Overstap Hulkenberg zet Silly Season nu écht in gang

Silly Season lijkt nu echt begonnen. Lewis Hamilton gaat naar
Ferrari, Fernando Alonso verlengde toch wel verrassend zijn
contract bij Aston Martin en Nico Hulkenberg maakt nu definitief de
overstap naar Stake F1 Team/Audi. Het zal voor kopzorgen zorgen bij
een aantal collega's. De heropleving van de carrière van de Duitser
is opzienbarend. Nadat hij aan het einde van 2019 door Renault werd
ontslagen, leek de F1-carrière erop te zitten voor Hulkenberg. Drie
jaar lang bleef de altijd goedlachse Hulkenberg in de sport als
reservecoureur bij Racing Point F1 en later Aston Martin. Tot Haas
eind 2022 echter op zoek was naar een coureur met meer F1-ervaring
en iemand die het team vooruit kon helpen. Hulkenberg bleek de
meest voor de hand liggende keuze en hij greep deze kans beide
handen aan. Ondanks een moeilijk eerste seizoen voor het team
maakte Hulkenberg indruk. Dankzij onder meer zijn inzicht en
feedback wist Haas de bandenslijtage en racesnelheid flink te
verbeteren. Inmiddels heeft de 36-jarige Haas-coureur dit jaar in
drie van de eerste vijf rondes punten gehaald. Die vorm heeft hem
nu een plekje bij Audi opgeleverd. De Duitse autofabrikant gaat in
2026 haar debuut maken in de koningsklasse van de autosport, met
nota bene een Duitse coureur met een enorm veel F1-kennis. Niet
alleen PR-matig een ideale combi dus. De overstap van Hulkenberg is
echter op nog een ander vlak belangrijk. Silly Season wordt
namelijk voor een aantal andere coureurs plots nog belangrijker dan
het al was. RacingNews365 zet de winnaars en verliezers op een
rijtje. De winnaars Oliver Bearman is de meest voor de hand
liggende winnaar van Hulkenbergs vertrek bij Haas. Het Britse
talent moest tijdens de Grand Prix van Saudi-Arabië zijn
poleposition in de Formule 2 laten schieten, omdat hij zijn debuut
moest maken voor Ferrari in de koningsklasse van de autosport. Dat
deed Bearman uitstekend, waardoor een volwaardig F1-debuut zeker
tot de mogelijkheden behoort. Haas leek op voorhand al de meest
logische keuze en zeker nu Hulkenberg eind 2024 een lege plek
achterlaat bij het Amerikaanse team. En met het feit dat Ferrari,
waar Oliver Bearman zijn opleiding geniet, nauwe banden onderhoudt
met Haas, lijkt 1+1 vrij snel 2 te gaan worden. Terwijl Bearman
misschien de naam is die het eerst in je opkomt, lijkt de grootste
winnaar van dit alles toch wel Hulkenbergs huidige teamgenoot,
Kevin Magnussen, te zijn. De Deen kreeg ook een tweede kans in de
F1 en keerde terug naar Haas als partner van Mick Schumacher in
2022 toen Nikita Mazepin vlak voor het seizoen de deur werd
gewezen. Na Schumacher met gemak te hebben verslagen, heeft
Magnussen het afgelopen jaar een beetje in de schaduw van
Hulkenberg gestaan. Hoewel de 31-jarige Deen dit seizoen een stap
voorwaarts heeft gezet, was hij met Bearman die op de deur klopt,
de meest voor de hand liggende kandidaat om plaats te maken bij
Haas. Maar nu niet meer. Haas zal Bearman begrijpelijkerwijs willen
koppelen aan ervaring. Het team heeft op een harde manier geleerd
dat jeugd gekoppeld aan jeugd niet werkt met de eerder genoemde
Schumacher en Mazepin. En wie kan het team beter leiden dan een
coureur die het team van binnen en buiten kent? Magnussen is immers
bezig aan zijn zevende seizoen bij Haas. De verliezers Waar
winnaars zijn, zijn er ook verliezers. Het is met de overstap van
Hulkenberg zeker dat Valtteri Bottas of Zhou Guanyu de prijs zal
betalen. Audi zit al een tijdje achter Sainz al aan en zou volgens
onder andere Helmut Marko een bod hebben neergelegd bij de huidige
Ferrari-coureur. Als dat waar is, zullen zowel Bottas als Zhou snel
op zoek moeten naar iets nieuws. De verrassende verliezer in dit
scenario lijkt Valtteri Bottas te zijn, wiens opties steeds minder
beginnen te worden. De voormalig teamgenoot van Lewis Hamilton bij
Mercedes brengt beduidend minder sponsoren en geld mee dan Zhou,
wat voor sommige teams interessant kan zijn. Wat Bottas wel kan
meebrengen is zijn ervaring bij zowel achterhoede- als topteams.
Wanneer Stake F1 Team/Audi ook Sainz weet te verleiden tot een
overstap, lijken Williams en Haas de enige opties voor zowel de Fin
als zijn Chinese teamgenoot te zijn. Voor beide teams zitten er
echter nog een hoop mitsen en maren aan. Williams, als
Mercedes-klantenteam, lijkt in de markt voor Andrea Kimi Antonelli.
Het toptalent van Mercedes lijkt verzekerd van een stoeltje in
2025, maar waar is nog altijd de vraag. De Italiaan zou kunnen
rijpen bij Williams als teamgenoot van Alexander Albon. In dat
geval zit de deur voor zowel Bottas als Zhou potdicht. Bij Haas
lijkt vooral Bottas dan ook meer kans te maken. Het Amerikaanse
team wil, zoals eerder benoemd, graag een ervaren coureur naast een
jong talent zetten. Voor Haas is er dan ook de keuze: vasthouden
aan de vertrouwde Magnussen of een volledig nieuwe wind laten
waaien, ook richting het grote kantelpunt: 2026. Terwijl Bottas de
verrassende verliezer is, is Zhou zonder twijfel de grootste
verliezer. Zelfs zonder Hulkenberg en Sainz in beeld zag zijn
toekomst in de F1 er al hachelijk uit. Nu ziet die er ronduit
onhoudbaar uit. Ja, hij is een ongelooflijk goede coureur voor de
marketing van een team. Dat zagen we tijdens de Grand Prix van
China, maar waar moet de Chinees nu naar toe? De enige optie voor
Zhou lijkt te liggen bij Williams, waar de onder presterende Logan
Sargeant ook klaar lijkt te zijn. Zhou heeft als voordeel dat hij
enorm populair is in China, een land met bijna anderhalf miljard
inwoners en dus een enorme afzetmarkt. Iets wat Sargeant maar niet
van de grond weet te krijgen in de Verenigde Staten. Wanneer je
heel ver door blijft denken, zou Zhou misschien nog iets kunnen
bewerkstelligen bij Alpine. De Chinees is altijd onderdeel geweest
van het juniorprogramma van Renault en zou voor het moederbedrijf
achter Alpine, Renault, misschien interessant kunnen zijn. Ook hier
komen we weer terug op de populariteit van de Chinees in eigen
land. Het kan voor het Franse automerk zorgen voor een boost in
China. Of er voor Zhou echter een fulltime F1-stoeltje mogelijk is,
hangt vooral af van Pierre Gasly of Esteban Ocon. Vertrekt een van
de Fransmannen bij Alpine, is er misschien wat mogelijk voor Zhou.
Anders lijkt een rol als reservecoureur het hoogst haalbare. Nog
meer verliezers Maar hoe zit het met Theo Pourchaire en Zane
Maloney? Zij maken immers onderdeel uit van het opleidingsteam van
Sauber. Toen Pourchaire in 2020 zijn debuut maakte in de Formule 3,
wees alles erop dat hij snel richting de Formule 1 zou gaan. De
Fransman verloor dat seizoen de titel maar nipt aan Oscar Piastri
en nog geen jaar later zou hij de jongste winnaar ooit worden in de
Formule 2. Maar zijn carrière is sindsdien tot een soort stilstand
gekomen. Nadat hij in 2022 het Formule 2-kampioenschap verspeelde,
zette hij vorig jaar de schouders eronder en won hij alsnog de
titel, maar passend in de trend die nu gaande is, kwam er geen
F1-stoeltje vrij. Nu lijkt het erop dat de Sauber-junior misschien
wel wordt toegevoegd aan de steeds langer wordende lijst van 'net
niet'. Maloney is zijn tweede seizoen in de Formule 2 goed begonnen
en staat voorlopig aan kop met zo'n vijftien punten voorsprong. De
coureur uit Barbados kwam deze winter over vanuit het
juniorprogramma van Red Bull. Maar met Hulkenberg en misschien
Sainz lijkt een debuut er voor beide jongelingen er niet in te
zitten. IndyCar en Formule E lijken voor beide coureurs iets
haalbaardere opties te zijn. Pourchaire maakte indruk tijdens zijn
IndyCar-debuut voor Arrow McLaren in de Grand Prix van Long Beach,
waar hij na P22 in de kwalificatie als 11e over de finish kwam.
Maloney is daarentegen reserve- en ontwikkelingscoureur voor
Andretti in de Formule E. Als onderdeel van zijn takenpakket kan
hij het hele jaar door testen. Plus, in het Andretti-kamp blijven
zou weleens zijn slimste zet kunnen zijn. Als de Amerikaanse
autosportgigant uiteindelijk succesvol is in zijn poging om de
F1-grid te bereiken, zou de jongen uit Barbados daar wel eens van
kunnen profiteren.

Top Headlines

Oudere Top Headlines