De duidelijke winnaars en pijnlijke verliezers van de GP van China

Na een moeizame start van het weekend voor Max Verstappen kwam de
Nederlander uiteindelijk 'gewoon' weer bovendrijven in China.
Verrassend genoeg stond niet zijn teamgenoot Sergio Perez op de
tweede plek, maar Lando Norris. Voor een aantal coureurs en teams
was het echter een rampzalig weekend. RacingNews365 zet de winnaars
en verliezers van de Grand Prix van China voor je op een rijtje!
Winnaars Max Verstappen Derde tijdens de eerste en enige vrije
training, gevolgd door een vierde plek in de sprintkwalificatie. Al
regende het tijdens het laatste deel van de kwalificatie en zag Max
Verstappen er toen niet heel goed uit. Maar hij stelde gelijk orde
op zaken in de sprintrace op de zaterdag. Hij had wat problemen met
de batterij, maar kwam uiteindelijk op stoom en wist zonder
problemen Fernando Alonso en Lewis Hamilton in te halen. De
Nederlander reed maar liefst dertien seconden weg bij de
zevenvoudig wereldkampioen. Wat de concurrentie nog meer zorgen zal
baren is dat er nog flink wat veranderd is aan de RB20 tussen de
sprintrace en de kwalificatie voor de Grand Prix. Dat zorgde ervoor
dat Verstappen zich nog comfortabeler voelde in de auto waar hij al
zo goed mee voor de dag kwam. In de kwalificatie zette hij
teamgenoot Sergio Perez al op een ruime marge en de rest van het
veld moest nog meer toegeven. In de race was Verstappen opnieuw
dertien seconden sneller dan de nummer twee. Hij kwam geen enkel
moment in de problemen in China. Misschien was dit wel de meest
dominante weekend van Verstappen dit seizoen. Lando Norris Lando
Norris kende verschillende hoogte- en dieptepunten op het Shanghai
International Circuit, maar het overheersende gevoel zal toch zeker
positief zijn bij de Brit. Hij zette zijn McLaren met grote
voorsprong op poleposition voor de sprintrace, maar vergooide die
goede startpositie gelijk door op het vuil te komen in de eerste
bocht, waarna hij een hoop posities moest inleveren. Uiteindelijk
eindigde hij in de sprintrace op de zesde plek. Maar met een
keurige vierde plek tijdens de kwalificatie had hij al een goede
uitgangspositie voor de Grand Prix, waar tenslotte ook de meeste
punten verdeeld worden. De race viel de kant van de McLaren-coureur
op en hij wist te profiteren van de safety car die de baan op kwam
door het stilvallen van Valtteri Bottas. Zo bleef hij ook nog Perez
voor in de strijd om de tweede plek en kon Norris zich relatief
eenvoudig handhaven achter Verstappen. Nico Hulkenberg Tijdens de
sprintrace was Nico Hulkenberg in zijn Haas nergens te vinden.
Startend vanaf de dertiende plek viel de Duitser steeds verder
terug om vervolgens als laatst geklasseerde coureur op de
negentiende plek te finishen. Maar de man, die zich in de
kwalificatie zo vaak weet te onderscheiden, deed dat opnieuw op de
zaterdag in China. Hij zette de Haas op de negende plek neer,
terwijl zijn teamgenoot Kevin Magnussen niet verder kwam dan P17.
Hulkenberg reed vervolgens een vrij onzichtbare race op het
Shanghai International Circuit, maar deed het in ieder geval goed
genoeg om een punt mee naar huis te nemen. Hij was van de teams in
het middenveld de beste coureur en door het opzichtig falen van
Lance Stroll kon hij het 'vrije' plekje in de top tien claimen. En
dat is zeker niet de eerste keer dat dit gebeurt, puik werk dus van
Haas en Hulkenberg. De fans De fans zijn dit seizoen nog niet echt
getrakteerd op mooie races, maar met de deels verregende
sprintkwalificatie was er al genoeg spektakel te zien op de
vrijdag. Ook in de sprintrace werd er genoeg ingehaald en hadden
Fernando Alonso en Carlos Sainz het flink met elkaar aan de stok,
waardoor Perez uiteindelijk kon profiteren. En op de zondag zorgde
het uitvallen van Bottas voor de nodige opschudding. Zelfs zo erg
dat Stroll besloot om zijn Aston Martin in de achterkant van de RB
van Daniel Ricciardo te planten. Genoeg te beleven dus voor de fans
in wat wellicht het meest vermakelijke F1-weekend van 2024 tot nu
toe was. En de Chinese fans moesten natuurlijk een hele tijd
wachten voordat ze weer mochten afreizen naar het Shanghai
International Circuit. De laatste Formule 1-race werd daar in 2019
verreden en tot groot genoegen van de Chinezen zagen ze ook hun
thuisrijder Guanyu Zhou. Dat zorgde voor heel veel steun voor de
Chinees en zelfs voor flink wat emoties bij Zhou. Verliezers
Ferrari Waar was Ferrari in China? Dat vragen ze zichzelf misschien
zelf ook wel af. In alle vier de races voor de GP van China stond
er minimaal één Ferrari-coureur op het podium, in Australië werd er
zelfs een 1-2 gepakt. Maar op het Shanghai International Circuit
waren zowel Carlos Sainz en Charles Leclerc nooit in de buurt van
het podium te vinden, tot hun eigen teleurstelling. Ze moesten zich
allebei na matige kwalificaties naar voren werken en dat lukte niet
echt. Dieptepunt voor Sainz was daarbij zijn crash in de
kwalificatie, toen hij de controle over zijn bolide verloor bij het
opkomen van het lange rechte stuk op start/finish. De Spanjaard kon
zijn weg toch nog vervolgen en zich zo op een redelijke positie
kwalificeren, maar eigenlijk was Leclerc hem het hele weekend voor
het eerst dit seizoen de baas. Dat leverde voor de Monegask echter
niet het gewenste resultaat op, want hij moest tevreden zijn met
een vierde plek in de race, terwijl hij Norris op het podium zag
staan. Zelfs nog voor de tweede Red Bull-man, Perez. Lewis Hamilton
Daar waar het weekend van Verstappen alleen maar beter werd, kan
dat duidelijk niet worden gezegd van Lewis Hamilton. Hij zette zijn
Mercedes in regenachtige omstandigheden op de tweede plek neer
tijdens de sprintkwalificatie en behield die plek in de sprintrace.
Opmerkelijk genoeg is dat het grootste aantal punten dat hij tot nu
toe heeft gepakt in een race dit seizoen. Maar daarna ging het
totaal de verkeerde kant op voor de zevenvoudig wereldkampioen.
Hamilton was aan het experimenteren in de kwalificatie en dat pakte
totaal verkeerd uit. Hij kwam niet door Q1 heen en ging letterlijk
van hero naar zero in een paar uur tijd. Vanaf de achttiende
startplek wist hij zichzelf nog aardig naar voren te werken in de
race, maar Hamilton kwam uiteindelijk niet verder dan de negende
plek en twee schamele puntjes. Lance Stroll Iemand die een nog
beroerder weekend kende dan Hamilton is waarschijnlijk Lance
Stroll. De Canadees was een van de slachtoffers van de regen die in
SQ2 naar beneden kwam en zodoende kon hij geen verbetering meer
doorvoeren. In de sprintrace kwam hij er vervolgens ook niet aan te
pas, om zich vervolgens in de kwalificatie voor de Grand Prix niet
te plaatsen voor Q3. Zijn teamgenoot Fernando Alonso wist de derde
tijd te noteren, Stroll mocht zijn Aston Martin op P11 neerzetten.
Maar toen moest het grootste drama voor de Canadees zich nog
voltrekken. Hij zat totaal niet op te letten toen het veld zich aan
het klaarmaken was om na een safety car-periode weer te gaan racen.
Stroll had niet in de gaten dat de auto's voor hem op een bepaalde
moment afremden en zo knalde hij keihard op zijn voorganger, Daniel
Ricciardo. Het bloed van de Australiër kookte na afloop van de race
en dat was volledig te begrijpen. En dat terwijl Stroll zich van
geen kwaad bewust was. Opzienbarend. RB Yuki Tsunoda kon geen enkel
moment zijn auto aan de praat krijgen op het Shanghai International
Circuit. En dat terwijl de Japanner toch bezig was aan een sterke
seizoenstart. Hij kreeg twee kansen op punten, maar moest beide
keren van achteren komen, omdat hij zich niet uit Q1 kon rijden.
Daniel Ricciardo wist zich verder naar voren te kwalificeren, maar
ook de Australiër kon zich niet in de punten rijden. Tot overmaat
van ramp finishten beide mannen niet op de zondag. Ricciardo werd
door Stroll uit de race gekegeld en Tsunoda moest opgeven nadat
Kevin Magnussen hem in de rondte tikte. Het is voor RB te hopen dat
ze een beter sprintweekend hebben in Miami over twee weken.

Top Headlines

Oudere Top Headlines