Formule E onthult gloednieuwe auto voor volgend seizoen
De Formule E heeft de Gen3 Evo (Gen3.5) officieel onthuld tijdens
een evenement op het Circuit de Monaco. De auto wordt
geïntroduceerd vanaf het begin van seizoen 11 (2024/25) en zal de
sport tot aan de overgang naar het Gen 4-tijdperk in het seizoen
2026/27 begeleiden. De auto is een duidelijke upgrade ten opzichte
van de huidige Gen3-machines. Aangezien de introductie van Gen3 op
het laatste moment plaatsvond, is het geen verrassing dat de
prestaties van de Gen3 Evo van een andere orde zijn. Met een
acceleratie van 0 naar 60 mijl per uur (ruim 96 kilometer per uur)
in 1,82 seconden en een topsnelheid van 200 mijl per uur (ruim 321
kilometer per uur) wordt het de snelst accelererende single-seater
ter wereld, 30% sneller dan een Formule 1-wagen vandaag de dag is.
De Gen3 Evo wordt ook uitgerust met een gloednieuwe, zachtere
Hankook iON-band, waardoor de coureurs ongeveer tien procent meer
grip hebben. Ook op het oog zal de Gen3 Evo er iets anders uitzien
dan de huidige Gen3-auto, dankzij een nieuwe bodykit en
aanpassingen aan de voorvleugel. Voor het eerst in de geschiedenis
van de Formule E zal de Gen3 Evo ook een vierwielaandrijving
hebben, die bruikbaar is tijdens de kwalificatieduels, racestarts
en in Attack Mode. Dit zorgt voor maximale tractie en acceleratie.
Nieuwe aandrijflijnen In totaal levert de Gen3 Evo nog steeds 350
kW vermogen (ruwweg 470 pk). De Gen3 Evo is een grote stap voor de
Formule E en verkleint het gat met de Formule 1 op het gebied van
rondetijden nog verder. "De GEN3 Evo luidt een baanbrekend
hoofdstuk in de evolutie van de Formule E in en belichaamt onze
toewijding aan innovatie en hoge prestaties op een duurzame
manier", aldus Formule E CEO Jeff Dodds. "Met ongekende acceleratie
en een geavanceerd aerodynamisch ontwerp zal de auto, die ik in
Monaco mocht onthullen, de spanning van onze races nog verder
opvoeren en onze coureurs en fans over de hele wereld fascineren
met superieure mogelijkheden en prestaties." Een ander belangrijk
onderdeel van de Gen3 Evo is dat de leveranciers van aandrijflijnen
volledig nieuwe aandrijflijnen kunnen introduceren, omdat de
homologatie van de hardware aan het einde van het huidige seizoen
afloopt. Alles bij elkaar betekent dat dat de rondetijden volgend
seizoen aanzienlijk sneller zullen zijn, met simulaties die al
suggereren dat er tijdens de E-Prix van Monaco van volgend jaar
rondetijden worden genoteerd die twee seconden sneller zullen zijn.
De FIA was ook aanwezig bij de lancering van de Gen3 Evo, waarbij
president Mohammed Ben Sulayem de nieuwe auto verwelkomde als een
'significante sprong voorwaarts'. "De FIA en de Formule E hebben
hard gewerkt aan het ontwikkelingsproces van deze nieuwe GEN3 Evo
raceauto, die opnieuw een belangrijke sprong voorwaarts betekent in
de elektrische racetechnologie," zei Ben Sulayem. "Ik wil zowel de
FIA- als de Formule E-teams bedanken voor het harde werk dat onze
gezamenlijke inzet onderstreept om de grenzen van duurzame
autosport te verleggen en tegelijkertijd competitieve races te
geven."
een evenement op het Circuit de Monaco. De auto wordt
geïntroduceerd vanaf het begin van seizoen 11 (2024/25) en zal de
sport tot aan de overgang naar het Gen 4-tijdperk in het seizoen
2026/27 begeleiden. De auto is een duidelijke upgrade ten opzichte
van de huidige Gen3-machines. Aangezien de introductie van Gen3 op
het laatste moment plaatsvond, is het geen verrassing dat de
prestaties van de Gen3 Evo van een andere orde zijn. Met een
acceleratie van 0 naar 60 mijl per uur (ruim 96 kilometer per uur)
in 1,82 seconden en een topsnelheid van 200 mijl per uur (ruim 321
kilometer per uur) wordt het de snelst accelererende single-seater
ter wereld, 30% sneller dan een Formule 1-wagen vandaag de dag is.
De Gen3 Evo wordt ook uitgerust met een gloednieuwe, zachtere
Hankook iON-band, waardoor de coureurs ongeveer tien procent meer
grip hebben. Ook op het oog zal de Gen3 Evo er iets anders uitzien
dan de huidige Gen3-auto, dankzij een nieuwe bodykit en
aanpassingen aan de voorvleugel. Voor het eerst in de geschiedenis
van de Formule E zal de Gen3 Evo ook een vierwielaandrijving
hebben, die bruikbaar is tijdens de kwalificatieduels, racestarts
en in Attack Mode. Dit zorgt voor maximale tractie en acceleratie.
Nieuwe aandrijflijnen In totaal levert de Gen3 Evo nog steeds 350
kW vermogen (ruwweg 470 pk). De Gen3 Evo is een grote stap voor de
Formule E en verkleint het gat met de Formule 1 op het gebied van
rondetijden nog verder. "De GEN3 Evo luidt een baanbrekend
hoofdstuk in de evolutie van de Formule E in en belichaamt onze
toewijding aan innovatie en hoge prestaties op een duurzame
manier", aldus Formule E CEO Jeff Dodds. "Met ongekende acceleratie
en een geavanceerd aerodynamisch ontwerp zal de auto, die ik in
Monaco mocht onthullen, de spanning van onze races nog verder
opvoeren en onze coureurs en fans over de hele wereld fascineren
met superieure mogelijkheden en prestaties." Een ander belangrijk
onderdeel van de Gen3 Evo is dat de leveranciers van aandrijflijnen
volledig nieuwe aandrijflijnen kunnen introduceren, omdat de
homologatie van de hardware aan het einde van het huidige seizoen
afloopt. Alles bij elkaar betekent dat dat de rondetijden volgend
seizoen aanzienlijk sneller zullen zijn, met simulaties die al
suggereren dat er tijdens de E-Prix van Monaco van volgend jaar
rondetijden worden genoteerd die twee seconden sneller zullen zijn.
De FIA was ook aanwezig bij de lancering van de Gen3 Evo, waarbij
president Mohammed Ben Sulayem de nieuwe auto verwelkomde als een
'significante sprong voorwaarts'. "De FIA en de Formule E hebben
hard gewerkt aan het ontwikkelingsproces van deze nieuwe GEN3 Evo
raceauto, die opnieuw een belangrijke sprong voorwaarts betekent in
de elektrische racetechnologie," zei Ben Sulayem. "Ik wil zowel de
FIA- als de Formule E-teams bedanken voor het harde werk dat onze
gezamenlijke inzet onderstreept om de grenzen van duurzame
autosport te verleggen en tegelijkertijd competitieve races te
geven."
