen dat het geen makkelijk karwei zal worden, want het
wordt zelfs een hele lastige opdracht. Maar als we vooraan het veld
mee willen doen moet het niveau hoger. We willen alle moeilijke
momenten uit onze geschiedenis gebruiken om beter te worden. We
zitten nu in een diep dal, maar we moeten deze kans benutten om er
sterker uit te komen." Toch zal het licht aan het einde van de
tunnel nog lang op zich laten wachten. De contracten van coureurs
Esteban Ocon en Pierre Gasly lopen eind 2024 namelijk af, maar
volgens Famin baart dat nog geen zorgen. "Wij zijn blij met onze
coureurs, en zij zijn blij met ons. We praten regelmatig met ze en
kijken vooral naar wat we kunnen doen in de toekomst. We staan er
voor 2026 al goed voor en het ontwikkelen van de motor gaat de
goede kant op, dus ons project hoeft hen niet langer te overtuigen
om te blijven." Het zou echter riskant zijn als Alpine geen plan B
achter de hand zou houden, maar volgens Famin is een gebrek daaraan
niet aan de orde. "We kijken natuurlijk wel gewoon naar de
rijdersmarkt en onze eigen opleiding staat ook garant voor de
opleiding van de talenten van de toekomst. We hebben Jack Doohan
natuurlijk als reservecoureur en Victor Martins rijdt nog in de
Formule 2. We hebben genoeg opties om te overwegen, maar we zijn
hartstikke blij met Pierre en Esteban. We lopen niet het risico dat
we voor een grote verrassing komen te staan als er iets gebeurt,
maar daar blijft het bij."
