Marko velt oordeel over nieuw sprintformat en puntentelling

Tijdens het Grand Prix-weekend in China werd voor het eerst onder
het nieuwe sprintformat verreden. Met één vrije training achter de
rug moesten de Formule 1-coureurs al kwalificeren voor de
sprintrace, die op zaterdag verreden werd. Na de sprintrace was er
geen tijd om te relaxen: een aantal uur laten stonden de mannen
alweer klaar voor de kwalificatie van de Grand Prix, die zoals
gewoonlijk op zondag werd verreden. Het sprintformat is aangepast
na kritiek op het format van vorig jaar, waarbij de kwalificatie
voor de Grand Prix nog op vrijdag verreden werd met de
sprintkwalificatie op zaterdag, voor de sprintrace zelf. In een
column voor Speedweek maakt Red Bull-adviseur Helmut Marko de
balans op na het eerste sprintweekend van 2024. "We hebben
inmiddels het eerste sprintweekend van het jaar achter de rug, het
tweede volgt binnenkort in Miami. Ik heb twee meningen over het
sprintformaat." Aan de ene kant genereert het sprintformat meer
inkomsten en kunnen de fans genieten van meer actie op de baan
gedurende een raceweekend, zo stelt Marko. "Red Bull organiseert de
Grand Prix van Oostenrijk. Het is simpelweg een bonus voor de
toeschouwers en dus voor de organisator dat de fans op vrijdag een
kwalificatie en op zaterdag een race aangeboden krijgen. Deze twee
dagen zijn dus makkelijker in de markt te zetten dan het klassieke
weekendformat. Dat is de commerciële kant." "Aan de sportieve kant
ben ik meer fan van het traditionele proces, omdat een sprint iets
wegneemt van het hoofdevenement. Bovendien kan de set-up verkeerd
zijn, omdat je maar één vrije training hebt, zoals ons twee jaar
geleden in Brazilië overkwam. Met de reglementen van toen, waarin
nauwelijks wijzigingen aan de auto waren toegestaan, was een race
zo goed als verloren. Conclusie over de sprint: als organisator ja,
als raceliefhebber nee." Nieuwe puntentelling Daarnaast haakt Marko
in op de verhalen over een eventuele nieuwe puntentelling. Het is
momenteel erg moeilijk voor de coureurs van de onderste vijf teams
om punten te halen in de race. Want als iedereen van de top
vijf-teams een goede dag heeft, zijn de punten al vergeven. Al moet
de Oostenrijker wel een uitzondering maken in dit verhaal, en dat
is Aston Martin-coureur Lance Stroll. "Er wordt momenteel in de
Formule 1 gesproken over het toekennen van punten aan de top
twaalf, en niet alleen voor de top tien zoals vandaag de dag", zo
vervolgt hij verderop in zijn column. "De reden: er zijn twee
verschillende klassen ontstaan. Als de coureurs van de top
vijf-teams geen technische problemen hebben en meneer Stroll een
normale dag heeft, dan zijn er geen punten voor de andere vijf
raceteams." Dit probleem is een gevolg van de ontwikkelingen in de
sport. "Het budgetplafond heeft het veld dichter bij elkaar
gebracht, wat tot uiterst spannende gevechten in het middenveld
leidt. Dit zou op de een of andere manier beloond moeten worden.
Als tien coureurs zo hard vechten maar geen hoop hebben op een
punt, dan is het misschien tijd om iets te veranderen." "Daarbij
komt nog de enorme betrouwbaarheid die we in het Formule 1-veld
zien. Vroeger zagen we dat een coureur op de 15e plaats twee keer
werd gepasseerd door de leider. Tegenwoordig is dat niet meer het
geval. Punten voor de top twaalf zie ik dan ook als de juiste
ontwikkeling."

Top Headlines

Oudere Top Headlines