Coronel trekt paniekactie Hamilton in twijfel: "Daar raak je hem"

Het seizoen van Lewis Hamilton begon als een nachtmerrie en tot
dusver lijkt het licht aan het einde van de tunnel nog altijd ver
weg. De zevenvoudig wereldkampioen voelt zich zelden comfortabel
achter het stuur van zijn Mercedes-bolide en dat eist zijn tol
tijdens de races. Toch leek het tijdens de sprintrace even alsof de
oude Hamilton weer boven kwam drijven, want hij reed voor het eerst
in tijden weer aan de leiding van een race. Lang duurde dat echter
niet, want Max Verstappen had maar een paar ronden nodig om zijn
voormalige rivaal in te halen. Toch was het een vrij opvallende
inhaalactie, al had dat niets met Verstappen te maken. De
Nederlander had er namelijk weinig moeite mee om de aansluiting met
Hamilton te vinden en het werd op de boordradio wel duidelijk dat
de Brit de bui al voelde hangen. Hamilton had na de akkefietjes van
de afgelopen jaren nog wel een appeltje te schillen met Verstappen,
maar zoals Formule 1-kenner Ruud Dimmers al benadrukte in de
RacingNews365 F1-podcast: "Hij zette de dubbele klapdeur gewoon
wagenwijd open!" Het gebrek aan verdediging zag er wat gek uit,
vooral gezien de geschiedenis tussen de beide heren, maar Tom
Coronel denkt wel te weten wat Hamilton precies voor ogen had met
zijn enigszins opvallende plan van aanpak. In zijn ogen was het
niet meer dan een kwestie van schadebeperking, vooral omdat hij
voor het eerst in tijden weer op koers voor een podium lag. "Nou,
misschien is hij wel van zijn gas afgegaan omdat hij zelf zo min
mogelijk wilde verliezen. Hij wilde natuurlijk gewoon een podium
pakken en uiteindelijk werd hij daardoor wel gewoon tweede."
Dimmers kan, ondanks de teleurstelling na het gebrekkige verdedigen
van de zevenvoudig wereldkampioen, wel begrijpen waarom Hamilton
juist voor deze aanpak koos. Volgens de F1-kenner heeft het
namelijk allemaal te maken met de huidige vormgeving van de Formule
1. "Dat is wel gewoon het hele moderne racen, want hoeveel coureurs
zie je tegenwoordig nog verdedigen? Dat gaat ook bijna niet met
deze auto's, met de DRS en alles. Hamilton was gewoon echt een
stoptrein ten opzichte van Verstappen, die als intercity voorbij
kwam." Verschillende afstelling of excuses? Hamilton leek het
verdedigen volledig verleerd te zijn tijdens de sprintrace in
China, maar volgens Coronel gaat het nog verder dan dat. Hij heeft
het de laatste weken namelijk regelmatig over het feit dat hij met
een andere afstelling rondrijdt, maar daar wil Coronel niets van
horen. "Ik noem dat echt een paniekactie. Niet met verstand, maar
gewoon een beetje gokken. Maar gokken doe je in het casino en niet
op een racebaan, al helemaal niet met zoveel ingenieurs en mensen
om je heen." Dimmers vond het verhaal van Nico Rosberg, de
voormalig teamgenoot van Hamilton, daarom ineens een stuk
interessanter. "Het was wel een leuk gevecht want Nico Rosberg, die
de bokshandschoenen aantrok en zijn voormalig rivaal en teamgenoot
even met de grond gelijk maakte en zei dat de fout die Hamilton
tijdens de kwalificatie maakte zevenvoudig wereldkampioen onwaardig
was. Wat de kwalificatie betreft heeft George Russell namelijk vier
van de vijf keer beter gescoord, maar iedere keer als hij beter
was, kwam Hamilton met een excuus. Dat de set-up aangepast zou zijn
of weet ik veel wat, maar Rosberg heeft er met Russell over
gesproken en die wist van niks." Volgens Dimmers kan het haast niet
anders dat Hamilton het niet meer in zich heeft om nog serieuze
prestaties te leveren. "Dat hele verhaal van Hamilton is gewoon een
broodje aap-verhaal. Het lijkt er gewoon op dat zijn boek vol
excuses weer open ligt. Als hij vooraan rijdt of ruikt dat hij kan
winnen komt er gewoon een extra halve seconde vrij bij hem, maar
als hij aan plek tien, elf of twaalf denkt, of hooguit een magere
achtste plek, komt zijn motivatie niet verder dan 'Wat kan mij het
nou jeuken?'. Die uitstraling heeft hij gewoon." Ook Coronel sluit
zich aan bij dat idee. "Dat is ook waar je hem raakt, want die
motivatie heeft hij niet meer. Hij is gewoon leeg, er zit geen
energie meer in." Beluister hieronder de volledige podcast.

Top Headlines

Oudere Top Headlines