Waarom Hamilton en Mercedes op een vervelende scheiding afstevenen

Lewis Hamilton had zijn laatste seizoen bij Mercedes niet slechter
kunnen starten en het lijkt steeds duidelijker te worden dat er
geen succesvol afscheid in zit. Mercedes worstelt al meer dan twee
jaar met de auto en na de eerste races van dit seizoen lijkt het
opnieuw niet mogelijk om Red Bull in te halen. Hamiltons beste
resultaat is de zevende plaats tijdens de seizoensopener in Bahrein
en een tweede plaats in de sprintrace in China. In Saoedi-Arabië,
Japan én China zat er niet meer in dan de negende plaats, terwijl
Hamilton in Australië ook nog eens uitviel met een motorprobleem.
En vanaf nu kan het alleen nog maar erger worden... Terug naar de
realiteit De sombere start van Hamilton leek tijdelijk ten einde te
zijn in China, waar hij zich als tweede kwalificeerde voor de
sprintrace en op dezelfde positie over de streep kwam. De
zevenvoudig wereldkampioen werd even later echter weer met de
realiteit geconfronteerd, want in de kwalificatie kwam hij niet
verder dan de achttiende plaats. Het is een feit dat Hamilton
moeite heeft over één ronde, want hij wist teamgenoot George
Russell pas één keer te verslaan in de kwalificatie, terwijl hij
nog niet voor Russell wist te finishen in de hoofdraces. In China
vond er ook nog eens een bijzondere situatie plaats. Hamilton
merkte op dat hij met een hele andere set-up reed dan Russell, die
dat op zijn beurt weer weerlegde. Wat er ook echt aan de hand was
of was er ook achter de voortdurende problemen van Hamilton zit,
niets heeft hem ervan weerhouden om te zeggen dat hij zijn
Mercedes-periode op een hoog niveau wil afsluiten. De zevenvoudig
wereldkampioen wil zich ook tot het einde maximaal inzetten, maar
hoe realistisch is zo'n scenario? De tekst gaat verder onder de
afbeelding. Afbouwen Wanneer Hamilton de onderste regionen van de
top tien blijft bivakkeren, zou er een gevoel van berusting en een
verandering in focus kunnen ontstaan. Hoewel er geen reden is om
aan zijn inzet te twijfelen, begint Hamilton volgend jaar aan een
nieuw, lucratief avontuur bij Ferrari. Daar wordt hij teamgenoot
van Charles Leclerc na één van de grootste transfers uit de
geschiedenis van de Formule 1. De realiteit van die beslissing
wordt snel voelbaar en Hamilton gaat zich ook een buitenstaander
voelen wanneer hij niet meer bij de vergaderingen over de auto voor
2025 aanwezig mag zijn. Dat beleid is traditie wanneer een coureur
naar een rivaliserend team vertrekt, maar Mercedes is jarenlang
zijn thuis en zelfs natuur geweest. Daarom is het een onnatuurlijk
scenario voor hem wanneer hij niet centraal staat in de discussies.
Voeg daar het rijden in niemandsland aan toe en de situatie zou al
snel ongemakkelijk kunnen worden voor Hamilton. De omstandigheden
zullen snel veranderen in een onbekende situatie voor de 39-jarige
coureur. Misschien hoopt Hamilton zelfs dat zijn laatste optreden
bij Mercedes eerder vroeger dan later komt, hoe emotioneel het ook
zal zijn. Het maakt wel een einde aan de pijnlijke periode die in
het verschiet ligt.

Top Headlines

Oudere Top Headlines