Toyota houdt Andretti op koers voor F1-debuut
Eerder dit jaar werd duidelijk dat de F1 een negatief advies afgaf
over toetreding van Andretti F1 tot de Formule 1 voor 2025 en 2026,
maar dat men de situatie richting 2028 graag opnieuw wilde
beoordelen. RacingNews365 wist daarop te onthullen dat een debuut
in bijvoorbeeld 2026 zeker nog niet van de baan is. Een
belangrijke, onmisbare partner richting dat doel is Toyota.
Natuurlijk, de Japanse autobouwer is al enige tijd geen
constructeur meer in de Formule 1, maar is als Toyota Gazoo Racing
Europe wel actief in Keulen. Van daaruit wordt zowel het
GT4-programma met de Toyota Supra gerund, als natuurlijk het
WEC-project met de GR010 waar onder andere Nyck de Vries mee
uitkomt. Onderdeel van de Toyota-campus in Keulen is de beroemde
windtunnel, of beter gezegd: zijn de beroemde windtunnels. Ze
hebben er twee, stammend uit de tijd dat het Toyota Formule
1-programma vanuit Keulen werd gerund. Eén tunnel laat modellen tot
50% grootte toe, de andere kan zelfs volledige bolides huisvesten.
RacingNews365 bezocht die windtunnel en sprak met de
windtunnelmanager Antonio Pavesi, ook over die zeer welkome nieuwe
klant Andretti F1, die voor een groot deel het gat opvulde dat
McLaren achterliet toen dat team de eigen windtunnel in gebruik
nam. "Het was verdrietig om zo'n belangrijke klant als McLaren te
verliezen, maar het leven gaat door. Er waren even wat zorgen over
hoe we de windtunnels draaiende konden houden, aangezien één van de
tunnels bijna exclusief door McLaren werd gebruikt, maar gelukkig
hebben we andere projecten kunnen vinden." Eén zo'n ander project
is dus Andretti F1. Hoe is dat tot stand gekomen? Wanneer is dat
tot stand gekomen? "Ik weet niet meer precies wanneer ze ons hebben
benaderd, maar dat zal halverwege 2023 zijn geweest." "Bij de
voorbereiding van een deelname aan de Formule 1 was het belangrijk
dat ze gebruik konden maken van een windtunnel. Hierdoor kon
Andretti hun aerodynamische proces opbouwen. Ze namen contact met
ons op en uiteindelijk hebben we een model voor hen gebouwd hier in
Keulen, waarna reeds in de laatste maanden van 2023 dat model in de
windtunnel getest werd." Gevraagd of het gebruikelijk is dat Toyota
de windtunnelmodellen bouwt voor haar klanten, geeft Pavesi aan dat
er twee opties zijn: "Dat komt vaker voor. We hebben klanten die
vragen of zij met hun eigen modellen naar ons kunnen komen, maar er
zijn ook klanten die vragen of wij die modellen voor hun willen
ontwerpen en maken, wij kunnen zorgdragen voor beide." Komend
weekend publiceren we het uitgebreide interview met Antonio Pavesi.
Houdt onze Youtube- en social media-kanalen daarvoor in de gaten!
over toetreding van Andretti F1 tot de Formule 1 voor 2025 en 2026,
maar dat men de situatie richting 2028 graag opnieuw wilde
beoordelen. RacingNews365 wist daarop te onthullen dat een debuut
in bijvoorbeeld 2026 zeker nog niet van de baan is. Een
belangrijke, onmisbare partner richting dat doel is Toyota.
Natuurlijk, de Japanse autobouwer is al enige tijd geen
constructeur meer in de Formule 1, maar is als Toyota Gazoo Racing
Europe wel actief in Keulen. Van daaruit wordt zowel het
GT4-programma met de Toyota Supra gerund, als natuurlijk het
WEC-project met de GR010 waar onder andere Nyck de Vries mee
uitkomt. Onderdeel van de Toyota-campus in Keulen is de beroemde
windtunnel, of beter gezegd: zijn de beroemde windtunnels. Ze
hebben er twee, stammend uit de tijd dat het Toyota Formule
1-programma vanuit Keulen werd gerund. Eén tunnel laat modellen tot
50% grootte toe, de andere kan zelfs volledige bolides huisvesten.
RacingNews365 bezocht die windtunnel en sprak met de
windtunnelmanager Antonio Pavesi, ook over die zeer welkome nieuwe
klant Andretti F1, die voor een groot deel het gat opvulde dat
McLaren achterliet toen dat team de eigen windtunnel in gebruik
nam. "Het was verdrietig om zo'n belangrijke klant als McLaren te
verliezen, maar het leven gaat door. Er waren even wat zorgen over
hoe we de windtunnels draaiende konden houden, aangezien één van de
tunnels bijna exclusief door McLaren werd gebruikt, maar gelukkig
hebben we andere projecten kunnen vinden." Eén zo'n ander project
is dus Andretti F1. Hoe is dat tot stand gekomen? Wanneer is dat
tot stand gekomen? "Ik weet niet meer precies wanneer ze ons hebben
benaderd, maar dat zal halverwege 2023 zijn geweest." "Bij de
voorbereiding van een deelname aan de Formule 1 was het belangrijk
dat ze gebruik konden maken van een windtunnel. Hierdoor kon
Andretti hun aerodynamische proces opbouwen. Ze namen contact met
ons op en uiteindelijk hebben we een model voor hen gebouwd hier in
Keulen, waarna reeds in de laatste maanden van 2023 dat model in de
windtunnel getest werd." Gevraagd of het gebruikelijk is dat Toyota
de windtunnelmodellen bouwt voor haar klanten, geeft Pavesi aan dat
er twee opties zijn: "Dat komt vaker voor. We hebben klanten die
vragen of zij met hun eigen modellen naar ons kunnen komen, maar er
zijn ook klanten die vragen of wij die modellen voor hun willen
ontwerpen en maken, wij kunnen zorgdragen voor beide." Komend
weekend publiceren we het uitgebreide interview met Antonio Pavesi.
Houdt onze Youtube- en social media-kanalen daarvoor in de gaten!
