Rijdersmarkt: Audi geeft Sainz meer tijd, Verstappen bezit sleutelpositie
Audi haalt alles uit de kast om Carlos Sainz binnen te halen, maar
de drievoudig Grand Prix-winnaar wacht voorlopig nog met het maken
van een definitieve keuze. RacingNews365 heeft begrepen dat Sainz
nog altijd de eerste keuze is voor Audi en dat het merk er daarom
alles aan doet om de huidige Ferrari-coureur zo spoedig mogelijk
binnen te halen. Dat betekent in deze fase echter dat men vooral
geduld moet hebben. Geruchten doen de ronde dat Audi het Spaanse
kamp zelfs meerdere keren een deadline zou hebben gegeven, al is
het nog maar de vraag of Audi het daadwerkelijk zo hard wil spelen.
Voorlopig lijkt dat nog niet het geval te zijn. Helmut Marko liet
eerder al weten dat Audi een lucratieve aanbieding op tafel heeft
gelegd voor Sainz. Bronnen in de paddock bevestigen dat dit
inderdaad het geval is. Audi biedt Sainz daarmee zowel op de korte
als lange termijn grote financiële zekerheid. Een Audi-coureur ben
je namelijk voor het leven volgens de filosofie van het merk en zo
kan Sainz ook na zijn carrière als ambassadeur door het leven gaan.
Het bestuur van Audi ziet dat vooral zitten, ook gezien de
uitstekende relatie met Carlos Sainz sr., de vader van de Formule
1-coureur. De 62-jarige racelegende won dit jaar met Audi de Dakar
Rally. Naast de beleidmakers zijn het ook hooggeplaatste mensen
binnen Audi zelf die er alles aan willen doen om Sainz binnen te
halen. Zij zien de drievoudig racewinnaar namelijk als het ideale
uithangbord van het F1-team in 2026. Om die reden lijkt Audi op dit
moment gesprekken met andere coureurs op een lager pitje te zetten.
De 29-jarige coureur is de prioriteit voor de Duitsers en
tegelijkertijd ook de grootste naam die ze kunnen binnenhalen.
Daarom zal men de druk hoogstwaarschijnlijk ook niet te veel
opvoeren. Op sportief gebied kan Audi logischerwijs nog weinig
garanties geven aan Sainz. Het huidige Stake F1-team bivakkeert in
het middenveld en moet nog grote stappen moet zetten om een topteam
te worden. Men moet nog veel extra personeel binnenhalen en van
deze groep mensen een geoliede machine maken. Geen gemakkelijke
opgave, zoals ook grote namen als Adrian Newey en Pierre Wache
recent nog aangaven in interviews met RacingNews365. Max Verstappen
& Mercedes In 2026 gaan de nieuwe motorreglementen echter een
grote rol spelen in de Formule 1 en juist op dat gebied kan en
hoopt Audi het verschil (te) maken. Ondanks dat men geen ervaring
heeft in de Formule 1, passen de motorreglementen voor 2026 goed
bij de wensen van Audi. Zodoende werd de definitieve keuze gemaakt
door de Duitsers om toe te treden in de F1. Ondanks dat het een
onwijs grote uitdaging is om een competitieve F1-motor te bouwen,
mag je er met dat besluit vanuit gaan dat Audi wat betreft de power
unit sterk voor de dag zal komen in 2026. Met die achtergrond zou
je zeggen dat Sainz zeker open staat voor Audi, maar toch heeft hij
nog geen contract ondertekend. Dat komt onder andere door de
gesprekken die hij nog altijd voert met Mercedes, maar ook wacht
Sainz de keuze van Max Verstappen af. Ondanks dat Christian Horner
er zeker van is dat Verstappen blijft, geeft Toto Wolff de hoop op
de komst van de Nederlander nog niet op. Zolang dat verhaal bij Red
Bull en Mercedes nog speelt, zal Sainz Audi zo lang mogelijk laten
wachten. Bij Audi zal hij in 2025, wanneer het team nog door het
leven gaat als Stake F1, namelijk niet beschikken over een
competitieve bolide. Een potentieel zitje bij Red Bull zou Sainz
zelfs een wereldtitel kunnen opleveren in 2025 en dus is het
logisch dat de Spanjaard zo lang mogelijk zal wachten op een keuze
van Verstappen. Audi begrijpt de strategie van Sainz in de huidige,
interessante transfermarkt en lijkt de druk dan ook niet op te gaan
voeren.
de drievoudig Grand Prix-winnaar wacht voorlopig nog met het maken
van een definitieve keuze. RacingNews365 heeft begrepen dat Sainz
nog altijd de eerste keuze is voor Audi en dat het merk er daarom
alles aan doet om de huidige Ferrari-coureur zo spoedig mogelijk
binnen te halen. Dat betekent in deze fase echter dat men vooral
geduld moet hebben. Geruchten doen de ronde dat Audi het Spaanse
kamp zelfs meerdere keren een deadline zou hebben gegeven, al is
het nog maar de vraag of Audi het daadwerkelijk zo hard wil spelen.
Voorlopig lijkt dat nog niet het geval te zijn. Helmut Marko liet
eerder al weten dat Audi een lucratieve aanbieding op tafel heeft
gelegd voor Sainz. Bronnen in de paddock bevestigen dat dit
inderdaad het geval is. Audi biedt Sainz daarmee zowel op de korte
als lange termijn grote financiële zekerheid. Een Audi-coureur ben
je namelijk voor het leven volgens de filosofie van het merk en zo
kan Sainz ook na zijn carrière als ambassadeur door het leven gaan.
Het bestuur van Audi ziet dat vooral zitten, ook gezien de
uitstekende relatie met Carlos Sainz sr., de vader van de Formule
1-coureur. De 62-jarige racelegende won dit jaar met Audi de Dakar
Rally. Naast de beleidmakers zijn het ook hooggeplaatste mensen
binnen Audi zelf die er alles aan willen doen om Sainz binnen te
halen. Zij zien de drievoudig racewinnaar namelijk als het ideale
uithangbord van het F1-team in 2026. Om die reden lijkt Audi op dit
moment gesprekken met andere coureurs op een lager pitje te zetten.
De 29-jarige coureur is de prioriteit voor de Duitsers en
tegelijkertijd ook de grootste naam die ze kunnen binnenhalen.
Daarom zal men de druk hoogstwaarschijnlijk ook niet te veel
opvoeren. Op sportief gebied kan Audi logischerwijs nog weinig
garanties geven aan Sainz. Het huidige Stake F1-team bivakkeert in
het middenveld en moet nog grote stappen moet zetten om een topteam
te worden. Men moet nog veel extra personeel binnenhalen en van
deze groep mensen een geoliede machine maken. Geen gemakkelijke
opgave, zoals ook grote namen als Adrian Newey en Pierre Wache
recent nog aangaven in interviews met RacingNews365. Max Verstappen
& Mercedes In 2026 gaan de nieuwe motorreglementen echter een
grote rol spelen in de Formule 1 en juist op dat gebied kan en
hoopt Audi het verschil (te) maken. Ondanks dat men geen ervaring
heeft in de Formule 1, passen de motorreglementen voor 2026 goed
bij de wensen van Audi. Zodoende werd de definitieve keuze gemaakt
door de Duitsers om toe te treden in de F1. Ondanks dat het een
onwijs grote uitdaging is om een competitieve F1-motor te bouwen,
mag je er met dat besluit vanuit gaan dat Audi wat betreft de power
unit sterk voor de dag zal komen in 2026. Met die achtergrond zou
je zeggen dat Sainz zeker open staat voor Audi, maar toch heeft hij
nog geen contract ondertekend. Dat komt onder andere door de
gesprekken die hij nog altijd voert met Mercedes, maar ook wacht
Sainz de keuze van Max Verstappen af. Ondanks dat Christian Horner
er zeker van is dat Verstappen blijft, geeft Toto Wolff de hoop op
de komst van de Nederlander nog niet op. Zolang dat verhaal bij Red
Bull en Mercedes nog speelt, zal Sainz Audi zo lang mogelijk laten
wachten. Bij Audi zal hij in 2025, wanneer het team nog door het
leven gaat als Stake F1, namelijk niet beschikken over een
competitieve bolide. Een potentieel zitje bij Red Bull zou Sainz
zelfs een wereldtitel kunnen opleveren in 2025 en dus is het
logisch dat de Spanjaard zo lang mogelijk zal wachten op een keuze
van Verstappen. Audi begrijpt de strategie van Sainz in de huidige,
interessante transfermarkt en lijkt de druk dan ook niet op te gaan
voeren.
