Ongenaakbare Verstappen maakt geweldig weekend compleet in GP China
Een dag na de eerste sprintrace van het seizoen was het écht tijd
voor de Grand Prix van China. Met Max Verstappen op poleposition en
Sergio Perez en Fernando Alonso op P2 en P3 beloofde het een mooi
schouwspel te worden. Rond 09:00 uur Nederlandse tijd werd de
groene vlag gezwaaid en ging het veld van start op het Shanghai
International Circuit. De gehele top tien startte op de mediums,
onder andere Lance Stroll en Lewis Hamilton, die op P18 stond,
kozen voor de softs. Verstappen kwam goed van zijn plek en behield
de leiding, terwijl Perez gelijk Alonso op zijn dak kreeg. De
Mexicaan had geen grip en viel terug naar de derde positie. George
Russell ging aan de beide Ferrari's voorbij voor P6. Verstappen had
aan het einde van de eerste ronde al een voorsprong van anderhalve
seconde en reed met rasse schreden weg bij Alonso. In ronde 5 was
het feestje van Alonso voorbij. Perez reed in de eerste sector naar
de Aston Martin toe en ging er vrij simpel voorbij in bocht 6. Niet
lang daarna moest de Spanjaard ook Lando Norris voor zich dulden.
Alonso vrat de banden op en betaalde daar dus al snel de prijs
voor. Verstappen had daar geen last van. De Nederlander was een
seconde sneller dan de rest van het veld. Ferrari's Iets verder in
het veld had Charles Leclerc de grootste moeite om Russell te
passeren, maar de uiteindelijke inhaalactie was fantastisch. Bij
het ingaan van de negende ronde ging de Monegask er aan de
buitenkant voorbij in bocht 1, waarna hij vanaf P6 de jacht opende
op de McLarens en Alonso. Teamgenoot Carlos Sainz had meer moeite
met Russell en liep zo een grotere achterstand op. Ondertussen ging
Leclerc vrolijk verder met zijn opmars. Oscar Piastri was het
volgende slachtoffer, precies op het moment dat Alonso zijn eerste
pitstop maakte. P4 was daardoor een feit voor Leclerc, die volop
voor het podium kon gaan strijden. Dan moest hij wel een gat van
zes seconden zien goed te maken op Norris, die fluitend op de derde
plaats reed. Red Bull zorgde in de veertiende ronde voor een
huzarenstukje door Verstappen en Perez allebei naar binnen te halen
én twee loeisnelle pitstops af te leveren. Bij Alpine ging het
juist flink mis. Pierre Gasly kreeg het groene licht om verder te
gaan terwijl de rechterachterband nog niet op de wagen zat. Een
vallende monteur was het gevolg. Verstappen kwam na zijn stop
achter Norris en Leclerc terecht, maar had niet lang nodig om de
leidende positie weer over te nemen. De wereldkampioen reed opnieuw
simpel weg, totdat Valtteri Bottas ineens tot stilstand kwam in
ronde 21. De Ferrari-motor in de Stake F1-bolide gaf de geest, met
een virtual safety car tot gevolg. Norris en Leclerc konden zo hun
eerste pitstop maken en wonnen veel tijd ten opzichte van Perez.
Het zou echter nog mooier worden... De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Safety car De marshalls kregen de auto van Bottas niet
weg, waardoor de safety car daadwerkelijk naar buiten kwam. Red
Bull besloot om Verstappen en Perez opnieuw naar binnen te halen.
Perez viel terug naar de vierde plaats, achter, jawel, Norris en
Leclerc. Verstappen voerde het veld aan bij de herstart en moest
nog iets minder dan dertig rondjes op de harde band rijden.
Achterin ging het echter helemaal mis, waardoor de herstart stiekem
geen herstart werd. Eerst kwam het veld tot stilstand in de hairpin
en lette Stroll niet op. De Canadees beukte vol in de achterkant
van Daniel Ricciardo, die zelfs even de lucht in werd geslingerd en
later uitviel. Verderop was het ook klaar voor de andere
RB-coureur, Yuki Tsunoda, wegens een touché met Kevin Magnussen. De
Deen tikte Tsunoda in het rond. Een tweede safety car-situatie was
onvermijdelijk. In ronde 32 werd het veld weer vrijgegeven.
Verstappen denderde er vandoor en had binnen een rondje een seconde
te pakken ten opzichte van Norris. De focus lag vooral op Perez,
die natuurlijk de tweede plaats wilde heroveren. De Mexicaan zat
alleen te lang vast achter Leclerc en op het moment dat hij
eindelijk een (mooie) inhaalactie plaatste, was het gat met Norris
al te groot. Sterker nog: Perez kwam geen millimeter dichterbij.
Verstappen kreeg er allemaal niets van mee en haalde simpel de
overwinning binnen. Norris eindigde knap op de tweede plaats, voor
Perez en Leclerc. Sainz maakte de top vijf compleet. Verstappen
heeft nu een voorsprong van 25 punten op Perez in de WK-stand. Over
twee weken staat de Grand Prix van Miami op het programma.
voor de Grand Prix van China. Met Max Verstappen op poleposition en
Sergio Perez en Fernando Alonso op P2 en P3 beloofde het een mooi
schouwspel te worden. Rond 09:00 uur Nederlandse tijd werd de
groene vlag gezwaaid en ging het veld van start op het Shanghai
International Circuit. De gehele top tien startte op de mediums,
onder andere Lance Stroll en Lewis Hamilton, die op P18 stond,
kozen voor de softs. Verstappen kwam goed van zijn plek en behield
de leiding, terwijl Perez gelijk Alonso op zijn dak kreeg. De
Mexicaan had geen grip en viel terug naar de derde positie. George
Russell ging aan de beide Ferrari's voorbij voor P6. Verstappen had
aan het einde van de eerste ronde al een voorsprong van anderhalve
seconde en reed met rasse schreden weg bij Alonso. In ronde 5 was
het feestje van Alonso voorbij. Perez reed in de eerste sector naar
de Aston Martin toe en ging er vrij simpel voorbij in bocht 6. Niet
lang daarna moest de Spanjaard ook Lando Norris voor zich dulden.
Alonso vrat de banden op en betaalde daar dus al snel de prijs
voor. Verstappen had daar geen last van. De Nederlander was een
seconde sneller dan de rest van het veld. Ferrari's Iets verder in
het veld had Charles Leclerc de grootste moeite om Russell te
passeren, maar de uiteindelijke inhaalactie was fantastisch. Bij
het ingaan van de negende ronde ging de Monegask er aan de
buitenkant voorbij in bocht 1, waarna hij vanaf P6 de jacht opende
op de McLarens en Alonso. Teamgenoot Carlos Sainz had meer moeite
met Russell en liep zo een grotere achterstand op. Ondertussen ging
Leclerc vrolijk verder met zijn opmars. Oscar Piastri was het
volgende slachtoffer, precies op het moment dat Alonso zijn eerste
pitstop maakte. P4 was daardoor een feit voor Leclerc, die volop
voor het podium kon gaan strijden. Dan moest hij wel een gat van
zes seconden zien goed te maken op Norris, die fluitend op de derde
plaats reed. Red Bull zorgde in de veertiende ronde voor een
huzarenstukje door Verstappen en Perez allebei naar binnen te halen
én twee loeisnelle pitstops af te leveren. Bij Alpine ging het
juist flink mis. Pierre Gasly kreeg het groene licht om verder te
gaan terwijl de rechterachterband nog niet op de wagen zat. Een
vallende monteur was het gevolg. Verstappen kwam na zijn stop
achter Norris en Leclerc terecht, maar had niet lang nodig om de
leidende positie weer over te nemen. De wereldkampioen reed opnieuw
simpel weg, totdat Valtteri Bottas ineens tot stilstand kwam in
ronde 21. De Ferrari-motor in de Stake F1-bolide gaf de geest, met
een virtual safety car tot gevolg. Norris en Leclerc konden zo hun
eerste pitstop maken en wonnen veel tijd ten opzichte van Perez.
Het zou echter nog mooier worden... De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Safety car De marshalls kregen de auto van Bottas niet
weg, waardoor de safety car daadwerkelijk naar buiten kwam. Red
Bull besloot om Verstappen en Perez opnieuw naar binnen te halen.
Perez viel terug naar de vierde plaats, achter, jawel, Norris en
Leclerc. Verstappen voerde het veld aan bij de herstart en moest
nog iets minder dan dertig rondjes op de harde band rijden.
Achterin ging het echter helemaal mis, waardoor de herstart stiekem
geen herstart werd. Eerst kwam het veld tot stilstand in de hairpin
en lette Stroll niet op. De Canadees beukte vol in de achterkant
van Daniel Ricciardo, die zelfs even de lucht in werd geslingerd en
later uitviel. Verderop was het ook klaar voor de andere
RB-coureur, Yuki Tsunoda, wegens een touché met Kevin Magnussen. De
Deen tikte Tsunoda in het rond. Een tweede safety car-situatie was
onvermijdelijk. In ronde 32 werd het veld weer vrijgegeven.
Verstappen denderde er vandoor en had binnen een rondje een seconde
te pakken ten opzichte van Norris. De focus lag vooral op Perez,
die natuurlijk de tweede plaats wilde heroveren. De Mexicaan zat
alleen te lang vast achter Leclerc en op het moment dat hij
eindelijk een (mooie) inhaalactie plaatste, was het gat met Norris
al te groot. Sterker nog: Perez kwam geen millimeter dichterbij.
Verstappen kreeg er allemaal niets van mee en haalde simpel de
overwinning binnen. Norris eindigde knap op de tweede plaats, voor
Perez en Leclerc. Sainz maakte de top vijf compleet. Verstappen
heeft nu een voorsprong van 25 punten op Perez in de WK-stand. Over
twee weken staat de Grand Prix van Miami op het programma.
