Vasseur trekt belangrijke conclusie: "Buiten Verstappen zit alles dicht bij elkaar"
De prestaties van Ferrari waren dit seizoen tot nu toe uitstekend.
Telkens stond er een coureur op het podium en tijdens de GP van
Australië pakte het team zelfs een 1-2, met de zege van Carlos
Sainz en P2 voor Charles Leclerc. Het team wordt dan ook gezien als
dé uitdager van Red Bull. Maar in China bleven de prestaties van
Sainz (P5) en Leclerc (P4) achter bij de verwachtingen. Mede door
een slechte start liepen de Ferrari-rijders vanaf het begin achter
de feiten aan. "Het is niet goed om een positie te verliezen bij de
start, maar uiteindelijk zaten we achter Perez en Norris bij de
eerste pitstop en eindigden we achter hen aan het einde van de
race", zegt teambaas Fred Vasseur tegen de media, waaronder
RacingNews365. "Ik denk dat als we iets verliezen, het meer in de
laatste stint is. Carlos had een beetje pech met de timing van de
pitstop omdat hij drie of vier ronden voor de Virtual Safety Car en
daarna de safety car pitte. Hij was een beetje bang om een erg
lange stint te doen met de laatste set harde banden. Hij was een
beetje conservatief in het begin maar hij deed het daarna erg
goed." Vasseur wijst ook naar de slechte kwalificatie van zijn
rijders. Ze startten van P6 en P7. "Als we iets gemist hebben, komt
dat zeker omdat we te ver weg op de grid starten." Vasseur ziet
daarnaast ook dat het veld, buiten Max Verstappen, heel dicht bij
elkaar zit. Dit zorgt ervoor dat een tegenslag je zomaar ver
achterop kan werpen, meent hij. "Buiten Verstappen hebben we een
groep van zes, zeven wagens die binnen één tiende zitten. Details
bepalen dan of je hero of zero wordt. Als je op P9 begint is de
race natuurlijk lastiger omdat je in het begin last hebt van vuile
lucht, zelfs als je sneller bent. Je vraagt dan teveel van je
banden. Het gaat erom om alles samen te brengen en dit weekend
lukte dat bij ons niet." "Als team maakten we teveel fouten en als
je niet perfect bent, rijd je niet van voren. Het gaat om het beste
te halen uit wat je hebt. De situatie verandert niet heel erg van
het ene op het andere weekend. Het kan ook te maken hebben met de
baan en het asfalt. Dit weekend was het moeilijk om te leren hoe de
baan zich gedroeg, ook mede door het sprintweekend."
Telkens stond er een coureur op het podium en tijdens de GP van
Australië pakte het team zelfs een 1-2, met de zege van Carlos
Sainz en P2 voor Charles Leclerc. Het team wordt dan ook gezien als
dé uitdager van Red Bull. Maar in China bleven de prestaties van
Sainz (P5) en Leclerc (P4) achter bij de verwachtingen. Mede door
een slechte start liepen de Ferrari-rijders vanaf het begin achter
de feiten aan. "Het is niet goed om een positie te verliezen bij de
start, maar uiteindelijk zaten we achter Perez en Norris bij de
eerste pitstop en eindigden we achter hen aan het einde van de
race", zegt teambaas Fred Vasseur tegen de media, waaronder
RacingNews365. "Ik denk dat als we iets verliezen, het meer in de
laatste stint is. Carlos had een beetje pech met de timing van de
pitstop omdat hij drie of vier ronden voor de Virtual Safety Car en
daarna de safety car pitte. Hij was een beetje bang om een erg
lange stint te doen met de laatste set harde banden. Hij was een
beetje conservatief in het begin maar hij deed het daarna erg
goed." Vasseur wijst ook naar de slechte kwalificatie van zijn
rijders. Ze startten van P6 en P7. "Als we iets gemist hebben, komt
dat zeker omdat we te ver weg op de grid starten." Vasseur ziet
daarnaast ook dat het veld, buiten Max Verstappen, heel dicht bij
elkaar zit. Dit zorgt ervoor dat een tegenslag je zomaar ver
achterop kan werpen, meent hij. "Buiten Verstappen hebben we een
groep van zes, zeven wagens die binnen één tiende zitten. Details
bepalen dan of je hero of zero wordt. Als je op P9 begint is de
race natuurlijk lastiger omdat je in het begin last hebt van vuile
lucht, zelfs als je sneller bent. Je vraagt dan teveel van je
banden. Het gaat erom om alles samen te brengen en dit weekend
lukte dat bij ons niet." "Als team maakten we teveel fouten en als
je niet perfect bent, rijd je niet van voren. Het gaat om het beste
te halen uit wat je hebt. De situatie verandert niet heel erg van
het ene op het andere weekend. Het kan ook te maken hebben met de
baan en het asfalt. Dit weekend was het moeilijk om te leren hoe de
baan zich gedroeg, ook mede door het sprintweekend."
