Marko: "Zo is Verstappen onverslaanbaar"

Max Verstappen ging vrolijk verder met winnen in China. De
Nederlander was verreweg de sterkste in de sprintrace, de
kwalificatie én de race en reed de concurrentie op een hoop.
Verstappen staat zo fier aan de leiding in de WK-stand. Helmut
Marko trekt verheugd conclusies over de sterke seizoensstart van
Red Bull en Verstappen in zijn column bij Speedweek . "Vijf
GP-weekenden, vijf verschillende circuits, vijf pole positions voor
Verstappen en vier overwinningen", stelt Marko, die wel een slag om
de arm houdt. "We kunnen stellen dat onze auto snel is op elk type
circuit. Wel was de bandenslijtage in Melbourne ongewoon hoog naar
Red Bull-maatstaven. In het geval van de auto van Sergio Perez
weten we niet zeker of de schade aan zijn auto hieraan heeft
bijgedragen. Maar de bevindingen van de longruns lieten zien dat de
slijtage te hoog was. We zijn dus snel, maar het wegdek kan het
verschil maken." "In Miami en Monaco zou de concurrentie wat
dichter bij kunnen staan, vooral in de kwalificatie. Ik kan me
voorstellen dat het niet makkelijk zal zijn om op pole position te
staan." Onverslaanbaar Dat doet niets af aan de fenomenale
prestaties van Verstappen, ziet Marko. De Oostenrijker looft zijn
pupil. "Max ligt op koers om zijn titel met succes te verdedigen.
Hij wordt steeds beter, al kan je je dat maar moeilijk voorstellen
na vorig seizoen. Dit blijkt ook bij het afstellen van zijn auto.
Zelfs in een weekend met een sprintrace gaan we stap voor stap
vooruit in de vrije training en dan direct in de
sprintkwalificatie. Er bestaat harmonie tussen Max en zijn engineer
Gianpiero Lambiase." Marko stipt aan dat Verstappen de maatstaf is
in de Formule 1 en hij onverslaanbaar is door zijn kalmte. "Max is
niet langer ongeduldig. Hij is kalm en concentreert zich op twee
doelen: de auto indien mogelijk op pole zetten en zich focussen op
de race. Deze combinatie, dit overzicht, gekoppeld aan een
uitstekend bandenmanagement, maakt hem op dit moment
onverslaanbaar." Wel schrok Marko nog even in China. "In China was
er vlak voor de zwart-wit geblokte vlag een kritiek moment. Max
reed met 300 kilometer per uur over puin. Koolstof versplintert en
snijdt in het ergste geval een band door. We wisten niet hoeveel
stukken er lagen en op welke manier Max getroffen werd, want hij
was de eerste die daar reed. Dat is altijd een zorg. En in de
laatste ronde deed hij een drift en ging onze hartslag weer
omhoog."

Top Headlines

Oudere Top Headlines