Alonso stelt sprintraces ter discussie
Fernando Alonso heeft veel meegemaakt in China afgelopen weekend.
Ruim twee uur na de sprintrace op zaterdag ontving de Aston
Martin-coureur een straf van 10 seconden en drie strafpunten voor
een touché met Carlos Sainz. En dat terwijl hij zelf de sprint
moest staken vanwege een lekke band. De Spanjaard liet toen al
tegenover de media doorschemeren dat hij het absoluut niet eens was
met de straf: "Ik vind dit gewoon racen en dit is al helemaal waar
de sprintrace voor bedoeld is." In de kwalificatie reed Alonso de
derde tijd, maar zijn team diende een protest in tegen de
kwalificatieuitslag. Carlos Sainz veroorzaakte namelijk tijdens het
tweede deel van de kwalificatie van de Grand Prix van China een
rode vlag toen hij bij het opkomen van het rechte stuk de macht
over zijn SF-24 verloor. Hij kon vervolgens wel verder rijden en
reed in Q2 daarna nog de derde tijd. Het team van Alonso diende
protest in op basis van regel 39.6 van het reglement, waarin staat
vermeld dat 'een coureur niet verder deel mag nemen aan de sessie
als de auto tot stilstand komt op de baan tijdens een
kwalificatiesessie.' Het protest van Aston Martin werd vervolgens
afgewezen, met als argument: "Rekening houdend met de talrijke
voorbeelden waarbij auto's stilstonden voor verschillende tijdsduur
en toestemming kregen om opnieuw te starten en deel te nemen de
betreffende sessie, waren we van mening dat de beslissing van de
wedstrijdleiding niet in strijd was met het verleden en ook niet in
strijd was met artikel 39.6." "We hadden geen harde banden meer"
Alonso mocht de race op zondag als derde aanvangen en Sainz vanaf
de zevende positie. Het was een lastige race voor de oudste coureur
van het veld, want hij wist zijn bandenstrategie niet te volgen
waardoor hij gedurende ronde 44 naar binnen moest voor een nieuwe
set mediums. Hij finishte uiteindelijk op positie zeven, achter de
beide Ferrari's en de Mercedes van George Russell. Na de race
blijkt dat deze strategie niet zozeer een keuze geweest is. "We
hadden geen harde banden meer", legt de Aston Martin-coureur uit
aan de media, inclusief RacingNews365. "We hadden nog één set
zachte banden en nog één set mediums, en met nog 35 ronden te gaan
wisten we dat we het niet gingen halen tot het einde." "Er waren
veel rondes onder de safety car om de Sauber te verwijderen
(verwijzend naar de bolide van Valtteri Bottas). En toen kwam er
daarna nogmaals een safety car vanwege een crash. Dus de mannen op
de harde band moesten iets doen om de race uit te rijden." Volgens
Alonso waren er meer keuzes geweest in bandenstrategie als er geen
sprintrace was geweest op de zaterdag. "Dan heb je meer banden voor
de zondag. Er zijn maar een paar punten te halen voor ons, en
zolang je de race niet wint riskeer je penaltypunten en dat soort
dingen. Dus dan is het misschien beter om niet meer te racen (op
zaterdag, red.)."
Ruim twee uur na de sprintrace op zaterdag ontving de Aston
Martin-coureur een straf van 10 seconden en drie strafpunten voor
een touché met Carlos Sainz. En dat terwijl hij zelf de sprint
moest staken vanwege een lekke band. De Spanjaard liet toen al
tegenover de media doorschemeren dat hij het absoluut niet eens was
met de straf: "Ik vind dit gewoon racen en dit is al helemaal waar
de sprintrace voor bedoeld is." In de kwalificatie reed Alonso de
derde tijd, maar zijn team diende een protest in tegen de
kwalificatieuitslag. Carlos Sainz veroorzaakte namelijk tijdens het
tweede deel van de kwalificatie van de Grand Prix van China een
rode vlag toen hij bij het opkomen van het rechte stuk de macht
over zijn SF-24 verloor. Hij kon vervolgens wel verder rijden en
reed in Q2 daarna nog de derde tijd. Het team van Alonso diende
protest in op basis van regel 39.6 van het reglement, waarin staat
vermeld dat 'een coureur niet verder deel mag nemen aan de sessie
als de auto tot stilstand komt op de baan tijdens een
kwalificatiesessie.' Het protest van Aston Martin werd vervolgens
afgewezen, met als argument: "Rekening houdend met de talrijke
voorbeelden waarbij auto's stilstonden voor verschillende tijdsduur
en toestemming kregen om opnieuw te starten en deel te nemen de
betreffende sessie, waren we van mening dat de beslissing van de
wedstrijdleiding niet in strijd was met het verleden en ook niet in
strijd was met artikel 39.6." "We hadden geen harde banden meer"
Alonso mocht de race op zondag als derde aanvangen en Sainz vanaf
de zevende positie. Het was een lastige race voor de oudste coureur
van het veld, want hij wist zijn bandenstrategie niet te volgen
waardoor hij gedurende ronde 44 naar binnen moest voor een nieuwe
set mediums. Hij finishte uiteindelijk op positie zeven, achter de
beide Ferrari's en de Mercedes van George Russell. Na de race
blijkt dat deze strategie niet zozeer een keuze geweest is. "We
hadden geen harde banden meer", legt de Aston Martin-coureur uit
aan de media, inclusief RacingNews365. "We hadden nog één set
zachte banden en nog één set mediums, en met nog 35 ronden te gaan
wisten we dat we het niet gingen halen tot het einde." "Er waren
veel rondes onder de safety car om de Sauber te verwijderen
(verwijzend naar de bolide van Valtteri Bottas). En toen kwam er
daarna nogmaals een safety car vanwege een crash. Dus de mannen op
de harde band moesten iets doen om de race uit te rijden." Volgens
Alonso waren er meer keuzes geweest in bandenstrategie als er geen
sprintrace was geweest op de zaterdag. "Dan heb je meer banden voor
de zondag. Er zijn maar een paar punten te halen voor ons, en
zolang je de race niet wint riskeer je penaltypunten en dat soort
dingen. Dus dan is het misschien beter om niet meer te racen (op
zaterdag, red.)."
