Verstappen geeft waarschuwing af: "Zal zijn tol eisen"
Na slechts één vrije training moesten de F1-rijders zich in China
op vrijdag kwalificeren voor de sprintrace op zaterdag. En na die
sprintrace volgde de kwalificatie voor GP op zondag. Een druk
weekend waarin Max Verstappen beide races won en pole pakte voor de
GP. "Het sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe
rechtaan, zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet
overdrijven, want we rijden al 24 races per jaar, waarvan zes
sprintweekenden", tempert Verstappen de euforie. "Ik snap het wel.
Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers oplevert op tv,
maar het is ook meer stress voor de monteurs en alles en iedereen
er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen. We hebben er
gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we er nu twaalf
nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de mensen." Lando
Norris pakte pole position voor de sprintrace, maar moest daarin
uiteindelijk genoegen nemen met P6, terwijl hij op zondag wel naar
P2 reed. Hij vindt sprintraces leuk, maar deelt wel de zorgen van
Verstappen. "Ik vind het leuk om gewoon een weekend te beginnen en
het meteen druk te hebben. Dus het feit dat één training direct
overgaat in kwalificatie, vind ik leuk. Ik denk dat het mensen
minder kans geeft om de auto perfect te krijgen. Vanuit dat
perspectief denk ik dat het werkt", legt Norris uit. "Maar het
belangrijkste is gewoon de tol die het eist van monteurs en
engineers. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg is voor ons als
coureurs. Ik denk niet dat wij degenen zijn die kunnen klagen. Het
zijn de honderden monteurs en technici die hier zoveel moeten
reizen. Dat is niet gezond voor hen. Het is niet duurzaam. Het
probleem ligt dus niet bij ons. Het is iets waar mensen meer naar
moeten kijken voor de rest van het team. Ik denk dat dat een
beperkende factor is, niet het feit of we elke dag in de auto
kunnen stappen, want ik denk dat we dat kunnen. Het voor hen om het
niet te druk maken, dat heeft denk ik prioriteit."
op vrijdag kwalificeren voor de sprintrace op zaterdag. En na die
sprintrace volgde de kwalificatie voor GP op zondag. Een druk
weekend waarin Max Verstappen beide races won en pole pakte voor de
GP. "Het sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe
rechtaan, zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet
overdrijven, want we rijden al 24 races per jaar, waarvan zes
sprintweekenden", tempert Verstappen de euforie. "Ik snap het wel.
Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers oplevert op tv,
maar het is ook meer stress voor de monteurs en alles en iedereen
er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen. We hebben er
gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we er nu twaalf
nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de mensen." Lando
Norris pakte pole position voor de sprintrace, maar moest daarin
uiteindelijk genoegen nemen met P6, terwijl hij op zondag wel naar
P2 reed. Hij vindt sprintraces leuk, maar deelt wel de zorgen van
Verstappen. "Ik vind het leuk om gewoon een weekend te beginnen en
het meteen druk te hebben. Dus het feit dat één training direct
overgaat in kwalificatie, vind ik leuk. Ik denk dat het mensen
minder kans geeft om de auto perfect te krijgen. Vanuit dat
perspectief denk ik dat het werkt", legt Norris uit. "Maar het
belangrijkste is gewoon de tol die het eist van monteurs en
engineers. Ik denk eerlijk gezegd niet dat het erg is voor ons als
coureurs. Ik denk niet dat wij degenen zijn die kunnen klagen. Het
zijn de honderden monteurs en technici die hier zoveel moeten
reizen. Dat is niet gezond voor hen. Het is niet duurzaam. Het
probleem ligt dus niet bij ons. Het is iets waar mensen meer naar
moeten kijken voor de rest van het team. Ik denk dat dat een
beperkende factor is, niet het feit of we elke dag in de auto
kunnen stappen, want ik denk dat we dat kunnen. Het voor hen om het
niet te druk maken, dat heeft denk ik prioriteit."
