Villeneuve looft Newey: "Hij is de beste die er is!"
Adrian Newey maakte eind jaren '80 bij March zijn entree in de
Formule 1-wereld, wat later Leyton House werd. Daarna kwam de
topontwerper bij Williams terecht om via McLaren bij Red Bull
werken. Bij Williams ontwierp hij meerdere auto's die
kampioenschappen pakten en hij werkte samen met Jacques Villeneuve
in 1996, toen de Canadees zijn debuut maakte in de koningsklasse
van de autosport. Villeneuve spreekt vol lof over de topontwerper.
"Toen ik in 1996 bij het team kwam, wist ik het niet (hoe het was
om met hem samen te werken, red.). Dat realiseerde ik me achteraf
pas. Hij was geweldig, omdat ik denk dat hij de auto kan
visualiseren. Hij kan de luchtstroom gewoon zien. En hij heeft er
een band mee, maar hij heeft ook een band met de coureur. Hij weet
dat het geen computer is die aan het rijden is en dat het geen
robot is", zo vertelt de Canadees tegenover Sports Illustrated .
"Als zelfs de data zeggen dat de auto heel snel kan gaan, kan het
zo zijn dat een coureur de auto misschien niet kan besturen. Het
voelt dan niet natuurlijk aan. Hij is in staat om dat te accepteren
en om met een coureur samen te werken. En daarom heeft hij zoveel
geweldige auto's ontworpen. Hij is absoluut de beste die er is en
hij is altijd in staat geweest om zichzelf opnieuw uit te vinden."
De wereldkampioen van 1997 vervolgt: "We zagen dat, omdat hij een
auto voor 1997 ontwierp op basis van de auto een jaar daarvoor. Het
was uiteindelijk een auto gebaseerd op wat ik tegen hem zei, omdat
ik het jaar erop in de auto zou rijden. Maar toen verliet hij het
team en voelden we halverwege het seizoen dat we nergens waren. Het
duurde even voordat de nieuwe mensen de bal weer aan het rollen
brachten. Het is moeilijk om die combinatie van Adrian Newey te
overtreffen", zo sluit Villeneuve af.
Formule 1-wereld, wat later Leyton House werd. Daarna kwam de
topontwerper bij Williams terecht om via McLaren bij Red Bull
werken. Bij Williams ontwierp hij meerdere auto's die
kampioenschappen pakten en hij werkte samen met Jacques Villeneuve
in 1996, toen de Canadees zijn debuut maakte in de koningsklasse
van de autosport. Villeneuve spreekt vol lof over de topontwerper.
"Toen ik in 1996 bij het team kwam, wist ik het niet (hoe het was
om met hem samen te werken, red.). Dat realiseerde ik me achteraf
pas. Hij was geweldig, omdat ik denk dat hij de auto kan
visualiseren. Hij kan de luchtstroom gewoon zien. En hij heeft er
een band mee, maar hij heeft ook een band met de coureur. Hij weet
dat het geen computer is die aan het rijden is en dat het geen
robot is", zo vertelt de Canadees tegenover Sports Illustrated .
"Als zelfs de data zeggen dat de auto heel snel kan gaan, kan het
zo zijn dat een coureur de auto misschien niet kan besturen. Het
voelt dan niet natuurlijk aan. Hij is in staat om dat te accepteren
en om met een coureur samen te werken. En daarom heeft hij zoveel
geweldige auto's ontworpen. Hij is absoluut de beste die er is en
hij is altijd in staat geweest om zichzelf opnieuw uit te vinden."
De wereldkampioen van 1997 vervolgt: "We zagen dat, omdat hij een
auto voor 1997 ontwierp op basis van de auto een jaar daarvoor. Het
was uiteindelijk een auto gebaseerd op wat ik tegen hem zei, omdat
ik het jaar erop in de auto zou rijden. Maar toen verliet hij het
team en voelden we halverwege het seizoen dat we nergens waren. Het
duurde even voordat de nieuwe mensen de bal weer aan het rollen
brachten. Het is moeilijk om die combinatie van Adrian Newey te
overtreffen", zo sluit Villeneuve af.
