Kampioen F1 Academy vernietigend over niveau: "Deze klasse is veel gecompliceerder"
Marta Garcia werd in 2023 de eerste kampioen van de nieuwe F1
Academy. De raceklasse, opgezet door de Formule 1 zelf, heeft als
doel om vrouwelijk talent een podium te geven om zichzelf te
ontwikkelen. De manier waarop de 23-jarige vorig jaar de titel
pakte met Prema Racing was indrukwekkend en heeft geleid tot een
overstap naar FRECA voor dit seizoen met de Iron Dames, een
volledig vrouwelijk team. Naast haar FRECA-verplichtingen zal ze
binnenkort ook voor het eerst in een Formule E-wagen stappen,
tijdens de rookietest in Berlijn. In Monaco spreekt RacingNews365
exclusief met Garcia. Wanneer er gevraagd wordt naar aankomende
avonturen in FRECA en de aankomende FE-test, valt Garcia terug op
haar ervaringen binnen de F1 Academy. "Ik denk dat het een van de
kansen is die je waarschijnlijk kunt krijgen door te winnen (in de
F1 Academy, red.), of door gewoon mee te doen in het kampioenschap.
Ik heb natuurlijk het kampioenschap gewonnen, dus ik heb wat kansen
gekregen om andere dingen te doen." Garcia doelt hiermee op haar
FRECA-avontuur en de aankomende rookietest in de Formule E. Garcia
kijkt erg uit naar haar eerste kennismaking met een Formule
E-bolide. "Het is een kans voor mij om met de auto te rijden, om te
weten hoe die werkt en om iets nieuws te weten te komen voor de
toekomst, want je weet het maar nooit. Dus ja, natuurlijk ben ik
super enthousiast om dat in Berlijn te doen." De Spaanse vervolgt
haar verhaal, om verder te praten over de F1 Academy. "Ik denk dat
het platform van de F1 Academy werkt. Vorig jaar was er nog niet
zoveel zichtbaarheid tot de laatste race, maar dit jaar is er meer
zichtbaarheid sinds de eerste race in Djedda. Het biedt ook meer
kansen voor de meiden die nu in de F1 Academy rijden." Toch is
Garcia niet alleen maar positief over de klasse. "Het niveau in de
F1 Academy ligt wel duidelijk lager." Ze vergelijkt de klasse dan
ook met FRECA. "Het [FRECA] is gecompliceerder, we moeten veel met
data werken in samenwerking met de engineer, kijken waar we het
meeste uit kunnen halen en waar we moeten verbeteren", zo sluit
Garcia af.
Academy. De raceklasse, opgezet door de Formule 1 zelf, heeft als
doel om vrouwelijk talent een podium te geven om zichzelf te
ontwikkelen. De manier waarop de 23-jarige vorig jaar de titel
pakte met Prema Racing was indrukwekkend en heeft geleid tot een
overstap naar FRECA voor dit seizoen met de Iron Dames, een
volledig vrouwelijk team. Naast haar FRECA-verplichtingen zal ze
binnenkort ook voor het eerst in een Formule E-wagen stappen,
tijdens de rookietest in Berlijn. In Monaco spreekt RacingNews365
exclusief met Garcia. Wanneer er gevraagd wordt naar aankomende
avonturen in FRECA en de aankomende FE-test, valt Garcia terug op
haar ervaringen binnen de F1 Academy. "Ik denk dat het een van de
kansen is die je waarschijnlijk kunt krijgen door te winnen (in de
F1 Academy, red.), of door gewoon mee te doen in het kampioenschap.
Ik heb natuurlijk het kampioenschap gewonnen, dus ik heb wat kansen
gekregen om andere dingen te doen." Garcia doelt hiermee op haar
FRECA-avontuur en de aankomende rookietest in de Formule E. Garcia
kijkt erg uit naar haar eerste kennismaking met een Formule
E-bolide. "Het is een kans voor mij om met de auto te rijden, om te
weten hoe die werkt en om iets nieuws te weten te komen voor de
toekomst, want je weet het maar nooit. Dus ja, natuurlijk ben ik
super enthousiast om dat in Berlijn te doen." De Spaanse vervolgt
haar verhaal, om verder te praten over de F1 Academy. "Ik denk dat
het platform van de F1 Academy werkt. Vorig jaar was er nog niet
zoveel zichtbaarheid tot de laatste race, maar dit jaar is er meer
zichtbaarheid sinds de eerste race in Djedda. Het biedt ook meer
kansen voor de meiden die nu in de F1 Academy rijden." Toch is
Garcia niet alleen maar positief over de klasse. "Het niveau in de
F1 Academy ligt wel duidelijk lager." Ze vergelijkt de klasse dan
ook met FRECA. "Het [FRECA] is gecompliceerder, we moeten veel met
data werken in samenwerking met de engineer, kijken waar we het
meeste uit kunnen halen en waar we moeten verbeteren", zo sluit
Garcia af.
