4.000 dagen sinds Alonso's laatste zege: wat is er in de F1 allemaal gebeurd?

Het is precies 4000 dagen geleden dat Fernando Alonso voor het
laatst een Grand Prix won in de F1. Die laatste overwinning? De
Grand Prix van Spanje op 12 mei 2013. Bijna elf jaar geleden. In
die tijd is Alonso zelf met pensioen gegaan en weer teruggekeerd.
Hij heeft voor vier teams gereden (Ferrari, McLaren, Alpine en
Aston Martin) in 182 Grand Prix-weekenden. In deze periode behaalde
de Spanjaard 17 podiumplaatsen. Die laatste overwinning was nog
voor de introductie van de gloednieuwe V6-motoren en de F1 heeft in
die periode ook drie keer de aerodynamische regels herzien. Om te
proberen een gevoel van perspectief te geven over hoeveel het
kampioenschap is veranderd in die tijd, heeft RacingNews365 vijf
graadmeters geselecteerd om te laten zien hoe lang het geleden is.
1. Max Verstappen Toen Alonso voor het laatst een race won, was Max
Verstappen 15 jaar oud en zat hij in zijn laatste kartjaar voordat
hij in 2014 overstapte naar de autosport. Sindsdien heeft de
Nederlandse coureur 190 Formule 1 Grands Prix gereden, waarvan hij
er 58 heeft gewonnen. Hij won ook meer coureurskampioenschappen (3)
dan Alonso (2) en verzamelde meer punten dan de Spanjaard in zijn
carrière tot nu toe: 2696,5 tegenover 2298. 2. Mercedes Toen Alonso
de Grand Prix van Spanje 2013 won, had Mercedes nul
constructeurstitels. Nu heeft het er acht. Daarmee is het, na
Ferrari en Williams, samen met McLaren het op twee na succesvolste
team geworden wat betreft kampioenschappen. Lewis Hamilton, de
grootste aanjager van het succes, had na bij de laatste overwinning
van de Spanjaard pas 21 Grand Prix-overwinningen op zijn naam
staan. Voor Alonso was het de 32ste uit zijn carrière. Hamilton
heeft er inmiddels 103, maar wist er sinds eind 2021 geen een meer
aan toe te voegen. 3. De kalender We kunnen best stellen dat het
F1-schema sinds 2013 enigszins is veranderd. Sprintraces zouden nog
zo'n acht jaar op zich laten wachten, maar de kalender zelf is ook
aanzienlijk veranderd. F1 nam in die periode afscheid van de
Koreaanse, Indiase, Maleisische en Duitse Grands Prix, maar
herintroduceerde ook races als de Grand Prix van Oostenrijk en de
Grand Prix van Nederland. De Grand Prix van Rusland werd voor het
eerst een officiële race binnen het WK - en ook weer geschrapt -
terwijl de Grand Prix van Frankrijk ook nieuw leven werd
ingeblazen, voordat ook deze weer van de kalender werd geschrapt.
De Grand Prix van Turkije beleefde zelfs een korte renaissance van
twee seizoenen dankzij COVID-19. In totaal heeft F1 13 nieuwe
locaties bezocht, waaronder vijf terugkerende locaties (Oostenrijk,
Frankrijk, Turkije, Nederland en Imola). Er zijn ook 10 circuits
van de kalender geschrapt, waaronder Portimao, Mugello en de
Nürburgring, die allemaal als vervanging diende tijdens de
coronapandemie. 4. Eerste en laatste race (voorlopig) Sinds Alonso
in mei 2013 de overwinning pakte op het Circuit de
Barcelona-Catalunya, hebben 22 F1-coureurs niet alleen hun debuut
gemaakt, maar ook hun laatste Grand Prix gereden - tot nu althans.
Enkele van die namen zijn: Marcus Ericsson, Daniil Kvyat, Antonio
Giovinazzi, Nicholas Latifi, Mick Schumacher, Liam Lawson en Oliver
Bearman (maar je zou verwachten dat die laatste twee in de toekomst
kunnen veranderen). Als je de coureurs meetelt die hun debuut
hebben gemaakt en nog steeds in de F1 racen, dan stijgt dat aantal
naar 36. Van de coureurs die deelnamen aan de Grand Prix van Spanje
van 2013, zijn er slechts zes (inclusief Alonso) tien jaar later
nog steeds actief in de F1. De overige vijf die we zoeken zijn
Lewis Hamilton, Sergio Perez, Daniel Ricciardo, Nico Hulkenberg en
Valtteri Bottas. 5. Nieuwe Grand Prix-winnaars Terwijl Alonso sinds
het begin van de zomer van 2013 op 32 Grand Prix-overwinningen
blijft steken, heeft de F1 in die tijd negen nieuwe winnaars
gekend. Het zouden er 10 zijn als sprints werden meegerekend -
sorry, Oscar Piastri. Die negen (nieuwe) winnaars zijn: Daniel
Ricciardo, Max Verstappen, Valtteri Bottas, Charles Leclerc, Pierre
Gasly, Sergio Perez, Esteban Ocon, Carlos Sainz én George Russell.
We kunnen dus wel zeggen dat er veel is veranderd sinds Alonso voor
het laatst een Grand Prix in de F1 won. Nu de Aston Martin-coureur
een contract heeft tot minimaal eind 2026, heeft hij de kans om die
reeks te doorbreken - maar of en wanneer dat gaat gebeuren, is
slechts gissen.

Top Headlines

Oudere Top Headlines