Waarom Haas zich niet blind moet staren op één vervanger voor Hulkenberg
Nico Hulkenberg kondigde vrijdag aan dat hij vanaf het Formule
1-seizoen 2025 bij Stake F1 Team zal gaan rijden, in afwachting van
de overgang naar Audi.De Duitse coureur laat een stoeltje achter
dat misschien niet het meest lucratieve is dat beschikbaar is,
vanwege de huidige stand van zaken in het veld, maar dat nog steeds
zeer gewild zal zijn. Het blijft immers een Formule 1-stoeltje.
Oliver Bearman is momenteel de grote favoriet om in 2025 voor de
Amerikaanse renstal te rijden, nadat hij eerder dit jaar indruk
maakte tijdens zijn debuut voor Ferrari in Saoedi-Arabië. Bearman
is geen onbekende voor Haas, want de Brit reed vorig jaar al de
rookietest namens Haas in Abu Dhabi. Dit seizoen zal de
Ferrari-junior ook verder worden geïntegreerd in het team door
middel van zes FP1-sessies, waardoor hij stevig op poleposition
staat voor de opvolging van Hulkenberg, maar hij zou niet de enige
overweging moeten zijn voor Haas. Het Finse alternatief Met zoveel
coureurs die aan het eind van dit jaar zonder contract zitten, is
er een groep ervaren coureurs die naast het vooruitzicht van
jeugdig talent moet worden geëvalueerd. Het is bijvoorbeeld
makkelijk om te vergeten dat Valtteri Bottas, in het huidige veld,
nog altijd slechts drie coureurs voor zich hoeft te dulden als we
kijken naar het aantal overwinningen. De Fin won 10 Grands Prix.
Alleen Lewis Hamilton, Max Verstappen en Fernando Alonso hebben
meer overwinningen achter hun naam staan. De Fin zou een andere
ervaren hand kunnen bieden naast Kevin Magnussen, die ook niet
gegarandeerd is, maar wiens vooruitzichten zijn verbeterd als Haas
geïnteresseerd is in continuïteit. Het duo is samen goed voor meer
dan 400 Grands Prix wanneer we in 2025 bij de openingsrace in
Melbourne arriveren. Nu Hulkenberg richting Stake F1 trekt, is
Bottas ook niet langer zeker van een plek in de koningsklasse. Ook
hij moet alle opties open houden. Zhou Guanyu Of Bottas óf
teamgenoot Zhou Guanyu is volgend jaar weg bij Stake F1, dus
terwijl Bottas veel ervaring heeft, wat heeft Zhou te bieden?De
Chinees heeft het in hun tijd als teamgenoten grotendeels afgelegd
tegen Bottas, maar hij is verre van in verlegenheid gebracht door
de meervoudig Grand Prix-winnaar. De Chinese coureur heeft zijn
snelheid laten zien, vooral met zijn indrukwekkende top-vijf
kwalificatieresultaat tijdens de Grand Prix van Hongarije vorig
jaar. Daarnaast kunnen zijn financiële steun en zijn populariteit
in China van enorm voordeel zijn voor Haas en dat is iets wat niet
zo gemakkelijk over het hoofd mag worden gezien. Iemand anders? Zou
Esteban Ocon of Pierre Gasly kunnen worden weggekaapt te midden van
de huidige onrust bij Alpine? Het kan niet genegeerd worden dat
beide coureurs ongelukkig zijn met hun huidige situatie en
aangezien ook zij een aflopende verbintenis hebben, biedt dit een
kans voor het Franse duo. Haas zou voor geen van beide coureurs een
grote upgrade zijn, tenminste niet op de korte termijn. Maar
afhankelijk van hoe bereid ze zijn, als ze dat al zijn, om te
ontsnappen aan de onrust bij hun huidige team, is er misschien wat
mogelijk voor Haas. Of wat dacht je van het vooruitzicht om Daniel
Ricciardo te lokken, die zomaar op weg naar de uitgang kan zijn bij
RB na zijn slechte seizoensstart?Ricciardo heeft, ondanks zijn
resultaten, een enorme rol gespeeld in de achtergrondactiviteiten
van RB, een kwaliteit die zeer gewild is voor elk team uit de
onderste regionen. De Australiër neemt echter geen genoegen met
iets anders dan een promotie naar het Red Bull-team, een scenario
dat steeds onwaarschijnlijker wordt. Wil Ricciardo in de Formule 1
blijven rijden, is actiever kijken naar een plek in de achterhoede
misschien de enige optie. Alles wijst op Bearman In de
werkelijkheid is Bearman natuurlijk de meest voor de hand liggende
optie voor Haas. De Brit heeft dit seizoen de tijd om zich te
integreren in het team, terwijl zijn prestaties al hoog
aangeschreven staan na zijn sterke debuut in Djedda eerder dit
jaar. Haas kan misschien ook een vorm van korting op de
Ferrari-krachtbronnen bedingen door in te stemmen met een
juniorcoureur van het Italiaanse team. Sportief gezien zal de komst
van Bearman de F1 een broodnodige frisse injectie geven die
ontbreekt op de grid van dit jaar. In 2024 zien we immers dezelfde
twintig namen als vorig jaar, iets wat nog nooit was voorgekomen.
Bearman bewees vorige maand met zijn plotselinge oproep dat hij het
waard is om in de F1 te rijden. Of Haas hem als dé opvolger van
Hulkenberg ziet of liever doorgaat met ervaren figuren om de
ommekeer in vorm te bespoedigen, valt nog te bezien. Het team heeft
eerder wel eens onverklaarbare keuzes gemaakt, dus ook nu is alles
mogelijk.
1-seizoen 2025 bij Stake F1 Team zal gaan rijden, in afwachting van
de overgang naar Audi.De Duitse coureur laat een stoeltje achter
dat misschien niet het meest lucratieve is dat beschikbaar is,
vanwege de huidige stand van zaken in het veld, maar dat nog steeds
zeer gewild zal zijn. Het blijft immers een Formule 1-stoeltje.
Oliver Bearman is momenteel de grote favoriet om in 2025 voor de
Amerikaanse renstal te rijden, nadat hij eerder dit jaar indruk
maakte tijdens zijn debuut voor Ferrari in Saoedi-Arabië. Bearman
is geen onbekende voor Haas, want de Brit reed vorig jaar al de
rookietest namens Haas in Abu Dhabi. Dit seizoen zal de
Ferrari-junior ook verder worden geïntegreerd in het team door
middel van zes FP1-sessies, waardoor hij stevig op poleposition
staat voor de opvolging van Hulkenberg, maar hij zou niet de enige
overweging moeten zijn voor Haas. Het Finse alternatief Met zoveel
coureurs die aan het eind van dit jaar zonder contract zitten, is
er een groep ervaren coureurs die naast het vooruitzicht van
jeugdig talent moet worden geëvalueerd. Het is bijvoorbeeld
makkelijk om te vergeten dat Valtteri Bottas, in het huidige veld,
nog altijd slechts drie coureurs voor zich hoeft te dulden als we
kijken naar het aantal overwinningen. De Fin won 10 Grands Prix.
Alleen Lewis Hamilton, Max Verstappen en Fernando Alonso hebben
meer overwinningen achter hun naam staan. De Fin zou een andere
ervaren hand kunnen bieden naast Kevin Magnussen, die ook niet
gegarandeerd is, maar wiens vooruitzichten zijn verbeterd als Haas
geïnteresseerd is in continuïteit. Het duo is samen goed voor meer
dan 400 Grands Prix wanneer we in 2025 bij de openingsrace in
Melbourne arriveren. Nu Hulkenberg richting Stake F1 trekt, is
Bottas ook niet langer zeker van een plek in de koningsklasse. Ook
hij moet alle opties open houden. Zhou Guanyu Of Bottas óf
teamgenoot Zhou Guanyu is volgend jaar weg bij Stake F1, dus
terwijl Bottas veel ervaring heeft, wat heeft Zhou te bieden?De
Chinees heeft het in hun tijd als teamgenoten grotendeels afgelegd
tegen Bottas, maar hij is verre van in verlegenheid gebracht door
de meervoudig Grand Prix-winnaar. De Chinese coureur heeft zijn
snelheid laten zien, vooral met zijn indrukwekkende top-vijf
kwalificatieresultaat tijdens de Grand Prix van Hongarije vorig
jaar. Daarnaast kunnen zijn financiële steun en zijn populariteit
in China van enorm voordeel zijn voor Haas en dat is iets wat niet
zo gemakkelijk over het hoofd mag worden gezien. Iemand anders? Zou
Esteban Ocon of Pierre Gasly kunnen worden weggekaapt te midden van
de huidige onrust bij Alpine? Het kan niet genegeerd worden dat
beide coureurs ongelukkig zijn met hun huidige situatie en
aangezien ook zij een aflopende verbintenis hebben, biedt dit een
kans voor het Franse duo. Haas zou voor geen van beide coureurs een
grote upgrade zijn, tenminste niet op de korte termijn. Maar
afhankelijk van hoe bereid ze zijn, als ze dat al zijn, om te
ontsnappen aan de onrust bij hun huidige team, is er misschien wat
mogelijk voor Haas. Of wat dacht je van het vooruitzicht om Daniel
Ricciardo te lokken, die zomaar op weg naar de uitgang kan zijn bij
RB na zijn slechte seizoensstart?Ricciardo heeft, ondanks zijn
resultaten, een enorme rol gespeeld in de achtergrondactiviteiten
van RB, een kwaliteit die zeer gewild is voor elk team uit de
onderste regionen. De Australiër neemt echter geen genoegen met
iets anders dan een promotie naar het Red Bull-team, een scenario
dat steeds onwaarschijnlijker wordt. Wil Ricciardo in de Formule 1
blijven rijden, is actiever kijken naar een plek in de achterhoede
misschien de enige optie. Alles wijst op Bearman In de
werkelijkheid is Bearman natuurlijk de meest voor de hand liggende
optie voor Haas. De Brit heeft dit seizoen de tijd om zich te
integreren in het team, terwijl zijn prestaties al hoog
aangeschreven staan na zijn sterke debuut in Djedda eerder dit
jaar. Haas kan misschien ook een vorm van korting op de
Ferrari-krachtbronnen bedingen door in te stemmen met een
juniorcoureur van het Italiaanse team. Sportief gezien zal de komst
van Bearman de F1 een broodnodige frisse injectie geven die
ontbreekt op de grid van dit jaar. In 2024 zien we immers dezelfde
twintig namen als vorig jaar, iets wat nog nooit was voorgekomen.
Bearman bewees vorige maand met zijn plotselinge oproep dat hij het
waard is om in de F1 te rijden. Of Haas hem als dé opvolger van
Hulkenberg ziet of liever doorgaat met ervaren figuren om de
ommekeer in vorm te bespoedigen, valt nog te bezien. Het team heeft
eerder wel eens onverklaarbare keuzes gemaakt, dus ook nu is alles
mogelijk.
