Kan Ferrari upgrades versneld doorvoeren als reactie op de problemen in China?
De GP van China keerde na vijf jaar terug op het Shanghai
International Circuit. Tevens was het ook het eerste sprintweekend
van 2024. De combinatie van deze twee zou je explosief kunnen
noemen, gezien de mate van onzekerheid die zo werd gecreëerd.
Afgelopen weekend werd duidelijk, mede dankzij het slechte wegdek
met zijn slechte grip, wat het prestatieniveau van Red Bulls RB20
is en hoezeer de rest van het F1-veld zijn eigen sterke en zwakke
punten heeft. Ferrari is het meest opvallende voorbeeld, want
McLaren wist zowel in de kwalificatie als in de race meesterlijk te
profiteren van de problemen bij de Italiaanse renstal. Het is
overbodig om erop te wijzen dat de omstandigheden die aan het begin
werden genoemd (sprintweekend, lang niet in China geweest) de teams
niet in staat stelden om significante ontwikkelingen te brengen,
vooral met slechts één vrije training voor de sprintkwalificatie.
Het resultaat van de race, P4 en P5 voor Charles Leclerc en Carlos
Sainz, stemde Ferrari, en met name Leclerc, niet tevreden, omdat
het resultaat duidelijk minder was dan werd verwacht. De racepace
van Ferrari in de sprintrace op de medium banden gaf hoop op een
plek achter beide Red Bulls en mogelijk zelfs voor Sergio Perez in
de tweede Red Bull-wagen. Ferrari gaat upgrades versneld
doorvoeren? Behoudens het verlies van enkele plekken bij de start,
verliep de eerste stint van de race grotendeels zoals Ferrari had
verwacht, op de mediums. Maar toen de SF-24 overschakelde op de
hardere banden, de C2, was de bandenslijtage veel anders dan werd
verwacht. Het tempo daalde dramatisch. In plaats dezelfde
rondetijden als Lando Norris (McLaren) te rijden was de Ferrari
ongeveer een halve seconde langzamer. De oorzaak hiervan is terug
te voeren op de aerodynamische set-up die werd gekozen na de
sprintrace om de vleugels te ontlasten. Hiervoor werd de
kwalificatie voor de race opgeofferd, wat in feite de
bandenproblemen van zondag veroorzaakte. Door het verminderen van
de downforce op de auto, gekoppeld aan de lage baan- en
luchttemperaturen, was Ferrari in staat om voldoende warmte en
energie te produceren op de harde banden en was de slijtage minder.
Maar de SF-24 was niet in staat om de cyclus van het precies
opwarmen van het loopvlak van de band te voltooien om de grip
tussen asfalt en rubber te maximaliseren. Wel hadden de lagere
vleugelinstellingen de grootste invloed op de prestaties. Ferrari
schakelde over op plan D - de éénstopper - die al snel de favoriete
racestrategie werd zodra de safety car op de baan kwam. Dit is waar
Norris ook voor koos. En Leclerc had Perez in diens Red Bull ook
voor kunnen blijven als het tempo van de SF-24 net zo consistent
was geweest als dat van Norris' MCL38, op dezelfde band. Het is dus
duidelijk dat de Chinese GP opnieuw heeft aangetoond dat de SF-24,
vooral met een aerodynamische set-up, niet in staat is om genoeg
downforce door de vloer te genereren om voldoende energie op de
banden te krijgen, ongeacht de vleugelinstellingen. Daarom lijken
de geplande upgrades voor Imola essentieel, en een gedeeltelijke
introductie in Miami zou zeer wenselijk zijn voor Ferrari. Deze
upgrades zouden leiden tot een toename van de downforce die door de
vloer wordt gegenereerd, wat het team op papier in staat zou moeten
stellen om een breder scala aan strategieën toe te kunnen passen.
Een ander probleem, dat te maken heeft met de circuit- en
luchttemperaturen van elke race, met uitzondering van Australië,
heeft het potentieel van de auto beperkt en dat zou opgelost moeten
worden. Norris gaf dit al aan toen hij beweerde dat hij verwachtte
dat Ferrari veel competitiever zou zijn in de race - en verwachtte
met 35 of meer seconden verslagen te worden. Kieuwen van Red Bull
In Shanghai werden, ondanks de uitgesproken lage temperaturen, de
rechthoekige sleuven die in Bahrein en Melbourne aanwezig waren,
opnieuw op de RB20's aangebracht om de warmte-uitwisseling te
verbeteren. McLaren MCL38 met gescheiden kieuwen De McLaren
presenteerde, naast een licht gewijzigde livery met een specifiek
merk voor de Chinese markt, in tegenstelling tot de Red Bull, een
verkleining van de doorsnede van de kieuwen aan de basis van de
motorkap.
International Circuit. Tevens was het ook het eerste sprintweekend
van 2024. De combinatie van deze twee zou je explosief kunnen
noemen, gezien de mate van onzekerheid die zo werd gecreëerd.
Afgelopen weekend werd duidelijk, mede dankzij het slechte wegdek
met zijn slechte grip, wat het prestatieniveau van Red Bulls RB20
is en hoezeer de rest van het F1-veld zijn eigen sterke en zwakke
punten heeft. Ferrari is het meest opvallende voorbeeld, want
McLaren wist zowel in de kwalificatie als in de race meesterlijk te
profiteren van de problemen bij de Italiaanse renstal. Het is
overbodig om erop te wijzen dat de omstandigheden die aan het begin
werden genoemd (sprintweekend, lang niet in China geweest) de teams
niet in staat stelden om significante ontwikkelingen te brengen,
vooral met slechts één vrije training voor de sprintkwalificatie.
Het resultaat van de race, P4 en P5 voor Charles Leclerc en Carlos
Sainz, stemde Ferrari, en met name Leclerc, niet tevreden, omdat
het resultaat duidelijk minder was dan werd verwacht. De racepace
van Ferrari in de sprintrace op de medium banden gaf hoop op een
plek achter beide Red Bulls en mogelijk zelfs voor Sergio Perez in
de tweede Red Bull-wagen. Ferrari gaat upgrades versneld
doorvoeren? Behoudens het verlies van enkele plekken bij de start,
verliep de eerste stint van de race grotendeels zoals Ferrari had
verwacht, op de mediums. Maar toen de SF-24 overschakelde op de
hardere banden, de C2, was de bandenslijtage veel anders dan werd
verwacht. Het tempo daalde dramatisch. In plaats dezelfde
rondetijden als Lando Norris (McLaren) te rijden was de Ferrari
ongeveer een halve seconde langzamer. De oorzaak hiervan is terug
te voeren op de aerodynamische set-up die werd gekozen na de
sprintrace om de vleugels te ontlasten. Hiervoor werd de
kwalificatie voor de race opgeofferd, wat in feite de
bandenproblemen van zondag veroorzaakte. Door het verminderen van
de downforce op de auto, gekoppeld aan de lage baan- en
luchttemperaturen, was Ferrari in staat om voldoende warmte en
energie te produceren op de harde banden en was de slijtage minder.
Maar de SF-24 was niet in staat om de cyclus van het precies
opwarmen van het loopvlak van de band te voltooien om de grip
tussen asfalt en rubber te maximaliseren. Wel hadden de lagere
vleugelinstellingen de grootste invloed op de prestaties. Ferrari
schakelde over op plan D - de éénstopper - die al snel de favoriete
racestrategie werd zodra de safety car op de baan kwam. Dit is waar
Norris ook voor koos. En Leclerc had Perez in diens Red Bull ook
voor kunnen blijven als het tempo van de SF-24 net zo consistent
was geweest als dat van Norris' MCL38, op dezelfde band. Het is dus
duidelijk dat de Chinese GP opnieuw heeft aangetoond dat de SF-24,
vooral met een aerodynamische set-up, niet in staat is om genoeg
downforce door de vloer te genereren om voldoende energie op de
banden te krijgen, ongeacht de vleugelinstellingen. Daarom lijken
de geplande upgrades voor Imola essentieel, en een gedeeltelijke
introductie in Miami zou zeer wenselijk zijn voor Ferrari. Deze
upgrades zouden leiden tot een toename van de downforce die door de
vloer wordt gegenereerd, wat het team op papier in staat zou moeten
stellen om een breder scala aan strategieën toe te kunnen passen.
Een ander probleem, dat te maken heeft met de circuit- en
luchttemperaturen van elke race, met uitzondering van Australië,
heeft het potentieel van de auto beperkt en dat zou opgelost moeten
worden. Norris gaf dit al aan toen hij beweerde dat hij verwachtte
dat Ferrari veel competitiever zou zijn in de race - en verwachtte
met 35 of meer seconden verslagen te worden. Kieuwen van Red Bull
In Shanghai werden, ondanks de uitgesproken lage temperaturen, de
rechthoekige sleuven die in Bahrein en Melbourne aanwezig waren,
opnieuw op de RB20's aangebracht om de warmte-uitwisseling te
verbeteren. McLaren MCL38 met gescheiden kieuwen De McLaren
presenteerde, naast een licht gewijzigde livery met een specifiek
merk voor de Chinese markt, in tegenstelling tot de Red Bull, een
verkleining van de doorsnede van de kieuwen aan de basis van de
motorkap.
