RB-teambaas verklaart plan om F1-elite aan te vallen
De 47-jarige Mekies is sinds deze winter de nieuwe teambaas van
Visa Cash App RB (RB). Hij is pas de tweede teambaas ooit bij het
opleidingsteam van Red Bull, nadat Franz Tost afgelopen jaar zijn
pensioen aankondigde. Mekies sprak exclusief met RacingNews365 en
deelt daarin zijn ervaringen na de eerste vijf races in 2023. "Het
is alleen maar een voorrecht geweest om deze groep te leiden",
antwoordt de Franse ingenieur op de vraag hoe hij de eerste maanden
van zijn tijd als teambaas heeft ervaren. "De dames en heren zijn
fantastisch geweest, omdat ze al hun energie in deze nieuwe
avonturen wilden steken. Ook omdat ze alles op tafel wilden leggen
en op elk gebied wilden zien wat we nodig hadden om ons ambitieuze
doel te bereiken, namelijk consequent de top van het middenveld te
bereiken." Twee werkstromen Het team uit Faenza veranderde in de
winter van naam. AlphaTauri werd vaarwel gezegd, nadat het team
daarvoor jarenlang Toro Rosso heette. Na de eerste vijf races van
het jaar staat het team zesde in de constructeursrace F1 met zeven
punten, twee punten voor Haas.Terwijl geen van de drie teams onder
hen (Williams, Alpine en Stake F1) punten heeft gescoord, is er een
groot gat ontstaan tussen de bovenste helft van de grid en de
onderste helft, waar RB zich bevindt. Het Italiaanse team staat
'al' 33 punten achter Aston Martin, die terug te vinden zijn op de
vijfde plaats. Om die groeiende kloof te overbruggen, waardoor de
F1 in feite is opgesplitst in twee verschillende klassen, legt
Mekies uit dat RB twee gelijktijdige werkstromen heeft ontwikkeld.
"We zijn ons er allemaal van bewust dat je sommige gaten vrij snel
kunt dichten. Sommige hebben wat meer tijd nodig. Dus wat we nu aan
het doen zijn, we hebben twee werkstromen in het bedrijf,"
bevestigt hij voordat hij ingaat op hun belangrijkste
aandachtspunten. "De ene stroom is gericht op de ontwikkeling van
nieuwe producten. De andere stroom probeert elk raceweekend te
optimaliseren en zo scherp mogelijk te worden als raceteam, en dat
is aardig gelukt in de eerste vijf races. Die eerste stroom
probeert een sterkere basis te leggen voor het bedrijf om een kans
te hebben om in de toekomst een grote stap voorwaarts te maken."
Mekies: 'Het zal geen lineaire progressie zijn'. Mekies waarschuwt
echter dat deze manier van werken misschien niet meteen resultaat
oplevert. Aan het begin van het seizoen werd er gespeculeerd dat RB
in de winter goud in handen zou hebben en zijn auto zodanig zou
hebben ontwikkeld dat het zou kunnen doorbreken in de groep met
Aston Martin en Mercedes. Helaas voor het team is dat nog niet het
geval, ook al leidt het momenteel de strijd achter de vijf sterkste
constructeurs. "Het zal geen lineaire progressie zijn," zegt
Mekies. "Er zullen hobbels op de weg zijn, en hoogte- en
dieptepunten, maar de reactie van onze mensen is fantastisch. We
beginnen met veel energie aan dit avontuur en de grand
prix-weekenden om de twee weken houden ons eerlijk tegenover het
gevecht dat we met de andere vier teams voeren," voegt hij eraan
toe, waarbij hij benadrukt dat het huidige gevecht van RB met de
teams eronder is. Als we terugkomen op zijn ervaringen tijdens de
eerste vijf ronden van het F1-seizoen, nu hij nog maar een paar
maanden geleden het roer overnam bij RB, legt de Fransman de focus
al snel weer op de "ongelooflijke" mensen die onder hem werken.
"Natuurlijk, natuurlijk," antwoordt hij op de vraag of hij geniet
van zijn nieuwe rol. "Nogmaals, het is een voorrecht om in die
situatie te zitten met zoveel getalenteerde mensen, met Daniel
[Ricciardo], met Yuki [Tsunoda]. We hebben ongelooflijke
combinaties in het team, van onze eigenaar tot onze partners en van
coureurs tot teams.Het is een fantastisch project om bij betrokken
te zijn en we zijn op de goede voet begonnen, en we weten dat de
weg nog lang is, maar we pushen heel erg om het zo snel mogelijk te
maken."
Visa Cash App RB (RB). Hij is pas de tweede teambaas ooit bij het
opleidingsteam van Red Bull, nadat Franz Tost afgelopen jaar zijn
pensioen aankondigde. Mekies sprak exclusief met RacingNews365 en
deelt daarin zijn ervaringen na de eerste vijf races in 2023. "Het
is alleen maar een voorrecht geweest om deze groep te leiden",
antwoordt de Franse ingenieur op de vraag hoe hij de eerste maanden
van zijn tijd als teambaas heeft ervaren. "De dames en heren zijn
fantastisch geweest, omdat ze al hun energie in deze nieuwe
avonturen wilden steken. Ook omdat ze alles op tafel wilden leggen
en op elk gebied wilden zien wat we nodig hadden om ons ambitieuze
doel te bereiken, namelijk consequent de top van het middenveld te
bereiken." Twee werkstromen Het team uit Faenza veranderde in de
winter van naam. AlphaTauri werd vaarwel gezegd, nadat het team
daarvoor jarenlang Toro Rosso heette. Na de eerste vijf races van
het jaar staat het team zesde in de constructeursrace F1 met zeven
punten, twee punten voor Haas.Terwijl geen van de drie teams onder
hen (Williams, Alpine en Stake F1) punten heeft gescoord, is er een
groot gat ontstaan tussen de bovenste helft van de grid en de
onderste helft, waar RB zich bevindt. Het Italiaanse team staat
'al' 33 punten achter Aston Martin, die terug te vinden zijn op de
vijfde plaats. Om die groeiende kloof te overbruggen, waardoor de
F1 in feite is opgesplitst in twee verschillende klassen, legt
Mekies uit dat RB twee gelijktijdige werkstromen heeft ontwikkeld.
"We zijn ons er allemaal van bewust dat je sommige gaten vrij snel
kunt dichten. Sommige hebben wat meer tijd nodig. Dus wat we nu aan
het doen zijn, we hebben twee werkstromen in het bedrijf,"
bevestigt hij voordat hij ingaat op hun belangrijkste
aandachtspunten. "De ene stroom is gericht op de ontwikkeling van
nieuwe producten. De andere stroom probeert elk raceweekend te
optimaliseren en zo scherp mogelijk te worden als raceteam, en dat
is aardig gelukt in de eerste vijf races. Die eerste stroom
probeert een sterkere basis te leggen voor het bedrijf om een kans
te hebben om in de toekomst een grote stap voorwaarts te maken."
Mekies: 'Het zal geen lineaire progressie zijn'. Mekies waarschuwt
echter dat deze manier van werken misschien niet meteen resultaat
oplevert. Aan het begin van het seizoen werd er gespeculeerd dat RB
in de winter goud in handen zou hebben en zijn auto zodanig zou
hebben ontwikkeld dat het zou kunnen doorbreken in de groep met
Aston Martin en Mercedes. Helaas voor het team is dat nog niet het
geval, ook al leidt het momenteel de strijd achter de vijf sterkste
constructeurs. "Het zal geen lineaire progressie zijn," zegt
Mekies. "Er zullen hobbels op de weg zijn, en hoogte- en
dieptepunten, maar de reactie van onze mensen is fantastisch. We
beginnen met veel energie aan dit avontuur en de grand
prix-weekenden om de twee weken houden ons eerlijk tegenover het
gevecht dat we met de andere vier teams voeren," voegt hij eraan
toe, waarbij hij benadrukt dat het huidige gevecht van RB met de
teams eronder is. Als we terugkomen op zijn ervaringen tijdens de
eerste vijf ronden van het F1-seizoen, nu hij nog maar een paar
maanden geleden het roer overnam bij RB, legt de Fransman de focus
al snel weer op de "ongelooflijke" mensen die onder hem werken.
"Natuurlijk, natuurlijk," antwoordt hij op de vraag of hij geniet
van zijn nieuwe rol. "Nogmaals, het is een voorrecht om in die
situatie te zitten met zoveel getalenteerde mensen, met Daniel
[Ricciardo], met Yuki [Tsunoda]. We hebben ongelooflijke
combinaties in het team, van onze eigenaar tot onze partners en van
coureurs tot teams.Het is een fantastisch project om bij betrokken
te zijn en we zijn op de goede voet begonnen, en we weten dat de
weg nog lang is, maar we pushen heel erg om het zo snel mogelijk te
maken."
