Exclusief: Williams in gesprek met Newey
Williams heeft zich opgeworpen als een verrassende kandidaat om
Adrian Newey in te lijven, kan RacingNews365 exclusief onthullen.
Na de bevestiging dat Newey Red Bull aan het einde van dit seizoen
zal verlaten na 19 jaar, werd de meest succesvolle ontwerper in de
geschiedenis van de F1 in verband gebracht met een overstap naar
Ferrari. Vóór de Grand Prix van Miami van dit weekend maakte Lewis
Hamilton er geen geheim van dat hij wilde dat Ferrari Newey zou
contracteren in zijn poging om een recordbrekende achtste
wereldtitel te pakken. Maar Newey is geenszins van plan om naar
Italië te verhuizen. Ook Aston Martin dingt naar de hand Newey.
RacingNews365 heeft echter vernomen dat Williams-teambaas James
Vowles gesprekken heeft gevoerd met Newey om hem over te halen
terug te keren naar het team waar hij de eerste van zijn 25
gecombineerde constructeurs- en coureurstitels won. Na in 1988 bij
March te zijn begonnen, stapte Newey drie jaar later over naar
Williams en maakte van het team de dominante speler van het begin
van de jaren 90. Zijn auto's wonnen in drie opeenvolgende jaren
constructeurstitels, van 1992 tot '94, en opnieuw in 1996, hoewel
hij tijdens dat seizoen met verlof was gestuurd in aanloop naar een
overstap naar McLaren. Onder Newey wonnen Nigel Mansell en Damon
Hill de wereldtitel met Williams in respectievelijk 1992 en 1996,
terwijl Alain Prost in 1993 viervoudig kampioen werd. Onze deur
staat altijd open Hoewel Williams misschien niet de financiële
slagkracht van Ferrari en Aston Martin heeft, heeft Vowles van
eigenaren Dorilton Capital de zegen gekregen om Newey terug te
halen en het team mogelijk terug te brengen naar de top van de
grid. Vowles heeft veel indruk gemaakt bij het team sinds hij begin
vorig jaar werd aangesteld. Hij leidde Williams naar de zevende
plaats in het constructeurskampioenschap, de hoogste positie sinds
2017. Hoewel de gesprekken positief zijn begonnen, weet Vowles dat
hij Newey voor zich moet winnen, aangezien hij op de lange termijn
bezig is met het herbouwen van de verouderde infrastructuur van
Williams, die jaren achterloopt op de concurrentie. De nieuwe
motorreglementen voor 2026 geven alle teams in ieder geval een
nieuwe kans. Newey zou wel eens kunnen genieten van die kans om de
goede naam van een team te herstellen waar het voor hem allemaal
begon, een team dat dicht bij huis is en waar hij de vrije hand zou
krijgen, in tegenstelling tot Ferrari waar hij gedwarsboomd zou
kunnen worden door een gecompliceerde structuur bij het team, en
bij Aston Martin waar eigenaar Lawrence Stroll de touwtjes strak in
handen heeft. Williams-coureur Alex Albon, die met Newey werkte bij
Red Bull, ziet geen reden waarom Vowles Newey niet naar het team
zou kunnen lokken. "Het zal interessant zijn om zijn volgende stap
te zien", zegt Albon. "Ik weet zeker dat elk team achter hem aanzit
om te proberen hem te pakken te krijgen. Wat hij ook kiest, of het
nu pensioen of racen is, ik wens hem het allerbeste. En natuurlijk
staat onze deur ook altijd open."
Adrian Newey in te lijven, kan RacingNews365 exclusief onthullen.
Na de bevestiging dat Newey Red Bull aan het einde van dit seizoen
zal verlaten na 19 jaar, werd de meest succesvolle ontwerper in de
geschiedenis van de F1 in verband gebracht met een overstap naar
Ferrari. Vóór de Grand Prix van Miami van dit weekend maakte Lewis
Hamilton er geen geheim van dat hij wilde dat Ferrari Newey zou
contracteren in zijn poging om een recordbrekende achtste
wereldtitel te pakken. Maar Newey is geenszins van plan om naar
Italië te verhuizen. Ook Aston Martin dingt naar de hand Newey.
RacingNews365 heeft echter vernomen dat Williams-teambaas James
Vowles gesprekken heeft gevoerd met Newey om hem over te halen
terug te keren naar het team waar hij de eerste van zijn 25
gecombineerde constructeurs- en coureurstitels won. Na in 1988 bij
March te zijn begonnen, stapte Newey drie jaar later over naar
Williams en maakte van het team de dominante speler van het begin
van de jaren 90. Zijn auto's wonnen in drie opeenvolgende jaren
constructeurstitels, van 1992 tot '94, en opnieuw in 1996, hoewel
hij tijdens dat seizoen met verlof was gestuurd in aanloop naar een
overstap naar McLaren. Onder Newey wonnen Nigel Mansell en Damon
Hill de wereldtitel met Williams in respectievelijk 1992 en 1996,
terwijl Alain Prost in 1993 viervoudig kampioen werd. Onze deur
staat altijd open Hoewel Williams misschien niet de financiële
slagkracht van Ferrari en Aston Martin heeft, heeft Vowles van
eigenaren Dorilton Capital de zegen gekregen om Newey terug te
halen en het team mogelijk terug te brengen naar de top van de
grid. Vowles heeft veel indruk gemaakt bij het team sinds hij begin
vorig jaar werd aangesteld. Hij leidde Williams naar de zevende
plaats in het constructeurskampioenschap, de hoogste positie sinds
2017. Hoewel de gesprekken positief zijn begonnen, weet Vowles dat
hij Newey voor zich moet winnen, aangezien hij op de lange termijn
bezig is met het herbouwen van de verouderde infrastructuur van
Williams, die jaren achterloopt op de concurrentie. De nieuwe
motorreglementen voor 2026 geven alle teams in ieder geval een
nieuwe kans. Newey zou wel eens kunnen genieten van die kans om de
goede naam van een team te herstellen waar het voor hem allemaal
begon, een team dat dicht bij huis is en waar hij de vrije hand zou
krijgen, in tegenstelling tot Ferrari waar hij gedwarsboomd zou
kunnen worden door een gecompliceerde structuur bij het team, en
bij Aston Martin waar eigenaar Lawrence Stroll de touwtjes strak in
handen heeft. Williams-coureur Alex Albon, die met Newey werkte bij
Red Bull, ziet geen reden waarom Vowles Newey niet naar het team
zou kunnen lokken. "Het zal interessant zijn om zijn volgende stap
te zien", zegt Albon. "Ik weet zeker dat elk team achter hem aanzit
om te proberen hem te pakken te krijgen. Wat hij ook kiest, of het
nu pensioen of racen is, ik wens hem het allerbeste. En natuurlijk
staat onze deur ook altijd open."
