Formule 1 zet flinke stappen om klimaatneutraal te worden

In 2018 stelde de Formule 1 het doel om in 2030 klimaatneutraal te
worden én dat de totale uitstoot van de koningsklasse met 50
procent verminderd moet worden. Dit houdt in dat de uitstoot voor
de helft omlaag moet en de rest van de uitsloot gecompenseerd moet
worden. De koningsklasse heeft nu een rapport naar buiten gebracht
met de huidige gang van zaken en de voortgang van het reduceren van
haar uitstoot. En wat blijkt: de F1 ligt op koers om de deadline
van 2030 te halen. Tussen 2018 en 2022 heeft de sport al een aantal
wijzigingen doorgevoerd om deze doelstelling te halen: zo zijn alle
Formule 1-kantoren overgestapt op hernieuwbare elektriciteit, is er
een reisbeleid geïmplementeerd (om zo het aantal personeelsleden
van de F1 dat naar een race reist te verminderen) en is de
luchtvrachtuitstoot die direct gerelateerd is aan de koningsklasse
verminderd met 32 procent sinds 2019. Uitstoot De C02-voetafdruk
van de sport bedroeg in 2018 maar liefst 256.551 tC02e (gemeten in
metrische ton, dus 1t= 1000 kilogram uitstoot). Ter verhouding:
Tata Steel produceerde in 2021 een uitstoot van 11.6 Mton CO2 per
jaar (1Mt= 1 miljard kilogram) in Nederland. Uit berekeningen
blijkt nu dat de Formule 1 van 2019 tot en met 2022 de ecologische
voetafdruk al met 13 procent heeft weten te verminderen in
vergelijking met 2018. De totale uitstoot van de koningsklasse
bedroeg in 2022 223.031 tC03e. Dit betekent dat er nog 37 procent
te gaan is om de doelstelling van klimaatneutraal in 2030 te halen.
Plan van aanpak 50 procent van de uitstoot komt van vrachtvervoer,
paddock operations en brandstoffen, en dat is precies waar de
koningsklasse wijzigingen heeft doorgevoerd. Zo zijn de
DHL-vrachtwagens gaan rijden op biobrandstof, waardoor de
logistieke uitstoot bij Europese races met maar liefst 83 procent
verminderd werd. Maar ook de evenementen zelf maken steeds meer
gebruikt van schone energie: zo was de Grand Prix van
Groot-Brittannië volledig aangedreven door groene energie, door
middel van 2746 zonnepanelen. Het gebruik van zonnepanelen zien we
bovendien op meerdere circuits terugkomen: Ook de GP van Singapore
maakte gebruik van zonnepanelen om de uitstoot te verminderen. Op
het gebied van brandstoffen zijn eveneens wijzigingen doorgevoerd.
Zo maken de Formule 2 en Formule 3-bolides gebruik van 55 procent
duurzame brandstof, met het idee op de planning om de Formule
1-auto's in 2026 (met ingang van de nieuwe reglementen) op
biobrandstof te laten rijden. Kortom, voorlopig doet de sport er
alles aan om het doel van 2030 te behalen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines