Pirelli met grote vraagtekens voor GP China: "Een heel ander scenario"

Ja, natuurlijk heeft bandenfabrikant Pirelli data van eerdere races
die in China op het Shanghai International Circuit zijn verreden.
Maar deze data één op één gebruiken voor de GP van komend weekend
kan niet, zo legt Pirelli uit. Er wordt bij de GP van China gereden
op de C2 (hard), C3 (medium) en C4 (zacht). In vergelijking met de
race in 2019 dezelfde compounds. "Maar het scenario is nu heel
anders. Vijf jaar geleden waren de 13 inch banden nog in gebruik,
gemonteerd op de vorige generatie auto's die een vlakke vloer
hadden en een compleet andere aerodynamica dan de huidige auto. In
feite is het voor de coureurs, de teams en Pirelli een kwestie van
helemaal opnieuw beginnen, aangezien de vergelijkingen haast niet
te maken zijn." Wat volgens Pirelli ook meespeelt is het feit dat
er bij de terugkeer in China ook direct een sprintweekend is. "Dat
betekent dat er op vrijdag maar één uur vrije training is om de
juiste set-up voor de auto's te vinden en vooral om de banden te
evalueren tijdens een longrun op een circuit dat onvermijdelijk
verre van optimaal zal zijn. Wat grip betreft, zal de evolutie van
de baan, die sinds 2019 niet meer is veranderd en sindsdien slechts
zeer sporadisch is gebruikt, waarschijnlijk zeer groot zijn. Dit
betekent dat het werk in de simulator nog belangrijker wordt voor
de coureurs en engineers, zowel in de aanloop naar het weekend als
tijdens het weekend."

Top Headlines

Oudere Top Headlines