Bandenstrategieën te over in China, maar wie durft de eenstopper aan?

Pirelli kon niet heel veel data vergaren op de vrijdag, maar is
toch wat wijzer geworden over de bandenslijtage door de sprintrace
op de zaterdag. "We geloven erin dat een tweestopper de strategie
is voor de zondag. Al was de vrije training daar niet heel
representatief voor, omdat er door de rode vlag niet heel veel
lange runs zijn gereden. Maar de sprintrace gaf ons de indicatie
dat de bandenslijtage vrij hoog is op de mediums. Ook de zachte
banden werkten goed, ook al stond alleen George Russell op deze
band tijdens de sprintrace. De slijtage van die band is niet hoger
in vergelijking tot de mediums. Het is een goede optie voor de
race", zo legt Mario Isola, de bandenbaas van Pirelli, uit
tegenover onder meer RacingNews365. "Het is de verwachting dat we
een mix zullen hebben van coureurs die zullen starten op de zachte
of de mediumbanden. Dat hangt af van hoe agressief je wil zijn in
de eerste fase, omdat je kunt starten met de zachte band voor een
push aan het begin om dan een vrij krachtige undercut te doen. De
meer standaardstrategie is echter om te starten op de mediums,
gevolgd door de harde banden en de laatste stint op de mediums", zo
vervolgt Isola zijn verhaal. Hij verwacht dat waarschijnlijk
iedereen in de tweede stint op de harde banden gaat rijden. Is er
dan echt geen optie voor een eenstopper? "Een race met één stop is
op papier mogelijk als je kijkt naar de slijtage. Maar zoals ik in
Suzuka al zei, is het niet handig om dat te doen als je kijkt naar
de totale racetijd. Dan moet je de banden te lang managen en
verlies je wat tijd. Het verlies met een pitstop is ongeveer 23
seconden, het gemiddelde van het seizoen, dus dat betekent dat het
waarschijnlijk beter is om een extra stop te maken dan om de banden
zo lang te managen." Al denkt Isola dat er toch wel iemand gaat
proberen om een eenstopper te maken. "Iemand zal het wel proberen,
al is het hier niet super moeilijk om in te halen. Je hebt een
aantal delen van het circuit waar je kunt inhalen. En dan zouden de
teams toch moeten overwegen om naar binnen te komen voor een tweede
stop, omdat ze dan niet te veel tijd verliezen in het verkeer."
Voor Max Verstappen zal het allemaal niet zo heel veel uitmaken. De
Nederlander kwam zeer sterk voor de dag op de mediums in de
sprintrace op de zaterdag en is de grote favoriet voor de Grand
Prix van China. Als extra buffer heeft hij ook nog zijn teamgenoot
Sergio Perez naast zich staan op de eerste startrij, om zo ook
tactisch het spelletje te kunnen spelen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines