GP Miami staat symbool voor dominantie Verstappen
In 2022 keerde de Formule 1 voor het eerst sinds 1959 terug in
Florida. 'The Sunshine State' werd destijds vertegenwoordigd door
het circuit in Sebring, maar keerde twee jaar geleden terug met een
gloednieuw, semi-stratencircuit rondom het Hard Rock Stadium. Waar
de aankondiging van het nieuwe Miami International Autodrome in het
begin op flink wat weerstand kon rekenen, maar heeft inmiddels twee
uitstekende races geleverd. Zowel de Grand Prix van Miami in 2022
als de editie in 2023 stonden bol van spektakel. Maar daar eindigen
de overeenkomsten niet. Max Verstappen wist in beide edities de
zege te pakken, nadat hij een inhaalrace moest rijden. Je zou dan
ook kunnen zeggen dat de GP van Miami symbool staat voor de
hedendaagse dominantie van Verstappen in de Formule 1. Miami als
omkeer in 2022 Iemand die puur aan scorebordjournalistiek doet, zal
zeggen dat vrijwel niemand Verstappen momenteel kan verslaan. De
Nederlander wint race na race en pakte vorig seizoen het
wereldkampioenschap met een ongeëvenaarde voorsprong van 290
punten. Toch ging het niet altijd van een leien dakje voor
Verstappen. Vaak bleken de concurrenten over één ronde in de
kwalificatie even snel en soms zelfs sneller, waarna Verstappen in
de race nog wat werk te verzetten had. Zo ook tijdens de eerste
twee Grands Prix in Miami. In 2022 werd Red Bull op de baan
verslagen door Ferrari. De Scuderia begon sterk aan het jaar en
voerde zowel het rijders als het constructeurskampioenschap aan.
Verstappen kwam een kleine twee tienden tekort op Charles Leclerc,
die de pole position pakte. Carlos Sainz wist P2 te veroveren en
Sergio Perez sloot aan op P4. Een Ferrari-feestje lonkte, maar op
zondag was alles anders. Meteen bij de start pakte Verstappen P2 af
van Sainz, waarna de jacht op de Monegask werd ingezet. Die jacht
duurde niet lang, want al in ronde negen ging Verstappen voorbij
aan Leclerc. De leiding werd vervolgens niet meer afgegeven en
Verstappen boekte zo als eerste F1-coureur ooit een overwinning in
Miami. Het bleek de omkeer in het wereldkampioenschap, want bij de
volgende race in Barcelona ging Verstappen terug aan de leiding van
het WK, om die vervolgens tot op de dag vandaag niet meer af te
geven. Masterclass in 2023 Een jaar later ging het weer mis in de
kwalificatie voor Verstappen en opnieuw speelde Charles Leclerc een
grote hoofdrol in de kwalificatie. Echter pakte de Monegask deze
keer niet de pole position, maar stond hij met zijn Ferrari in de
bandenstapel. Het zorgde voor een rode vlag én voor het einde van
de kwalificatie. Omdat Verstappen twee foutjes maakte in zijn
eerste ronde had de Nederlander nog geen tijd staan. Hierdoor bleef
hij op P9 hangen en moest Verstappen een inhaalrace gaan rijden. Op
de zondag stond er echter geen maat op Verstappen. De Red Bull was
binnen de kortste keren terug te vinden in de kop van het veld en
pakte, na de pitstop van zijn teamgenoot Perez, de leiding in de
wedstrijd. Deze stond hij niet meer af, waardoor ook bij de editie
in 2023 het Nederlandse volkslied te horen was. Ook dit jaar bleek
de Grand Prix van Miami hét keerpunt in het WK, want de race in
Florida werd later bekend als het moment dat de zegereeks van
Verstappen begon. Deze eindigde pas in Singapore, ruim vier maanden
later. Sprintraces een prooi voor Verstappen Aankomend weekend zal
er ook opnieuw een sprintrace op het programma staan. Tijdens het
vorige weekend in China liet Verstappen maar weer eens zien dat hij
niet alleen dominant is in een Grand Prix, maar ook tijdens
sprintraces. De winst in Shanghai was alweer zijn achtste
overwinning uit dertien pogingen. De Nederlander staat sowieso op
eenzame hoogte als het gaat om overwinningen in sprintraces. Alleen
Valtteri Bottas wist tot op heden meer dan één sprintrace te
winnen. Die zeges dateren wel alweer uit 2021. George Russell,
Sergio Perez en Oscar Piastri wonnen tot op heden één sprintrace.
Dit jaar staat er dus voor het eerst een sprintrace op het
programma in Miami. De vorige twee edities werden namelijk verreden
volgens het 'klassieke' principe. Het betekent voor de coureurs
maar één vrije training, alvorens op vrijdag meteen gekwalificeerd
wordt voor de sprintrace van zaterdag. Na afloop van de sprintrace
wordt vervolgens gekwalificeerd voor de race op zondag. Alle seinen
lijken dus opnieuw op groen te staan voor een dominant weekend van
Verstappen, al blijft het natuurlijk Formule 1. Daar kan van alles
gebeuren.
Florida. 'The Sunshine State' werd destijds vertegenwoordigd door
het circuit in Sebring, maar keerde twee jaar geleden terug met een
gloednieuw, semi-stratencircuit rondom het Hard Rock Stadium. Waar
de aankondiging van het nieuwe Miami International Autodrome in het
begin op flink wat weerstand kon rekenen, maar heeft inmiddels twee
uitstekende races geleverd. Zowel de Grand Prix van Miami in 2022
als de editie in 2023 stonden bol van spektakel. Maar daar eindigen
de overeenkomsten niet. Max Verstappen wist in beide edities de
zege te pakken, nadat hij een inhaalrace moest rijden. Je zou dan
ook kunnen zeggen dat de GP van Miami symbool staat voor de
hedendaagse dominantie van Verstappen in de Formule 1. Miami als
omkeer in 2022 Iemand die puur aan scorebordjournalistiek doet, zal
zeggen dat vrijwel niemand Verstappen momenteel kan verslaan. De
Nederlander wint race na race en pakte vorig seizoen het
wereldkampioenschap met een ongeëvenaarde voorsprong van 290
punten. Toch ging het niet altijd van een leien dakje voor
Verstappen. Vaak bleken de concurrenten over één ronde in de
kwalificatie even snel en soms zelfs sneller, waarna Verstappen in
de race nog wat werk te verzetten had. Zo ook tijdens de eerste
twee Grands Prix in Miami. In 2022 werd Red Bull op de baan
verslagen door Ferrari. De Scuderia begon sterk aan het jaar en
voerde zowel het rijders als het constructeurskampioenschap aan.
Verstappen kwam een kleine twee tienden tekort op Charles Leclerc,
die de pole position pakte. Carlos Sainz wist P2 te veroveren en
Sergio Perez sloot aan op P4. Een Ferrari-feestje lonkte, maar op
zondag was alles anders. Meteen bij de start pakte Verstappen P2 af
van Sainz, waarna de jacht op de Monegask werd ingezet. Die jacht
duurde niet lang, want al in ronde negen ging Verstappen voorbij
aan Leclerc. De leiding werd vervolgens niet meer afgegeven en
Verstappen boekte zo als eerste F1-coureur ooit een overwinning in
Miami. Het bleek de omkeer in het wereldkampioenschap, want bij de
volgende race in Barcelona ging Verstappen terug aan de leiding van
het WK, om die vervolgens tot op de dag vandaag niet meer af te
geven. Masterclass in 2023 Een jaar later ging het weer mis in de
kwalificatie voor Verstappen en opnieuw speelde Charles Leclerc een
grote hoofdrol in de kwalificatie. Echter pakte de Monegask deze
keer niet de pole position, maar stond hij met zijn Ferrari in de
bandenstapel. Het zorgde voor een rode vlag én voor het einde van
de kwalificatie. Omdat Verstappen twee foutjes maakte in zijn
eerste ronde had de Nederlander nog geen tijd staan. Hierdoor bleef
hij op P9 hangen en moest Verstappen een inhaalrace gaan rijden. Op
de zondag stond er echter geen maat op Verstappen. De Red Bull was
binnen de kortste keren terug te vinden in de kop van het veld en
pakte, na de pitstop van zijn teamgenoot Perez, de leiding in de
wedstrijd. Deze stond hij niet meer af, waardoor ook bij de editie
in 2023 het Nederlandse volkslied te horen was. Ook dit jaar bleek
de Grand Prix van Miami hét keerpunt in het WK, want de race in
Florida werd later bekend als het moment dat de zegereeks van
Verstappen begon. Deze eindigde pas in Singapore, ruim vier maanden
later. Sprintraces een prooi voor Verstappen Aankomend weekend zal
er ook opnieuw een sprintrace op het programma staan. Tijdens het
vorige weekend in China liet Verstappen maar weer eens zien dat hij
niet alleen dominant is in een Grand Prix, maar ook tijdens
sprintraces. De winst in Shanghai was alweer zijn achtste
overwinning uit dertien pogingen. De Nederlander staat sowieso op
eenzame hoogte als het gaat om overwinningen in sprintraces. Alleen
Valtteri Bottas wist tot op heden meer dan één sprintrace te
winnen. Die zeges dateren wel alweer uit 2021. George Russell,
Sergio Perez en Oscar Piastri wonnen tot op heden één sprintrace.
Dit jaar staat er dus voor het eerst een sprintrace op het
programma in Miami. De vorige twee edities werden namelijk verreden
volgens het 'klassieke' principe. Het betekent voor de coureurs
maar één vrije training, alvorens op vrijdag meteen gekwalificeerd
wordt voor de sprintrace van zaterdag. Na afloop van de sprintrace
wordt vervolgens gekwalificeerd voor de race op zondag. Alle seinen
lijken dus opnieuw op groen te staan voor een dominant weekend van
Verstappen, al blijft het natuurlijk Formule 1. Daar kan van alles
gebeuren.
