Toen Verstappen een vrijwel zekere zege om zeep hielp
De GP van China en Max Verstappen zijn, vooralsnog, geen goede
match. De race op het Shanghai International Circuit is een van de
weinige races in de Formule 1 die de Red Bull-coureur nog niet
heeft gewonnen . Vijf keer stond Verstappen aan de start van de GP
van China, met als beste resultaat een derde plek in 2017. Een jaar
later had de Nederlandse drievoudig wereldkampioen de grootste kans
op een Chinese zege, maar zijn enorme gretigheid speelde hem
parten. Een terugblik naar die GP van 15 april 2018. Max
Verstappen, dan 20 jaar jong, komt met niet al te hoge
verwachtingen naar China. Bij de seizoensopener in Australië rijdt
hij naar P6 en in Bahrein zit zijn race er al na 3 ronden op door
een touché met Lewis Hamilton. Ook zijn teamgenoot Daniel Ricciardo
valt in die race uit. In China lijken de problemen achter de rug
want Verstappen (P5) en Ricciardo (P6) nestelen zich op de derde
startrij, achter polesitter Sebastian Vettel. Al na enkele rondes
is Verstapppen opgeklommen naar P3. Over de boordradio reageert hij
enthousiast, terwijl vanaf de pitmuur wordt gezegd: "Wordt niet te
hebberig." Woorden die later in de race waarheid blijken te worden.
In ronde 31 rijden Toro Rosso-coureurs Brendon Hartley en Pierre
Gasly elkaar van de baan. Er komt rotzooi op het circuit te liggen
en een saftey car volgt. Verstappen en Ricciardo duiken tegelijk de
pits in voor nieuwe, zachtere banden dan de concurrentie. De twee
Ferrari's (Vettel en Raikkonen) en ook Mercedes-rijders Valtteri
Bottas en Lewis Hamilton) blijven namelijk buiten, een kantelpunt
in de race. Jagen na de herstart Bij de herstart rijdt Verstappen
op P4, met voor hem Hamilton (P3), Vettel (P2) en Bottas (P1).
Alleen heeft de Nederlander dus nieuwere banden en kan hij gaan
jagen op de eerste plek. In ronde 39 wil Verstappen voorbij aan
Hamilton, maar is hij, zoals ze aan de pitmuur al waarschuwden, te
gretig. Hij schiet van de baan af en moet lijdzaam toezien hoe
Ricciardo hem passeert. P5 in plaats van P3 voor Verstappen. Had de
Nederlander even gewacht, dan had hij waarschijnlijk probleemloos
Hamilton kunnen passeren. Ricciardo haalt de Brit wel op knappe
wijze in en enkele rondes later lukt het Verstappen in tweede
instantie ook. Op de nieuwere banden heeft Ricciardo ook geen kind
aan Vettel en klimt hij op naar P2. Verstappen wil het voorbeeld
van zijn teamgenoot volgen, maar weer is hij te gretig. Hij tikt
bij het ingaan van de hairpin Vettel aan en de beide wagens
spinnen. Verstappen ontvangt een tijdstraf van tien seconden voor
het incident. Ricciardo gaat uiteindelijk ook moeiteloos voorbij
aan Bottas om de zege in de GP van China te pakken. Verstappen moet
genoegen nemen met P5. Had hij bij die twee beslissende momenten
iets langer gewacht, of was hij rustiger gebleven, dan had hij in
2018 de GP kunnen winnen. Nu gooide hij de zege weg en hoopt hij
dit weekend als nog die primeur te pakken.
match. De race op het Shanghai International Circuit is een van de
weinige races in de Formule 1 die de Red Bull-coureur nog niet
heeft gewonnen . Vijf keer stond Verstappen aan de start van de GP
van China, met als beste resultaat een derde plek in 2017. Een jaar
later had de Nederlandse drievoudig wereldkampioen de grootste kans
op een Chinese zege, maar zijn enorme gretigheid speelde hem
parten. Een terugblik naar die GP van 15 april 2018. Max
Verstappen, dan 20 jaar jong, komt met niet al te hoge
verwachtingen naar China. Bij de seizoensopener in Australië rijdt
hij naar P6 en in Bahrein zit zijn race er al na 3 ronden op door
een touché met Lewis Hamilton. Ook zijn teamgenoot Daniel Ricciardo
valt in die race uit. In China lijken de problemen achter de rug
want Verstappen (P5) en Ricciardo (P6) nestelen zich op de derde
startrij, achter polesitter Sebastian Vettel. Al na enkele rondes
is Verstapppen opgeklommen naar P3. Over de boordradio reageert hij
enthousiast, terwijl vanaf de pitmuur wordt gezegd: "Wordt niet te
hebberig." Woorden die later in de race waarheid blijken te worden.
In ronde 31 rijden Toro Rosso-coureurs Brendon Hartley en Pierre
Gasly elkaar van de baan. Er komt rotzooi op het circuit te liggen
en een saftey car volgt. Verstappen en Ricciardo duiken tegelijk de
pits in voor nieuwe, zachtere banden dan de concurrentie. De twee
Ferrari's (Vettel en Raikkonen) en ook Mercedes-rijders Valtteri
Bottas en Lewis Hamilton) blijven namelijk buiten, een kantelpunt
in de race. Jagen na de herstart Bij de herstart rijdt Verstappen
op P4, met voor hem Hamilton (P3), Vettel (P2) en Bottas (P1).
Alleen heeft de Nederlander dus nieuwere banden en kan hij gaan
jagen op de eerste plek. In ronde 39 wil Verstappen voorbij aan
Hamilton, maar is hij, zoals ze aan de pitmuur al waarschuwden, te
gretig. Hij schiet van de baan af en moet lijdzaam toezien hoe
Ricciardo hem passeert. P5 in plaats van P3 voor Verstappen. Had de
Nederlander even gewacht, dan had hij waarschijnlijk probleemloos
Hamilton kunnen passeren. Ricciardo haalt de Brit wel op knappe
wijze in en enkele rondes later lukt het Verstappen in tweede
instantie ook. Op de nieuwere banden heeft Ricciardo ook geen kind
aan Vettel en klimt hij op naar P2. Verstappen wil het voorbeeld
van zijn teamgenoot volgen, maar weer is hij te gretig. Hij tikt
bij het ingaan van de hairpin Vettel aan en de beide wagens
spinnen. Verstappen ontvangt een tijdstraf van tien seconden voor
het incident. Ricciardo gaat uiteindelijk ook moeiteloos voorbij
aan Bottas om de zege in de GP van China te pakken. Verstappen moet
genoegen nemen met P5. Had hij bij die twee beslissende momenten
iets langer gewacht, of was hij rustiger gebleven, dan had hij in
2018 de GP kunnen winnen. Nu gooide hij de zege weg en hoopt hij
dit weekend als nog die primeur te pakken.
