Hoe Perez het decable van vorig jaar in Miami moet zien te voorkomen
Sinds Sergio Perez in 2021 instapte bij Red Bull Racing, heeft hij
nog niet over een langere periode constante goede prestaties kunnen
overleggen. Opmerkelijk genoeg is zijn langste reeks van
podiumplekken in de Red Bull slechts drie races. Misschien is dat
ook wel een van de redenen waarom er vaak twijfels zijn over de
Mexicaan. Waar hij dit jaar bijvoorbeeld sterk opende met twee
tweede plaatsen achter Max Verstappen in Bahrein en Saoedi-Arabië,
kwam hij er niet aan te pas in Australië. Achter de twee Ferrari's
en twee auto's van McLaren moest hij tevreden zijn met een vijfde
plek op Albert Park. Daarna herstelde de Mexicaan zich met een
keurige tweede plek in Japan. Vervolgens stond hij ook in China op
het podium, maar moest hij wel zijn meerdere erkennen in Lando
Norris in de strijd om de tweede plek. Nu reist Perez af naar de
plek waar het vorig jaar zo goed leek te gaan, maar uiteindelijk
kwam hij van een koude kermis thuis: Miami. Ook in 2023 kende hij
een goede start van het jaar, toen won de Mexicaan zelfs de races
in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waardoor hij met een goed gevoel
naar het Miami International Autodrome ging. Tijdens de vrije
trainingen zag het er in eerste instantie niet goed uit voor Perez.
In de eerste oefensessie zat de zesvoudig Grand Prix-winnaar maar
liefst een seconde achter Max Verstappen. Dat gat werd gaandeweg de
trainingen wel steeds kleiner, maar toch moest de Mexicaan in de
derde en afsluitende training voor de kwalificatie nog altijd een
halve seconde toegeven op Verstappen. Pole voor Perez Niets leek de
Nederlander in de weg te staan op weg naar poleposition, zo bleek
ook tijdens Q1 en Q2. Verstappen was in die twee sessies de
snelste, maar in het derde en laatste deel van de kwalificatie
sloeg het noodlot toe. Daar waar hij nog geen snelle tijd had
neergezet, crashte Charles Leclerc hard. De kwalificatie werd
daardoor vroegtijdig beëindigd en Verstappen moest het doen met de
negende startplek. Omdat Perez al wel een snelle ronde had
genoteerd en de snelste man was, verzekerde de Mexicaan zich van
zijn derde poleposition uit zijn Formule 1-carrière. Klein detail:
Verstappen was in zijn snelste ronde in Q2 sneller dan Perez in Q3.
Het gat tussen de twee kemphanen in het wereldkampioenschap was
voorafgaand aan de Grand Prix van Miami slechts zes punten en dus
kon Perez een grote slag slaan op de zondag. Hij behield de leiding
bij de start en dus leek alles volgens plan te gaan voor Perez,
maar dat was buiten de ijzersterke Verstappen gerekend. De basis
van zijn overwinning kwam voort uit een sterke en lange stint op de
harde band. Titelaspiraties Verstappen wist genoeg marge te creëren
op Perez die een pitstop had gemaakt, waardoor de Mexicaan niet in
kon lopen. Na de pitstop van Verstappen zat de Nederlander slechts
een paar seconden achter de Mexicaan, waarna hij korte metten
maakte met Perez in bocht 1 in ronde 48. In de resterende rondjes
reed Verstappen nog ruim vijf seconden bij zijn teamgenoot weg.
Daar waar Perez een hele grote slag had kunnen slaan, kreeg hij een
keiharde tik op zijn neus van Verstappen. De achterstand in het
wereldkampioenschap liep op tot veertien punten, omdat de
Nederlander ook nog de snelste raceronde pakte in Miami. De
titelaspiraties van Perez konden na deze race in de ijskast worden
gezet. En het werd er niet beter op voor de teamgenoot van
Verstappen, want hij crashte in de eerste bocht tijdens de
kwalificatie van de volgende race, op het iconische circuit van
Monaco. Het was het begin van een zeer moeizame periode van de
Mexicaan in het 2023-seizoen, terwijl Verstappen maar bleef winnen.
Het is te hopen voor Perez dat er niet hetzelfde scenario aankomt
na deze editie van de Formule 1 Grand Prix van Miami.
nog niet over een langere periode constante goede prestaties kunnen
overleggen. Opmerkelijk genoeg is zijn langste reeks van
podiumplekken in de Red Bull slechts drie races. Misschien is dat
ook wel een van de redenen waarom er vaak twijfels zijn over de
Mexicaan. Waar hij dit jaar bijvoorbeeld sterk opende met twee
tweede plaatsen achter Max Verstappen in Bahrein en Saoedi-Arabië,
kwam hij er niet aan te pas in Australië. Achter de twee Ferrari's
en twee auto's van McLaren moest hij tevreden zijn met een vijfde
plek op Albert Park. Daarna herstelde de Mexicaan zich met een
keurige tweede plek in Japan. Vervolgens stond hij ook in China op
het podium, maar moest hij wel zijn meerdere erkennen in Lando
Norris in de strijd om de tweede plek. Nu reist Perez af naar de
plek waar het vorig jaar zo goed leek te gaan, maar uiteindelijk
kwam hij van een koude kermis thuis: Miami. Ook in 2023 kende hij
een goede start van het jaar, toen won de Mexicaan zelfs de races
in Saoedi-Arabië en Azerbeidzjan, waardoor hij met een goed gevoel
naar het Miami International Autodrome ging. Tijdens de vrije
trainingen zag het er in eerste instantie niet goed uit voor Perez.
In de eerste oefensessie zat de zesvoudig Grand Prix-winnaar maar
liefst een seconde achter Max Verstappen. Dat gat werd gaandeweg de
trainingen wel steeds kleiner, maar toch moest de Mexicaan in de
derde en afsluitende training voor de kwalificatie nog altijd een
halve seconde toegeven op Verstappen. Pole voor Perez Niets leek de
Nederlander in de weg te staan op weg naar poleposition, zo bleek
ook tijdens Q1 en Q2. Verstappen was in die twee sessies de
snelste, maar in het derde en laatste deel van de kwalificatie
sloeg het noodlot toe. Daar waar hij nog geen snelle tijd had
neergezet, crashte Charles Leclerc hard. De kwalificatie werd
daardoor vroegtijdig beëindigd en Verstappen moest het doen met de
negende startplek. Omdat Perez al wel een snelle ronde had
genoteerd en de snelste man was, verzekerde de Mexicaan zich van
zijn derde poleposition uit zijn Formule 1-carrière. Klein detail:
Verstappen was in zijn snelste ronde in Q2 sneller dan Perez in Q3.
Het gat tussen de twee kemphanen in het wereldkampioenschap was
voorafgaand aan de Grand Prix van Miami slechts zes punten en dus
kon Perez een grote slag slaan op de zondag. Hij behield de leiding
bij de start en dus leek alles volgens plan te gaan voor Perez,
maar dat was buiten de ijzersterke Verstappen gerekend. De basis
van zijn overwinning kwam voort uit een sterke en lange stint op de
harde band. Titelaspiraties Verstappen wist genoeg marge te creëren
op Perez die een pitstop had gemaakt, waardoor de Mexicaan niet in
kon lopen. Na de pitstop van Verstappen zat de Nederlander slechts
een paar seconden achter de Mexicaan, waarna hij korte metten
maakte met Perez in bocht 1 in ronde 48. In de resterende rondjes
reed Verstappen nog ruim vijf seconden bij zijn teamgenoot weg.
Daar waar Perez een hele grote slag had kunnen slaan, kreeg hij een
keiharde tik op zijn neus van Verstappen. De achterstand in het
wereldkampioenschap liep op tot veertien punten, omdat de
Nederlander ook nog de snelste raceronde pakte in Miami. De
titelaspiraties van Perez konden na deze race in de ijskast worden
gezet. En het werd er niet beter op voor de teamgenoot van
Verstappen, want hij crashte in de eerste bocht tijdens de
kwalificatie van de volgende race, op het iconische circuit van
Monaco. Het was het begin van een zeer moeizame periode van de
Mexicaan in het 2023-seizoen, terwijl Verstappen maar bleef winnen.
Het is te hopen voor Perez dat er niet hetzelfde scenario aankomt
na deze editie van de Formule 1 Grand Prix van Miami.
