Leclerc: “Ben verrast hoeveel vermogen Scuderia Ferrari wint dankzij Shell V-Power”

We ontmoetten Charles Leclerc in het motorhome van Scuderia Ferrari, waar ons gesprek plaatsvond. De coureur schreef in België zijn allereerste Grand Prix op zijn naam en wij kregen dankzij Shell de kans om de vragen van de Formule 1-fans aan hem te stellen.Welke productieauto van Ferrari rijd je het liefste?De Ferrari 488, vanwege de manier waarop hij zich gedraagt en ik had erg veel fun met deze auto op het circuit. Er zijn zoveel dingen die mij goed bevallen aan deze auto. Het koppel is verbluffend en het chassis geweldig. Je kan ook voelen dat de auto downforce heeft, natuurlijk lang niet zoveel als een Formule 1 auto, maar dat is iets dat je zelden voelt bij een straatauto.Wat zoek je in een auto die gebruikt voor dagelijks gebruik?Vanzelfsprekend betrouwbaarheid, maar bij een Ferrari verwacht je natuurlijk ook performance! Daarin ben ik nog nooit in teleurgesteld iedere keer dat ik in een Ferrari stap. Deze twee zaken zijn ook erg belangrijk, het komt overeen met wat je ook in de Formule 1 wil – performance en betrouwbaarheid. Design is ook belangrijk, als een auto er geweldig uitziet is dat zeer mooi meegenomen. Ik zal nooit een auto rijden als de looks mij niet bevallen.Wat voor beroep had je gekozen als je geen autocoureur was geworden?Daar zijn twee mogelijkheden, waaruit ik niet kan kiezen: architect of ontwerper van kleding. Ik hou erg van huizen en van mode. Autosport stond echter altijd op de nummer een positie vanaf het begin. Hoe helpt het innovatieve partnership met Shell bij jouw prestaties in de Formule 1?Best veel, vorig jaar wonnen we 21% tijdens het seizoen door brandstofoptimalisatie! Het is heel erg belangrijk. Voor mij is dit het eerste jaar dat ik zo nauw samenwerk met Shell en ik voel echt het verschil en zie ook het verschil dat het maakt qua performance op de baan. We communiceren zeer open met elkaar en race na race voel ik de verbeteringen.Hoe ga je om met brandstofverbruik en de afstelling van de motor tijdens wisselende weersomstandigheden?Dat is voornamelijk een taak van de engineers, zodat ik me volledig kan richten op het racen. De basisafstelling is zo dat deze goed functioneert op zowel een droge als natte baan. Qua driveability is het voor ons min of meer gelijk. Wat heb je gemeen met Sebastian Vettel, los van het feit dat jullie beide zeer getalenteerd zijn?Ik denk dat we beide hard werkende coureurs zijn die willen vechten voor de overwinning. We willen ons iedere race verbeteren en dat is iets dat we met elkaar gemeen hebben. Daarnaast kunnen we prima met elkaar door een deur en willen we Scuderia Ferrari naar een hoger niveau brengen. Ik weet dat Sebastian erg van motoren houdt en heb zelf mijn motorrijbewijs vorig jaar gehaald. Dat hebben we buiten de autosport met elkaar gemeen.Wat heb je geleerd over brandstof in de Formule 1 mede dankzij de partnership met Shell?Voornamelijk hoe complex het is! Het draait om zoveel details, waarbij Scuderia Ferrari en Shell de details induiken. Daarvan ben ik echt onder de indruk. Voordat ik in de Formule 1 racete had ik geen idee dat brandstof zo belangrijk was. Ik ben erg onder de indruk daarvan.Speelt jouw feedback ook een grote rol daarin?Uiteindelijk geef ik dezelfde feedback als voorheen, maar nu krijg ik meer vragen over details die hun kunnen helpen. Nu denk ik meer na over dit soort details.Als je mensen een advies moet geven over het belang van premium brandstof, wat zou dat dan zijn?Als je een nieuwe auto krijgt wil je dat deze in perfecte staat blijft. Premium brandstof draagt bij aan een betrouwbaardere auto en meer performance, maar wat je bij een straat auto ook graag wilt is dat deze goed onderhouden blijft.Met medewerking van Joe van Burik.

Top Headlines

Oudere Top Headlines