Waarom Verstappen zijn auto flink aanpaste ondanks dominante zege
Niemand kon Max Verstappen bijhouden op de zaterdag in China.
Tijdens de sprintrace reed hij in ongeveer tien rondjes tijd
dertien seconden weg bij de concurrentie, om een paar uur later ook
nog eens overtuigend poleposition te pakken. Desondanks paste
Verstappen zijn auto nog aan na de sprintrace. Waarom? Dat vertelt
hij in gesprek met onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de
kwalificatie niet zo goed was geweest als we de set-up hadden
gelaten zoals hij was", stelt Verstappen. "We hebben best wel veel
veranderd, want ik was niet helemaal tevreden in de sprintrace. Ik
wilde de balans voor en achter beter voor elkaar krijgen. Ook de
wind is weer anders tijdens de race, dus dat heeft natuurlijk een
effect op de balans." Stiekem zorgen deze uitspraken voor nog meer
verbazing. Hoe kan je zo ver wegrijden bij de rest terwijl je je
niet optimaal voelt in de RB20? "Iedereen leert van zo'n sprint, ik
denk dat een paar jongens ook gewoon veel te hard zijn begonnen. Ze
gingen door hun banden heen. Automatisch zit het veld wat dichter
bij elkaar (in de race red.), maar ik denk dat we over het algemeen
sterk zijn." Levert Verstappen alle input voor de wijzigingen? "Dat
bespreek ik met mijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Ik kan
natuurlijk tegen hem zeggen: 'het is allemaal goed zo, laten we
niets veranderen', maar ik denk dat we het er redelijk over eens
waren dat in de sprintrace niet alles helemaal goed aanvoelde."
Tijdens de sprintrace reed hij in ongeveer tien rondjes tijd
dertien seconden weg bij de concurrentie, om een paar uur later ook
nog eens overtuigend poleposition te pakken. Desondanks paste
Verstappen zijn auto nog aan na de sprintrace. Waarom? Dat vertelt
hij in gesprek met onder meer RacingNews365. "Ik denk dat de
kwalificatie niet zo goed was geweest als we de set-up hadden
gelaten zoals hij was", stelt Verstappen. "We hebben best wel veel
veranderd, want ik was niet helemaal tevreden in de sprintrace. Ik
wilde de balans voor en achter beter voor elkaar krijgen. Ook de
wind is weer anders tijdens de race, dus dat heeft natuurlijk een
effect op de balans." Stiekem zorgen deze uitspraken voor nog meer
verbazing. Hoe kan je zo ver wegrijden bij de rest terwijl je je
niet optimaal voelt in de RB20? "Iedereen leert van zo'n sprint, ik
denk dat een paar jongens ook gewoon veel te hard zijn begonnen. Ze
gingen door hun banden heen. Automatisch zit het veld wat dichter
bij elkaar (in de race red.), maar ik denk dat we over het algemeen
sterk zijn." Levert Verstappen alle input voor de wijzigingen? "Dat
bespreek ik met mijn race-engineer Gianpiero Lambiase. Ik kan
natuurlijk tegen hem zeggen: 'het is allemaal goed zo, laten we
niets veranderen', maar ik denk dat we het er redelijk over eens
waren dat in de sprintrace niet alles helemaal goed aanvoelde."
