F1-baas houdt deur open voor meer sprintraces: "Het is onze plicht"
In China werd het eerste sprintweekend van 2024 verreden. In totaal
worden er dit seizoen zes sprintraces verreden, en de volgende
sprintrace zal op 4 mei plaatsvinden in Miami. Dit jaar is het
format, na kritiek, gewijzigd ten opzichte van het sprintformat van
2023. In 2023 werd de eerste vrije training gelijk gevolgd door de
kwalificatie, wat resulteerde in een parc fermé voor de zaterdag en
zondag, waarbij teams niets meer mochten wijzigen aan de afstelling
voor de (sprint)race. Dit is dit jaar veranderd: Op vrijdag wordt
na de eerste vrije training de kwalificatie van de sprintrace
verreden, gevolgd door de sprintrace en de kwalificatie (voor de
race) op zaterdag. Hierdoor zijn er eigenlijk twee periodes waarbij
de teams de auto niet meer mogen afstellen: vanaf de
sprintkwalificatie tot en met de sprintrace en dan erna vanaf de
kwalificatie tot en met de race. Dit zorgt ervoor dat de coureurs
en teams na de sprintrace (tussen de sprintrace en de normale
kwalificatie in) nog kunnen kiezen voor een andere afstelling voor
de race op zondag. Deze wijziging is zelfs voor sprintcriticus Max
Verstappen een verbetering, al blijft hij voorzichtig: "Het
sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe rechtaan,
zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet overdrijven, want we
rijden al 24 races per jaar, waarvan zes sprintweekenden", zo
vertelde de drievoudig wereldkampioen na het raceweekend in China.
"Ik snap het wel. Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers
oplevert op tv, maar het is ook meer stress voor de monteurs en
alles en iedereen er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen.
We hebben er gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we
er nu twaalf nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de
mensen." "Waarom niet?" De president van Formula One Management,
Stefano Domenicali, heeft ook gereageerd op de ontwikkeling rondom
de sprintformats. Wanneer hem door Sky Sports gevraagd wordt of er
in de toekomst mogelijk meer dan zes sprintweekenden worden
toegevoegd aan de Formule 1-kalender, reageert hij duidelijk:
"Waarom niet?" "Dit is geweldig, want er is elke dag spanning."
Meer sprintraces zullen dus zeker onderwerp van gesprek worden: "We
gaan hier in de toekomst over praten. Maar laten we eerst kijken
hoe de sprints de rest van het jaar met deze nieuwe opzet
verlopen." Volgens de voormalig Ferrari-teambaas liet China precies
zien waarom het sprintformat zo'n succes is. "De kwalificatie voor
de sprintrace in China stond bol van de actie. Dat herinnerde ons
eraan dat het onze plicht is om ervoor te zorgen dat er elke dag
actie op de baan is. Om de fans te respecteren die naar het circuit
komen en die een leuke dag willen hebben. We moeten zo’n situatie
als in Japan voorkomen, waar er nauwelijks gereden werd. Dat is
niet goed voor de toeschouwers. Ik weet zeker dat de teams snappen
dat we daar een oplossing voor moeten vinden. Dat gaan we het over
hebben in de F1-commissie." Wat denk jij? Vul hieronder de poll in!
worden er dit seizoen zes sprintraces verreden, en de volgende
sprintrace zal op 4 mei plaatsvinden in Miami. Dit jaar is het
format, na kritiek, gewijzigd ten opzichte van het sprintformat van
2023. In 2023 werd de eerste vrije training gelijk gevolgd door de
kwalificatie, wat resulteerde in een parc fermé voor de zaterdag en
zondag, waarbij teams niets meer mochten wijzigen aan de afstelling
voor de (sprint)race. Dit is dit jaar veranderd: Op vrijdag wordt
na de eerste vrije training de kwalificatie van de sprintrace
verreden, gevolgd door de sprintrace en de kwalificatie (voor de
race) op zaterdag. Hierdoor zijn er eigenlijk twee periodes waarbij
de teams de auto niet meer mogen afstellen: vanaf de
sprintkwalificatie tot en met de sprintrace en dan erna vanaf de
kwalificatie tot en met de race. Dit zorgt ervoor dat de coureurs
en teams na de sprintrace (tussen de sprintrace en de normale
kwalificatie in) nog kunnen kiezen voor een andere afstelling voor
de race op zondag. Deze wijziging is zelfs voor sprintcriticus Max
Verstappen een verbetering, al blijft hij voorzichtig: "Het
sprintformat was beter, denk ik. Een beetje meer rechttoe rechtaan,
zou ik zeggen. Maar ja, laten we het ook niet overdrijven, want we
rijden al 24 races per jaar, waarvan zes sprintweekenden", zo
vertelde de drievoudig wereldkampioen na het raceweekend in China.
"Ik snap het wel. Ik denk dat het beter verkoopt en betere cijfers
oplevert op tv, maar het is ook meer stress voor de monteurs en
alles en iedereen er omheen, om alles elke keer tiptop te krijgen.
We hebben er gewoon mee te maken, maar laten we niet denken dat we
er nu twaalf nodig hebben, want het zal ook zijn tol eisen van de
mensen." "Waarom niet?" De president van Formula One Management,
Stefano Domenicali, heeft ook gereageerd op de ontwikkeling rondom
de sprintformats. Wanneer hem door Sky Sports gevraagd wordt of er
in de toekomst mogelijk meer dan zes sprintweekenden worden
toegevoegd aan de Formule 1-kalender, reageert hij duidelijk:
"Waarom niet?" "Dit is geweldig, want er is elke dag spanning."
Meer sprintraces zullen dus zeker onderwerp van gesprek worden: "We
gaan hier in de toekomst over praten. Maar laten we eerst kijken
hoe de sprints de rest van het jaar met deze nieuwe opzet
verlopen." Volgens de voormalig Ferrari-teambaas liet China precies
zien waarom het sprintformat zo'n succes is. "De kwalificatie voor
de sprintrace in China stond bol van de actie. Dat herinnerde ons
eraan dat het onze plicht is om ervoor te zorgen dat er elke dag
actie op de baan is. Om de fans te respecteren die naar het circuit
komen en die een leuke dag willen hebben. We moeten zo’n situatie
als in Japan voorkomen, waar er nauwelijks gereden werd. Dat is
niet goed voor de toeschouwers. Ik weet zeker dat de teams snappen
dat we daar een oplossing voor moeten vinden. Dat gaan we het over
hebben in de F1-commissie." Wat denk jij? Vul hieronder de poll in!
