De dramatische fout van Hamilton in China die hem de wereldtitel kostte
Als het Formule 1-circus in 2007 afreist naar China is Lewis
Hamilton de leider in de WK-stand. Met nog twee races te rijden (GP
China en GP Brazilië) heeft de dat jaar in de Formule 1 debuterende
Brit een voorsprong van twaalf punten op Fernando Alonso en
zeventien op Kimi Raikkonen. Met het oude puntensysteem in
gedachten (10 punten voor de winnaar, 8 voor P2, 6 voor P3, 5 voor
P4 etc.) moet het wel heel raar lopen wil Hamilton zijn debuut in
de F1 niet opluisteren met de wereldtitel. De kwalificatie
voorloopt voorspoedig en Hamilton start de GP van China van pole.
Winst op het Shanghai International Circuit levert hem direct de
titel op. Raikkonen start de race vanaf P2, terwijl Alonso genoegen
moet nemen met P4. Die zondag is het regenachtig in Shanghai,
waardoor iedereen op intermediates de race begint. Na de start
leidt de Mclaren van Hamilton, gevolgd door Raikkonen, Felipe Massa
en Alonso. De baan begon langzaam op te drogen en de banden van
Hamiltons McLaren begonnen flink te slijten. Maar McLaren koos er
niet direct voor om hem naar binnen te halen voor een verse set
banden en hield zich aan de oorspronkelijke strategie. Een
verkeerde keuze, zo bleek. In ronde 31 haalde Raikkonen Hamilton in
op het moment dat hij wijd ging bij het uitkomen van een bocht.
Hierdoor moest de Brit wel de pits in komen. Scherpe linksaf Maar
daar ging het dramatisch mis. De scherpe linkerbocht naar de pits
was teveel voor de versleten banden van de McLaren. Hamilton schoof
door in de grindbak, om daar niet meer uit te komen. Ondanks hulp
van enkele stewards kwam er geen beweging meer in de McLaren en
volgde de eerste DNF uit zijn carrière. Extra zuur voor Hamilton
omdat als hij gewoon de pits had bereikt en op P2 was blijven
steken hij de wereldtitel had binnengehaald. In Brazilië volgde nog
een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hamilton (107 punten) stond nog
altijd op poleposition voor de titel, met achter hem Alonso (103)
en Raikkonen (100). Maar wederom ging het helemaal mis voor
Hamilton. Al in de eerste ronde ging hij buiten de baan om terug te
zakken naar P8, om enkele minuten daarna met problemen aan de
versnellingsbak zichzelf terug te zien op P18. Een inhaalrace werd
ingezet en hij reed uiteindelijk naar P7. Het was net niet genoeg
voor de titel. In de race werd hij zelfs ingehaald door Raikkonen,
die net als in China won en de titel opeiste, mede omdat Alonso
bleef steken op P4. Raikkonen werd zo wereldkampioen (110 punten)
gevolgd door Hamilton en Alonso (beide 109 punten). En dat alles
met dank aan die verfoeide grindbak in China.
Hamilton de leider in de WK-stand. Met nog twee races te rijden (GP
China en GP Brazilië) heeft de dat jaar in de Formule 1 debuterende
Brit een voorsprong van twaalf punten op Fernando Alonso en
zeventien op Kimi Raikkonen. Met het oude puntensysteem in
gedachten (10 punten voor de winnaar, 8 voor P2, 6 voor P3, 5 voor
P4 etc.) moet het wel heel raar lopen wil Hamilton zijn debuut in
de F1 niet opluisteren met de wereldtitel. De kwalificatie
voorloopt voorspoedig en Hamilton start de GP van China van pole.
Winst op het Shanghai International Circuit levert hem direct de
titel op. Raikkonen start de race vanaf P2, terwijl Alonso genoegen
moet nemen met P4. Die zondag is het regenachtig in Shanghai,
waardoor iedereen op intermediates de race begint. Na de start
leidt de Mclaren van Hamilton, gevolgd door Raikkonen, Felipe Massa
en Alonso. De baan begon langzaam op te drogen en de banden van
Hamiltons McLaren begonnen flink te slijten. Maar McLaren koos er
niet direct voor om hem naar binnen te halen voor een verse set
banden en hield zich aan de oorspronkelijke strategie. Een
verkeerde keuze, zo bleek. In ronde 31 haalde Raikkonen Hamilton in
op het moment dat hij wijd ging bij het uitkomen van een bocht.
Hierdoor moest de Brit wel de pits in komen. Scherpe linksaf Maar
daar ging het dramatisch mis. De scherpe linkerbocht naar de pits
was teveel voor de versleten banden van de McLaren. Hamilton schoof
door in de grindbak, om daar niet meer uit te komen. Ondanks hulp
van enkele stewards kwam er geen beweging meer in de McLaren en
volgde de eerste DNF uit zijn carrière. Extra zuur voor Hamilton
omdat als hij gewoon de pits had bereikt en op P2 was blijven
steken hij de wereldtitel had binnengehaald. In Brazilië volgde nog
een nieuwe ronde, nieuwe kansen. Hamilton (107 punten) stond nog
altijd op poleposition voor de titel, met achter hem Alonso (103)
en Raikkonen (100). Maar wederom ging het helemaal mis voor
Hamilton. Al in de eerste ronde ging hij buiten de baan om terug te
zakken naar P8, om enkele minuten daarna met problemen aan de
versnellingsbak zichzelf terug te zien op P18. Een inhaalrace werd
ingezet en hij reed uiteindelijk naar P7. Het was net niet genoeg
voor de titel. In de race werd hij zelfs ingehaald door Raikkonen,
die net als in China won en de titel opeiste, mede omdat Alonso
bleef steken op P4. Raikkonen werd zo wereldkampioen (110 punten)
gevolgd door Hamilton en Alonso (beide 109 punten). En dat alles
met dank aan die verfoeide grindbak in China.
