Honda stipt grote uitdaging aan in ontwikkeling gloednieuwe F1-motor

Honda keert in 2026 officieel terug in de Formule 1. Het merk
stopte na 2021 met het leveren van motoren aan Red Bull Racing, al
bleven ze wel als sponsor aan het team verbonden. Het was een
interessante keuze, zeker omdat 2021 het jaar was dat Red
Bull-coureur Max Verstappen zijn eerste wereldtitel pakte met een
Honda-motor. Het motorproject van Red Bull, Red Bull Powertrains,
werd in die periode opgebouwd met behulp van het Japanse merk.
Nadat Red Bull de faciliteiten voor de eigen motorontwikkeling had
uitgezet, werd bekend dat Honda tóch in de koningsklasse actief
blijft. Honda levert vanaf 2026 motoren aan Aston Martin en is al
hard bezig met het ontwikkelen van de gloednieuwe krachtbron,
waarbij de complexe MGU-H verdwijnt en er een gelijke verdeling
tussen de verbrandingsmotor en het elektrisch vermogen komt. Focus
op de elektrische kant De HRC-baas (Honda Racing Corporation), Koji
Watanabe, laat aan Autosport weten dat de huidige
motorontwikkelingen "volgens plan verlopen": "We kunnen natuurlijk
niet al te veel in de details treden, maar alles is in lijn met
onze eigen verwachtingen." De focus van de motorfabrikant ligt nu
nog bij één specifiek onderdeel van de motor. "We focussen ons in
eerste instantie op de elektrische kant van de motor, dus onze
focus ligt nu vooral op de elektrische motoronderdelen en op de
batterij. Dit werk verloopt volledig in lijn met onze eigen
doelstellingen. Parallel daaraan ontwikkelen we natuurlijk de
interne verbrandingsmotor, maar in deze fase is dat nog geen V6.
Het gaat nu nog om een enkele cilinder." Veel goede engineers
verlieten Honda Toen Honda in 2021 besloot de motoractiviteiten
voorlopig stop te zetten, verlieten veel engineers het team. Dit
was en is een uitdaging voor 2026. "Toen we aankondigden dat we
onze F1-activiteiten zouden stoppen, hebben de meeste engineers de
F1-afdeling verlaten. Alle belangrijke engineers zijn naar andere
projecten gegaan, waaronder Honda Mobility. Daardoor hebben we al
deze posities weer opnieuw moeten invullen, al gaat dat niet
volledig om dezelfde mensen. Sommige mensen zijn nog wel hetzelfde,
maar voor andere posities was het iets moeilijker. Het heeft in
ieder geval een beetje tijd nodig." Momenteel heeft het Japanse
bedrijf zich al ingeschreven in Engeland. Een exacte locatie blijft
echter nog uit: "Het is nu nog gewoon een bedrijf, HRC UK genaamd.
We hebben het bedrijf geregistreerd, maar nog geen knoop doorgehakt
over de exacte locatie. We hebben ons vooral ingeschreven omdat we
in het Verenigd Koninkrijk personeel willen aannemen. Die dingen
hebben tijd nodig, omdat je soms met een periode van gardening
leave te maken hebt. Daarom willen we deze zomer al beginnen met
het aannemen van personeel in Engeland en hebben we onszelf alvast
ingeschreven."

Top Headlines

Oudere Top Headlines