Waarom Newey niet gelijk aan de slag kan bij een nieuwe werkgever na mogelijk Red Bull-vertrek
Gardening leave , het is een term die vaker voorkomt in de Formule
1. Het is de overbruggingstijd tussen twee werkgevers voor
belangrijke kopstukken in de Formule 1, om zo te voorkomen dat ze
allerlei cruciale technische informatie meenemen naar een nieuw
team. Ernest Knoors, voormalig F1-motorengineer bij onder meer
Ferrari, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe dat in zijn werk
gaat en welke gevolgen dat kan hebben voor Newey. "Het is niet iets
dat makkelijk te omzeilen is", zo begint Knoors zijn verhaal. Hij
heeft zo'n periode namelijk zelf ook meegemaakt. "Zeker voor de
mindere goden zoals in mijn geval, heb je weinig macht in je
contract als je bij een team tekent om te zeggen: ik accepteer die
gardening leave -periode niet. Dus voor de mindere mensen is het
veel restrictiever. Voor een topdesigner zoals Newey kan ik me nog
voorstellen dat hij misschien bij zijn aanstelling bij Red Bull
heeft bedongen dat hij geen gardening leave wil. Dat hij zelf wil
kunnen bepalen wanneer hij weer aan de slag gaat. We zullen dus
zien hoe zich dat gaat uitspelen." Maar er speelt meer bij
gardening leave , zo legt Knoors verder uit. "Je kan het altijd
aanvechten en dat heb ik in mijn geval ook gedaan. Het is een
beetje een hele rare clausule in arbeidscontracten. Je wordt
eigenlijk verhinderd om je werk uit te voeren en er zijn allerlei
algemene regels, ook in de Europese wetgeving, waar je weer
mogelijkheden hebt om daar een rechtszaak van te maken." Heel veel
geld Toch verwacht de voormalig F1-motorengineer niet dat het zover
gaat komen bij Newey. "Ik denk uiteindelijk dat het er
waarschijnlijk op uitdraait dat er een heel veel geld op tafel
wordt gelegd. En als die zak geld groot genoeg is, dat misschien
die gardening leave wel korter wordt gemaakt. Want wat we niet
moeten vergeten, is dat als het volledig volgens zijn contract zou
gaan, dan zou Newey pas eind 2025 vrij zijn. Dan zou hij
waarschijnlijk twaalf maanden in zijn tuinpak moeten rondlopen. En
dan ben je eigenlijk pas eind 2026 vrij om aan een auto te
beginnen", zo gaat Knoors verder. "En dat betekent dat je impact
voor een nieuw team pas ergens in 2027 of 2028 gaat komen. Dat is
wel een hele lange periode, zelfs voor iemand die echt een
topontwerper is. Dan verlies je toch een beetje de aansluiting met
zeker de nieuwe reglementen en ook je actuele kennis. Dus ik denk
dat een nieuwe werkgever voor Newey er alles aan zou doen om hem zo
snel mogelijk te kunnen integreren, misschien zelfs wel al in 2025.
En als dat geld moet kosten, dan zal dat waarschijnlijk het
kleinere probleem zijn." En wie moet dan de portemonnee gaan
trekken: zijn nieuwe werkgever of Newey zelf? "Adrian Newey zal
niet in zijn eigen bankrekening gaan kijken om dat af te kopen. Dat
zal altijd deel zijn van de onderhandeling met een nieuwe
werkgever. Er zijn mensen zoals Lawrence Stroll die heel snel en
heel daadkrachtig kunnen beslissen en ook over de middelen
beschikken om dat te kunnen doen. Als je ook ziet wat een John
Elkann, de baas van Fiat en daarmee de baas van Ferrari, heeft
gedaan om het contract met Hamilton te tekenen. Ik denk dat daar
toch heel veel daadkracht achter zit en mogelijkheden achter zitten
om in elk geval het voordeel voor die nieuwe werkgever zo groot
mogelijk te maken." Bekijk hier het volledige interview met Ernest
Knoors! 1jkszjHi4no
1. Het is de overbruggingstijd tussen twee werkgevers voor
belangrijke kopstukken in de Formule 1, om zo te voorkomen dat ze
allerlei cruciale technische informatie meenemen naar een nieuw
team. Ernest Knoors, voormalig F1-motorengineer bij onder meer
Ferrari, legt in gesprek met RacingNews365 uit hoe dat in zijn werk
gaat en welke gevolgen dat kan hebben voor Newey. "Het is niet iets
dat makkelijk te omzeilen is", zo begint Knoors zijn verhaal. Hij
heeft zo'n periode namelijk zelf ook meegemaakt. "Zeker voor de
mindere goden zoals in mijn geval, heb je weinig macht in je
contract als je bij een team tekent om te zeggen: ik accepteer die
gardening leave -periode niet. Dus voor de mindere mensen is het
veel restrictiever. Voor een topdesigner zoals Newey kan ik me nog
voorstellen dat hij misschien bij zijn aanstelling bij Red Bull
heeft bedongen dat hij geen gardening leave wil. Dat hij zelf wil
kunnen bepalen wanneer hij weer aan de slag gaat. We zullen dus
zien hoe zich dat gaat uitspelen." Maar er speelt meer bij
gardening leave , zo legt Knoors verder uit. "Je kan het altijd
aanvechten en dat heb ik in mijn geval ook gedaan. Het is een
beetje een hele rare clausule in arbeidscontracten. Je wordt
eigenlijk verhinderd om je werk uit te voeren en er zijn allerlei
algemene regels, ook in de Europese wetgeving, waar je weer
mogelijkheden hebt om daar een rechtszaak van te maken." Heel veel
geld Toch verwacht de voormalig F1-motorengineer niet dat het zover
gaat komen bij Newey. "Ik denk uiteindelijk dat het er
waarschijnlijk op uitdraait dat er een heel veel geld op tafel
wordt gelegd. En als die zak geld groot genoeg is, dat misschien
die gardening leave wel korter wordt gemaakt. Want wat we niet
moeten vergeten, is dat als het volledig volgens zijn contract zou
gaan, dan zou Newey pas eind 2025 vrij zijn. Dan zou hij
waarschijnlijk twaalf maanden in zijn tuinpak moeten rondlopen. En
dan ben je eigenlijk pas eind 2026 vrij om aan een auto te
beginnen", zo gaat Knoors verder. "En dat betekent dat je impact
voor een nieuw team pas ergens in 2027 of 2028 gaat komen. Dat is
wel een hele lange periode, zelfs voor iemand die echt een
topontwerper is. Dan verlies je toch een beetje de aansluiting met
zeker de nieuwe reglementen en ook je actuele kennis. Dus ik denk
dat een nieuwe werkgever voor Newey er alles aan zou doen om hem zo
snel mogelijk te kunnen integreren, misschien zelfs wel al in 2025.
En als dat geld moet kosten, dan zal dat waarschijnlijk het
kleinere probleem zijn." En wie moet dan de portemonnee gaan
trekken: zijn nieuwe werkgever of Newey zelf? "Adrian Newey zal
niet in zijn eigen bankrekening gaan kijken om dat af te kopen. Dat
zal altijd deel zijn van de onderhandeling met een nieuwe
werkgever. Er zijn mensen zoals Lawrence Stroll die heel snel en
heel daadkrachtig kunnen beslissen en ook over de middelen
beschikken om dat te kunnen doen. Als je ook ziet wat een John
Elkann, de baas van Fiat en daarmee de baas van Ferrari, heeft
gedaan om het contract met Hamilton te tekenen. Ik denk dat daar
toch heel veel daadkracht achter zit en mogelijkheden achter zitten
om in elk geval het voordeel voor die nieuwe werkgever zo groot
mogelijk te maken." Bekijk hier het volledige interview met Ernest
Knoors! 1jkszjHi4no
