Ferrari introduceert B-spec in strijd met Red Bull

Terwijl Red Bull in Suzuka een groot upgradepakket introduceerde,
dat zowel een transformatie van de luchtinlaten richting de motor
liet zien als ook extra inlaten bij de zijkant van de cockpit
toevoegde, lijkt Ferrari nu niet van plan om haar eigen upgrades
naar voren te halen. De afgelopen maand deden verschillende
geruchten zich de ronde dat Ferrari wellicht wel zou gaan reageren
op de upgrade van Red Bull, door haar eigen pakket naar voren te
halen en al toe te passen tijdens de Grand Prix van Miami. Maar nu
lijkt de kans steeds groter dat de Scuderia pas bij de terugkeer in
Europa (in Imola, enkele tientallen kilometers verwijderd van
Maranello) een grondige, herziene versie van de SF-24 zal gaan
introduceren. Zodra we het over grote upgradepakketten hebben,
worden mogelijke hypotheses al genoemd in verschillende media,
inclusief scenario's die niet erg geloofwaardig zijn. Na navraag
bij onze betrouwbare bronnen lijkt het er echter op dat sommige
geruchten daadwerkelijk werkelijkheid worden. In de praktijk lijkt
het team onder leiding van Enrico Cardile (met in het bijzonder de
aerodynamische staf onder leiding van Diego Tondi) een onverwachte
prestatieverhoging te hebben gevonden. Nadat de configuratie van de
sidepods beter geïnspecteerd werd, werd duidelijk dat de sidepods
die inlaten hebben met een zogenoemde 'bovenlip', net zoals bij Red
Bull, een stuk sneller blijken. Wijziging aan de vloer Een
dergelijk concept werd al overwogen tijdens de ontwerpfase van de
SF-24, maar dat werd afgeschoten omdat het niet bijzonder voordelig
zou zijn. Zo zou het idee de luchtstroom van het onderste kanaal
tussen de sidepods en de vloer beperken. Maar tijdens de CFD
computersimulaties vond men hier een oplossing voor. Deze oplossing
lijkt op wat we zien bij de Red Bull, maar is geen precieze kopie.
Je kan het zien als een interpretatie: de 'Red Bull'-inlaten worden
gecombineerd met de huidige positie van de radiateurs op de SF-24,
die nog altijd afwijken van die van de RB20. Niet alleen komen er
nieuwe inlaten, de Italiaanse renstal zal ook gaan voor een
wijziging in de vloer, terug te zien aan de uiteinden vlak voor de
achterwielen. Ook wordt de positie waar de ingang van de sidepod
begint gewijzigd. In de loop van het seizoen worden er totaal drie
upgrades op de bolide doorgevoerd, waarvan dit de eerste is. Je zou
dan de SF-24 in feite kunnen zien als een B-versie van de bolide
die we nu de eerste vier races gezien hebben.

Top Headlines

Oudere Top Headlines