Villeneuve zet vraagtekens bij Audi-project: "Doen ze mee om te winnen?"
De Formule 1 kijkt toch wel reikhalzend uit naar de toetreding van
Audi in 2026. Het Duitse automerk neemt Sauber volledig over, bouwt
zelf een gloednieuwe motor en gaat als fabrieksteam op jacht naar
successen. Toch is niet iedereen ervan overtuigd dat het project
van Audi ook daadwerkelijk gaat slagen. Jacques Villeneuve is
tegenover Sports Illustrated vrij sceptisch en haalt Williams als
voorbeeld aan. "Audi sluit zich aan bij een team dat al jaren niet
goed presteert", stelt Villeneuve. "Je kan kennis niet uitvinden,
het is iets dat je met de tijd opbouwt. Je ziet het ook bij
Williams. Ze doen het een tijdje aardig, maar je betaalt de prijs
voor pay drivers . Nu is het team weer aan het opbouwen, maar dat
gebeurt niet van de een op andere dag. Het kost tijd." De
F1-wereldkampioen van 1997 vraagt zich ook af wat het doel van Audi
is. "Hoe sluiten ze aan? Sluiten ze met hetzelfde idee aan als
Alpine, om alleen deel uit te maken van de Formule 1 en wat imago
op te bouwen, of doen ze mee om echt te racen en te willen winnen?
Dat weten we niet." En dat is ook precies het probleem, vindt
Villeneuve. "Het gevaarlijke aan nieuwe constructeurs is dat ze
snel kunnen beslissen: 'Oké, we zijn weg, doei'. Dan vertrekken ze
zonder dat ze zich er iets van aantrekken. Ze zijn geweldig voor de
sport, maar ook gevaarlijk. Een team als Williams kan de sport niet
verlaten. Zij bestaan met en dankzij de F1. Wat doet Williams als
ze stoppen met de F1? Niets."
Audi in 2026. Het Duitse automerk neemt Sauber volledig over, bouwt
zelf een gloednieuwe motor en gaat als fabrieksteam op jacht naar
successen. Toch is niet iedereen ervan overtuigd dat het project
van Audi ook daadwerkelijk gaat slagen. Jacques Villeneuve is
tegenover Sports Illustrated vrij sceptisch en haalt Williams als
voorbeeld aan. "Audi sluit zich aan bij een team dat al jaren niet
goed presteert", stelt Villeneuve. "Je kan kennis niet uitvinden,
het is iets dat je met de tijd opbouwt. Je ziet het ook bij
Williams. Ze doen het een tijdje aardig, maar je betaalt de prijs
voor pay drivers . Nu is het team weer aan het opbouwen, maar dat
gebeurt niet van de een op andere dag. Het kost tijd." De
F1-wereldkampioen van 1997 vraagt zich ook af wat het doel van Audi
is. "Hoe sluiten ze aan? Sluiten ze met hetzelfde idee aan als
Alpine, om alleen deel uit te maken van de Formule 1 en wat imago
op te bouwen, of doen ze mee om echt te racen en te willen winnen?
Dat weten we niet." En dat is ook precies het probleem, vindt
Villeneuve. "Het gevaarlijke aan nieuwe constructeurs is dat ze
snel kunnen beslissen: 'Oké, we zijn weg, doei'. Dan vertrekken ze
zonder dat ze zich er iets van aantrekken. Ze zijn geweldig voor de
sport, maar ook gevaarlijk. Een team als Williams kan de sport niet
verlaten. Zij bestaan met en dankzij de F1. Wat doet Williams als
ze stoppen met de F1? Niets."
