Waarom Verstappen in Rusland een gridstraf incasseert
Max Verstappen reed de Grands Prix van Italië en Singapore met de nieuwe spec 4-motor van Honda, maar de Japanners besloten om in Rusland alweer te wisselen naar een nieuwe versie van de spec 4-motor. Een tactische keuze, gericht op het restant van het seizoen. Het betekent de inzet van een vijfde verbrandingsmotor door Honda dit seizoen, daar waar er drie zijn toegestaan, en levert direct vijf plaatsen gridstraf op.
De keuze van Honda om voortijdig te wisselen naar een nieuwe krachtbron is een logische. Het Formule 1-seizoen 2019 telt nog zes races en Honda weet dat haar motor nog niet over een dergelijke levensduur beschikt. Gemiddeld genomen gaat de Japanse krachtbron vier tot vijf races mee. In het geval van Verstappen zou zijn 'Italië-motor' acht races mee moeten gaan, wilde hij zonder verdere straffen het seizoen uitrijden, iets dat onmogelijk is.
Voor Honda staat over twee weken de belangrijkste race van het seizoen op het programma: de Grand Prix van Japan. Daar wil het schitteren voor eigen volk met daarbij een hagelnieuwe krachtbron in de Red Bull, die op vol vermogen benut kan worden. Koste was het kost moet Honda een podiumplaats bemachtigen tijdens haar thuisrace, waarbij Red Bull-adviseur Helmut Marko zelfs droomt van een overwinning. Verstappen stond de afgelopen drie seizoenen op het podium in Suzuka, een baan die hem en de Red Bull goed ligt.
Na Japan volgt de Grand Prix in Mexico, die Verstappen de afgelopen twee seizoenen op zijn naam schreef. Red Bull ziet Mexico als dé kans om te winnen in het restant van dit seizoen, mede doordat op het hooggelegen circuit de onderlinge verschillen tussen de motoren aanzienlijk kleiner zijn. Dit moet een voordeel, cq. kleiner nadeel opleveren ten opzichte van de Ferrari-power op de rechte stukken. Wisselen in Rusland kost geen plaatsenDe verwachtingen voor de Russische F1-race van dit weekend waren op voorhand al niet hooggespannen. Sinds 2014 racen de coureurs over het Sochi Autodrom, maar nog nooit stond er een Red Bull-coureur op het podium. Mercedes won alle vijf de verreden Grand Prix en ook voor dit jaar lijkt het uit te draaien op een strijd tussen de Duitse grootmacht en Ferrari.Een gridstraf van vijf posities betekent onder normale omstandigheden nog altijd een startpositie in de top tien, een uitgangspositie die tijdens de race moet resulteren in een vijfde positie, iets dat normaal gesproken ook het verwachte eindstation voor Verstappen was. Daarmee kost de gridstraf hem in theorie helemaal niets.Honda wisselt niet alleen de motor van Verstappen, maar ook de krachtbron van teamgenoot Alexander Albon en Toro Rosso-coureurs Daniil Kvyat en Pierre Gasly. Het type motor waarnaar de coureurs wisselen is de spec 4, die ook in de laatste races werd gebruikt. In Rusland rijdt het viertal met de 'oude' motor tijdens de wedstrijd, om zo het nieuwste exemplaar te sparen voor Japan en Mexico. Alleen in de vrije trainingen zal de nieuwe motor worden getest.
Luister hieronder naar de nieuwste RacingNews365 podcast, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel vooruit blikken op de Grand Prix van Rusland die komend weekend verreden wordt.
De keuze van Honda om voortijdig te wisselen naar een nieuwe krachtbron is een logische. Het Formule 1-seizoen 2019 telt nog zes races en Honda weet dat haar motor nog niet over een dergelijke levensduur beschikt. Gemiddeld genomen gaat de Japanse krachtbron vier tot vijf races mee. In het geval van Verstappen zou zijn 'Italië-motor' acht races mee moeten gaan, wilde hij zonder verdere straffen het seizoen uitrijden, iets dat onmogelijk is.
Voor Honda staat over twee weken de belangrijkste race van het seizoen op het programma: de Grand Prix van Japan. Daar wil het schitteren voor eigen volk met daarbij een hagelnieuwe krachtbron in de Red Bull, die op vol vermogen benut kan worden. Koste was het kost moet Honda een podiumplaats bemachtigen tijdens haar thuisrace, waarbij Red Bull-adviseur Helmut Marko zelfs droomt van een overwinning. Verstappen stond de afgelopen drie seizoenen op het podium in Suzuka, een baan die hem en de Red Bull goed ligt.
Na Japan volgt de Grand Prix in Mexico, die Verstappen de afgelopen twee seizoenen op zijn naam schreef. Red Bull ziet Mexico als dé kans om te winnen in het restant van dit seizoen, mede doordat op het hooggelegen circuit de onderlinge verschillen tussen de motoren aanzienlijk kleiner zijn. Dit moet een voordeel, cq. kleiner nadeel opleveren ten opzichte van de Ferrari-power op de rechte stukken. Wisselen in Rusland kost geen plaatsenDe verwachtingen voor de Russische F1-race van dit weekend waren op voorhand al niet hooggespannen. Sinds 2014 racen de coureurs over het Sochi Autodrom, maar nog nooit stond er een Red Bull-coureur op het podium. Mercedes won alle vijf de verreden Grand Prix en ook voor dit jaar lijkt het uit te draaien op een strijd tussen de Duitse grootmacht en Ferrari.Een gridstraf van vijf posities betekent onder normale omstandigheden nog altijd een startpositie in de top tien, een uitgangspositie die tijdens de race moet resulteren in een vijfde positie, iets dat normaal gesproken ook het verwachte eindstation voor Verstappen was. Daarmee kost de gridstraf hem in theorie helemaal niets.Honda wisselt niet alleen de motor van Verstappen, maar ook de krachtbron van teamgenoot Alexander Albon en Toro Rosso-coureurs Daniil Kvyat en Pierre Gasly. Het type motor waarnaar de coureurs wisselen is de spec 4, die ook in de laatste races werd gebruikt. In Rusland rijdt het viertal met de 'oude' motor tijdens de wedstrijd, om zo het nieuwste exemplaar te sparen voor Japan en Mexico. Alleen in de vrije trainingen zal de nieuwe motor worden getest.
Luister hieronder naar de nieuwste RacingNews365 podcast, waarin Tom Coronel, Joe van Burik en Jeroen van Inkel vooruit blikken op de Grand Prix van Rusland die komend weekend verreden wordt.