Verstappen trekt omstreden idee in twijfel: "Willen niet dat het Mario Kart wordt"
In 2015 maakte Max Verstappen zijn debuut in de Formule 1 en toen
had hij nog wat wilde haren. Ondertussen is hij een ervaren
wereldkampioen en daar plukt hij tegenwoordig de vruchten van.
Sinds zijn eerste kampioenschap in 2021 maakt de Nederlander amper
fouten en daardoor is hij de concurrentie regelmatig te slim af.
Alles komt de laatste jaren samen en Verstappen weet daar wel raad
mee. Verstappen benadrukt in een interview tijdens een event met
Red Bull-partner Mobil1 dat hij tegenwoordig op een volledig andere
manier naar de Formule 1 kijkt. "Over het algemeen heeft het te
maken met ervaring. Als je vecht voor een kampioenschap en weet dat
de auto het aan kan, neem je natuurlijk minder risico's. Aan het
begin van mijn carrière was dat anders, want toen had ik een auto
die maar zelden liet zien dat de potentie er was om te winnen. Met
dat soort auto's neem je natuurlijk meer risico om maar te kunnen
winnen, al kan dat soms verkeerd aflopen." Nu de Nederlander de
dominante man is is in de Formule 1 weet hij dat hij niet langer
alles op het spel kan zetten. "Nu ik eigenlijk gegarandeerd voor
het kampioenschap vecht, moet ik constant punten scoren, want ik
kan niet zomaar uitvallen. Dat gebeurde in Australië dan wel, maar
over het algemeen is het het beste om altijd punten te scoren.
Fouten maken kan, maar je probeert zo dicht mogelijk bij de
perfectie in de buurt te komen." Loopt Verstappens dominantie
gevaar? Verstappen blijft echter wel realistisch en weet dat
perfectie niet altijd haalbaar is, al kan de Nederlander zich niet
vinden in bepaalde veranderingen die zijn dominantie zouden kunnen
dwarsbomen. Een reverse grid -concept tijdens sprintraces is één
van de ideeën waar Verstappen geen fan van is. "Ik vind sprintraces
over het algemeen niet echt spannend, want ik geef veel meer om de
hoofdrace waar we het uitvechten in een race over de volledige
afstand." Volgens Verstappen is het namelijk niet de bedoeling dat
de machtsstrijd binnen de Formule 1 omgegooid wordt door invloeden
van buitenaf, terwijl een reserve grid daar wel toe zou leiden. "Ik
vind dat het beste team, de beste combinatie met de coureur de race
zou moeten winnen. Ze zouden niet gestraft moeten worden voor hun
succes, want dat deden ze in het verleden ook niet. Ik vind dat de
sport op die manier verder zou moeten gaan. Ze moeten geen trucjes
bedenken, we willen niet dat het in Mario Kart veranderd."
had hij nog wat wilde haren. Ondertussen is hij een ervaren
wereldkampioen en daar plukt hij tegenwoordig de vruchten van.
Sinds zijn eerste kampioenschap in 2021 maakt de Nederlander amper
fouten en daardoor is hij de concurrentie regelmatig te slim af.
Alles komt de laatste jaren samen en Verstappen weet daar wel raad
mee. Verstappen benadrukt in een interview tijdens een event met
Red Bull-partner Mobil1 dat hij tegenwoordig op een volledig andere
manier naar de Formule 1 kijkt. "Over het algemeen heeft het te
maken met ervaring. Als je vecht voor een kampioenschap en weet dat
de auto het aan kan, neem je natuurlijk minder risico's. Aan het
begin van mijn carrière was dat anders, want toen had ik een auto
die maar zelden liet zien dat de potentie er was om te winnen. Met
dat soort auto's neem je natuurlijk meer risico om maar te kunnen
winnen, al kan dat soms verkeerd aflopen." Nu de Nederlander de
dominante man is is in de Formule 1 weet hij dat hij niet langer
alles op het spel kan zetten. "Nu ik eigenlijk gegarandeerd voor
het kampioenschap vecht, moet ik constant punten scoren, want ik
kan niet zomaar uitvallen. Dat gebeurde in Australië dan wel, maar
over het algemeen is het het beste om altijd punten te scoren.
Fouten maken kan, maar je probeert zo dicht mogelijk bij de
perfectie in de buurt te komen." Loopt Verstappens dominantie
gevaar? Verstappen blijft echter wel realistisch en weet dat
perfectie niet altijd haalbaar is, al kan de Nederlander zich niet
vinden in bepaalde veranderingen die zijn dominantie zouden kunnen
dwarsbomen. Een reverse grid -concept tijdens sprintraces is één
van de ideeën waar Verstappen geen fan van is. "Ik vind sprintraces
over het algemeen niet echt spannend, want ik geef veel meer om de
hoofdrace waar we het uitvechten in een race over de volledige
afstand." Volgens Verstappen is het namelijk niet de bedoeling dat
de machtsstrijd binnen de Formule 1 omgegooid wordt door invloeden
van buitenaf, terwijl een reserve grid daar wel toe zou leiden. "Ik
vind dat het beste team, de beste combinatie met de coureur de race
zou moeten winnen. Ze zouden niet gestraft moeten worden voor hun
succes, want dat deden ze in het verleden ook niet. Ik vind dat de
sport op die manier verder zou moeten gaan. Ze moeten geen trucjes
bedenken, we willen niet dat het in Mario Kart veranderd."
