Waarom Ferrari Verstappen en Norris voor zich moest dulden in China

Voorafgaand aan het Grand Prix-weekend in China was er hoop bij
Ferrari. Op het Shanghai International Circuit kreeg iedereen maar
één vrije training om zich voor te bereiden en wellicht zou Red
Bull dan eens de plank misslaan. Uiteindelijk was het precies
andersom. Max Verstappen was oppermachtig in de sprintrace, de
kwalificatie en de race, terwijl Ferrari ook nog eens de McLaren
van Lando Norris voor zich moest dulden op de zondag. Charles
Leclerc en Carlos Sainz kwamen in de sprintrace en de race als
vierde en vijfde over de streep. Een teleurstelling? Zeker. De
achterstand was immens. Maar wat was er toch aan de hand? Dat
begint eigenlijk al bij de kwalificaties. Vorig jaar deed Ferrari
het fantastisch in de kwalificatie, om in de race terug te vallen
wegens bandenslijtage. Dit jaar heeft de Scuderia meer moeite over
één ronde. Natuurlijk zit het veld, op Verstappen na, dichter bij
elkaar, maar McLaren kreeg het in Japan en China bijvoorbeeld wel
voor elkaar om Ferrari op zaterdag te verslaan. Dan moet je al heel
wat terrein goedmaken in de race en begin je met een achterstand.
Als je eigen coureurs dan ook nog eens gaan bakkeleien, zit een
maximaal resultaat er zeker niet in. Dat was tijdens de sprintrace
het geval. Sainz had schade door een touché met Fernando Alonso,
maar verdedigde alsnog bikkelhard ten opzichte van zijn teamgenoot.
Een pissige Leclerc verloor wegens licht contact wat tijd en kon
uiteindelijk niet meer Sergio Perez uitdagen voor de derde plaats.
En hij had nog wel zo goed zijn banden gespaard... Snelheid op de
hards Een dag later bleek dat de banden weer Ferrari's achilleshiel
waren. Deze keer ging het niet om slijtage, maar om pure snelheid.
Leclerc en Sainz startten op de mediums en konden in de
openingsfase het tempo al niet echt bijbenen, waarna ze tijdens de
safety car-situatie naar de harde banden wisselden. Na de tweede en
laatste herstart stoven Verstappen, Norris en Perez weg bij de
Ferrari's en liep de achterstand in pakweg 25 rondjes nog op naar
23 seconden. Leclerc zei er na afloop het volgende over: "Ik vond
die snelheid inderdaad niet en ik denk dat we het als team niet
vonden. Zeker op de harde band. En dat is juist vreemd. Want de
kracht van deze wagen is, sinds het begin van het jaar, dat hij
heel solide is onder alle omstandigheden, op alle banden. Deze race
was een uitschieter, want zodra we de harde band eronder deden,
waren we een seconde langzamer. Dat is dus heel vreemd. We zullen
het onderzoeken en kijken wat er mis ging." De Monegask verwijst
naar de stint op de harde banden, maar hij was ook langzamer dan
Norris, zijn belangrijkste concurrent in de race, op de mediums.
Natuurlijk had Leclerc een beetje last van verkeer - hij moest
Oscar Piastri en Fernando Alonso passeren -, maar hij kon het tempo
van Norris in de openingsfase ook niet volgen. Het klopt overigens
wel dat het tempo nóg meer inzakte op de hards, zeker bij Sainz. De
Spanjaard moest zelfs nog meer dan tien seconden toegeven op zijn
teamgenoot. Bekijk hieronder de rondetijden van Norris en Leclerc
in de openingsfase. De tekst gaat daarna verder. Rondetijden GP
China Norris vs Leclerc (mediums) Oorzaak Eigenlijk kan je dus maar
één conclusie trekken: Ferrari had de set-up niet op orde in China
en dat zal het team zorgen baren. McLaren had juist verwacht dat ze
niet zo goed voor de dag zouden komen in Shanghai, maar was Ferrari
redelijk simpel de baas. De basis van de Ferrari-bolide lijkt op
orde te zijn, al is het nu wel duidelijk dat de Scuderia meer tijd
nodig heeft om het onderste uit de kan te halen. Leclerc en Sainz
reden tijdens de eerste en enige vrije training alleen op de softs
en hadden dus geen data over de andere compounds. Dat brak Ferrari
misschien ook deels op. Na afloop herhaalde Sainz nog eens dat
Ferrari updates nodig heeft. Natuurlijk staat Ferrari er veel beter
voor dan een jaar geleden, maar Red Bull is echt nog een flink
maatje te groot. Na de Grand Prix van Australië was er, ergens
terecht, hoop. Red Bull heeft die hoop echter vakkundig de grond in
geboord door op twee totaal verschillende circuits weer hard terug
te slaan. Ferrari had geen enkele kans. De komende races moet gaan
blijken of Ferrari Red Bull dit seizoen nog kan bedreigen. Er komt
een grote, versnelde update aan en de uitkomst is flink van belang.
Leclerc en vooral Sainz hebben weinig geduld en willen zo snel
mogelijk in de schijnwerpers staan. Op dit moment staan ze het
echter nog in de schaduw van Red Bull en steekt McLaren ook
langzaam een neus aan het venster. Denk jij dat Ferrari Red Bull
nog gaat bedreigen? Laat het weten in de poll.

Top Headlines

Oudere Top Headlines