Zorgen van coureurs terecht? Aanpassingen aan circuit in China onder de loep

Het Shanghai International Circuit is de afgelopen vijf jaar amper
gebruikt. De Chinese F1-organisatie moest dan ook flink aan de bak
om het circuit gereed te krijgen voor de terugkeer van de Formule
1. Bij aankomst in Shanghai vielen er een aantal zaken meteen op.
De hobbels op het circuit zijn weggehaald en de baan is volledig
strak getrokken. Verder leek er een soort verf over de baan te zijn
gehaald, waardoor er meteen gevreesd werd voor een nog verder
verlies van de, toch al niet in grote getale aanwezige, grip. De
coureurs uitte op donderdag dan ook hun zorgen over de staat van
het circuit . Zo waren beide McLaren-coureurs verrast over de
'verf' die te zien was op de baan. Lando Norris gaf aan dit nog
nooit eerder te hebben gezien en Oscar Piastri vergeleek het met
een 'baan voor remote control cars'. RacingNews365 heeft meerdere
betrokkenen om uitleg gevraagd en kan verklaren hoe deze
veranderingen tot stand zijn gekomen. Ook kunnen we melden wat er
veranderd is aan het circuit en hoe deze veranderingen invloed
kunnen hebben op het verloop van het weekend. Gebruikelijke
oplossing De Chinese organisatie heeft een aantal jaar geleden een
soort beschermlaag over het asfalt getrokken. Experts twijfelen
overigens of dit veel verschil heeft gemaakt, maar dat terzijde.
Deze beschermlaag is, bij het verwijderen van de hobbels, ook
verwijderd. Dit zorgde ervoor dat het leek alsof er twee
verschillende soorten asfalt op het circuit lagen, waarna de keuze
is gemaakt om een nieuwe beschermlaag van bitumen over de baan te
trekken. Bitumen is een mengsel van verschillende koolwaterstoffen
die voorkomen in ruwe aardolie en wordt in Nederland vaak gebruikt
als dakbedekking. Het bedekken van het circuit met dergelijke
stoffen is iets wat vaker gebeurd in China en ook in de Verenigde
Staten. Voor Europeanen is het een vrij ongebruikelijk fenomeen. De
verwachting is dat zodra de auto's naar buiten gaan, deze laag
geleidelijk wegslijt en de grip geleidelijk toe zal nemen. Wanneer
het gaat regenen, is het wel mogelijk dat de beschermlaag als een
soort ijsbaan gaat fungeren en dus is de vrees voor een herhaling
van de GP van Turkije van 2020 gegrond. Het lijkt voorlopig droog
te blijven tijdens de vrije training en dus lijken de teams en de
Chinese organisatie goed weg te komen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines