Mercedes onthult reden mislukte kwalificatie van Hamilton in China

Voor Lewis Hamilton werd het weekend in China een weekend van
pieken en dalen. Tijdens het natte einde van de sprintkwalificatie
kwam de zevenvoudig wereldkampioen bovendrijven met een knappe P2,
in een auto die normaal gesproken niet op deze positie terecht
komt. Op zaterdag maximaliseerde de Brit met een tweede plaats.
Verstappen kon hij niet bijhouden, maar de rest van het veld wist
hij knap achter zich te houden. In de kwalificatie later op de dag
ging het echter helemaal mis voor Hamilton. Een verandering in de
setup zou er volgens Hamilton zelf voor hebben gezorgd dat hij zijn
Mercedes niet aan de praat kreeg en op P18 bleef hangen.
Uitgeschakeld in Q1 en het goede gevoel van een paar uur daarvoor
volledig teniet gedaan. Volgens Technische Directeur James Allison
moet het team voornamelijk de hand in eigen boezem steken. "De
nieuwe parc fermé regels tijdens sprintweekenden zijn een goede
regelwijziging, maar ook een tweesnijdend zwaard", begint Allison.
"Wanneer je de verkeerde keuzes maakt tussen de sprintrace en de
rest van het weekend, maak je de auto alleen maar langzamer.
Bovendien weet je pas of je de goede keuzes hebt gemaakt wanneer je
aan Q1 begint. Dus wanneer je de verkeerde keuzes hebt gemaakt, ga
je het lastig krijgen." Andere strategie Toch kan Mercedes wel
verklaren waarom Hamilton het niet voor elkaar kreeg om door Q1 te
geraken. Dat lag volgens Allison voornamelijk aan de gekozen
strategie in de kwalificatie. Hamilton ging op de 'klassieke'
manier de kwalificatie in, terwijl zijn teamgenoot een andere
aanpak had. "George had extra brandstof aan boord tijdens zijn
eerste run in Q1. Hierdoor kon hij tijdens zijn eerste snelle ronde
de aanpassingen en de baan verkennen en dan na een afkoelrondje,
met meer kennis, nog een keer aanzetten. Lewis was na afloop
duidelijk dat deze tactiek voor hem ook beter was geweest, want hij
kwam aan het einde één rondje tekort" verklaart Allison. De foutjes
die Hamilton maakte tijdens zijn kwalificatierondjes waren volgens
Allison dan ook niet aan Hamilton toe te schrijven: "Hij was van
mening dat de aanpassingen die we hebben gedaan, de auto teveel
onderstuur hadden gegeven. Hierdoor blokkeerde hij bij het remmen,
wat onder andere te zien was in de hairpin. Wij hebben twee van de
beste coureurs ter wereld en compleet blokkeren aan het einde van
een recht stuk, is iets wat normaal niet bij Lewis voorkomt. Dat is
een direct gevolg van het feit dat de auto te onvoorspelbaar is."
Mercedes steekt dan ook volledig de hand in eigen boezem. "Wij
hadden meer druk moeten zetten op Lewis, zodat hij met dezelfde
strategie als George naar buiten was gegaan. Dat is onze fout.
Verder moeten wij er voor zorgen dat de auto voorspelbaarder wordt
en minder gevoelig voor aanpassingen, zodat de coureurs minder
vreemde momenten meemaken", sluit Allison af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines