Horner legt uit waarom Red Bull opmerkelijk genoeg achterloopt op Ferrari
Na zijn eerste wereldtitel in 2021 wist Max Verstappen zijn
dominantie vast te houden tot op dit moment. Drie wereldtitels en
twee constructeurtitels verder is het team van Red Bull ook sterk
aan het 2024-seizoen begonnen. De Nederlander won sinds zijn
wereldkampioenschap in 2021 maar liefst 38 Grands Prix, terwijl hij
tot en met de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 'slechts' 20 races
op zijn naam had gezet. Sinds de nieuwe reglementen oogt het team
uit Milton Keynes sterker dan ooit. De sprintrace in China werd
gewonnen door Verstappen die de race startte vanaf P4 en sloeg een
gat van 13 seconden. De race op zondag mocht de Nederlander vanaf
de eerste plek aanvangen en wederom reed Verstappen 13 seconden los
van de rest van het veld. Dit gat is niet het gevolg van de nieuwe
upgrades in Japan, als we teambaas Christian Horner mogen geloven.
"Het ligt waarschijnlijk aan het circuit", bekent Horner tegenover
de media, onder wie RacingNews365. "Misschien dat het de volgende
race wel weer verandert. We hebben bijvoorbeeld nog niet in warme
weersomstandigheden geracet", legt de Brit uit. "Er zijn dus nog
pijnlijk veel variabelen. Maar als we kijken naar de circuits die
we gehad hebben, dan levert de RB20, net als de coureurs. Vooral
Max levert uitstekend werk." Gewaagd en gedurfd Maar al dit succes
betekent nog niet dat Red Bull in 2026, met ingang van de nieuwe
reglementen, net zo dominant gaat zijn. "We hebben nog geen regels
omtrent het chassis. Maar als ik geld zou moeten inzetten op wie
het voor elkaar krijgt, dan denk ik dat we een goede kans maken.
Daarnaast hebben we ook een nieuw motorproject. We hebben
exceptionele mensen, een indrukwekkende fabriek en ik wil jullie
allemaal uitnodigen om te komen kijken, misschien rondom de race op
Silverstone." "Het is erg gewaagd en gedurfd wat we gedaan hebben.
En het toont aan dat we ballen hebben. Red Bull had niet 117 races
gewonnen als we geen gewaagde beslissingen hadden genomen. We
hebben er vertrouwen in dat het zijn vruchten gaat afwerpen." Dus
hoe schat de teambaas zijn kansen voor 2026 in? "We zitten in een
stijgende lijn, maar we hebben een nadeel van 70 jaar ten opzichte
van Ferrari. Maar we hebben een goede groep mensen en we passen
dezelfde filosofie toe op de motor zoals we dat op het chassis
hebben gedaan. De motor is alleen een andere uitdaging." "Er zijn
dus geen garanties en er is geen kennis over waar de rest staat met
deze nieuwe reglementen. Het is een schone lei voor iedereen en we
hebben geen bestaande motorkennis om van te profiteren." Dat is op
het gebied van de budgetcap een nadeel, volgens Horner: "Maar aan
de andere kant kunnen we niet afgeleid raken vanwege de huidige
motor en hoeven we geen betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. We
zullen het dus pas echt zien in 2026."
dominantie vast te houden tot op dit moment. Drie wereldtitels en
twee constructeurtitels verder is het team van Red Bull ook sterk
aan het 2024-seizoen begonnen. De Nederlander won sinds zijn
wereldkampioenschap in 2021 maar liefst 38 Grands Prix, terwijl hij
tot en met de Grand Prix van Abu Dhabi in 2021 'slechts' 20 races
op zijn naam had gezet. Sinds de nieuwe reglementen oogt het team
uit Milton Keynes sterker dan ooit. De sprintrace in China werd
gewonnen door Verstappen die de race startte vanaf P4 en sloeg een
gat van 13 seconden. De race op zondag mocht de Nederlander vanaf
de eerste plek aanvangen en wederom reed Verstappen 13 seconden los
van de rest van het veld. Dit gat is niet het gevolg van de nieuwe
upgrades in Japan, als we teambaas Christian Horner mogen geloven.
"Het ligt waarschijnlijk aan het circuit", bekent Horner tegenover
de media, onder wie RacingNews365. "Misschien dat het de volgende
race wel weer verandert. We hebben bijvoorbeeld nog niet in warme
weersomstandigheden geracet", legt de Brit uit. "Er zijn dus nog
pijnlijk veel variabelen. Maar als we kijken naar de circuits die
we gehad hebben, dan levert de RB20, net als de coureurs. Vooral
Max levert uitstekend werk." Gewaagd en gedurfd Maar al dit succes
betekent nog niet dat Red Bull in 2026, met ingang van de nieuwe
reglementen, net zo dominant gaat zijn. "We hebben nog geen regels
omtrent het chassis. Maar als ik geld zou moeten inzetten op wie
het voor elkaar krijgt, dan denk ik dat we een goede kans maken.
Daarnaast hebben we ook een nieuw motorproject. We hebben
exceptionele mensen, een indrukwekkende fabriek en ik wil jullie
allemaal uitnodigen om te komen kijken, misschien rondom de race op
Silverstone." "Het is erg gewaagd en gedurfd wat we gedaan hebben.
En het toont aan dat we ballen hebben. Red Bull had niet 117 races
gewonnen als we geen gewaagde beslissingen hadden genomen. We
hebben er vertrouwen in dat het zijn vruchten gaat afwerpen." Dus
hoe schat de teambaas zijn kansen voor 2026 in? "We zitten in een
stijgende lijn, maar we hebben een nadeel van 70 jaar ten opzichte
van Ferrari. Maar we hebben een goede groep mensen en we passen
dezelfde filosofie toe op de motor zoals we dat op het chassis
hebben gedaan. De motor is alleen een andere uitdaging." "Er zijn
dus geen garanties en er is geen kennis over waar de rest staat met
deze nieuwe reglementen. Het is een schone lei voor iedereen en we
hebben geen bestaande motorkennis om van te profiteren." Dat is op
het gebied van de budgetcap een nadeel, volgens Horner: "Maar aan
de andere kant kunnen we niet afgeleid raken vanwege de huidige
motor en hoeven we geen betrouwbaarheidsproblemen op te lossen. We
zullen het dus pas echt zien in 2026."
