Hakkinen: "Dat maakt het vertrek van Newey nóg zorgwekkender voor Verstappen"

Eerder deze week bevestigde Red Bull dat Adrian Newey het team
begin 2025 zal verlaten. Zijn vertrek komt precies op het moment
dat de teams zich mogen gaan richten op de wagens van 2026, die
volgens een nieuw technisch reglement zullen worden gebouwd. De
kennis die Newey met zich meeneemt, kan voor vele teams zeer
waardevol zijn in het bouwen van een nieuwe F1-bolide. Red Bull
kent sinds de invoering van de nieuwe reglementen in 2022 een zeer
dominante periode, waarbij Newey weer een grote rol heeft gespeeld.
Het vertrek van de topontwerper kan dan ook grote gevolgen hebben
voor Red Bull, stelt tweevoudig wereldkampioen Mika Hakkinen. Nu de
65-jarige Newey in verband wordt gebracht met een overstap naar een
ander F1-team, denkt Hakkinen dat dit een domino-effect gaat hebben
binnen het team uit Milton Keynes. "Het nieuws dat hij stopt met
werken aan de F1-auto is belangrijk om ten minste drie redenen" zo
vertelt hij tegenover Unibet . "Ten eerste is er de impact op het
team als belangrijk personeel hem wil volgen, vanwege de politiek
binnen het team of als ze ontdekken dat Adrian naar een ander team
gaat, bijvoorbeeld Ferrari." Het effect op Verstappen "De tweede
reden is of het overgebleven team zich gedestabiliseerd voelt door
deze gebeurtenissen. Als een team zijn aanvoerder verliest, moet
iemand anders die rol onmiddellijk invullen, anders ontstaat er
verwarring." Max Verstappen, die ook in verband wordt gebracht met
een vertrek bij Red Bull, ontkent dat de beslissing van Newey
gevolgen zal hebben voor zijn eigen toekomst . Hakkinen ziet het
vertrek van Newey als een klap voor de hoop van Red Bull om zijn
positie als dominant team te behouden, wat Verstappen ertoe zou
kunnen aanzetten om elders te gaan kijken. "Als laatste moeten we
in de gaten houden welk effect dit heeft op Verstappen", verklaart
Hakkinen. "Terwijl de auto van dit jaar niet minder competitief zal
worden en de auto van 2025 waarschijnlijk een evolutie zal zijn,
zal de auto van 2026 onder een compleet nieuwe set regels worden
gebouwd." "Adrian is al begonnen met het bedenken van dat ontwerp,
maar hij zal er niet meer zijn om het af te ronden of af te
leveren. Wat voor Max nog zorgwekkender is, is het vooruitzicht dat
Adrian volgend jaar rond deze tijd voor een ander team werkt", zo
sluit de tweevoudig wereldkampioen af.

Top Headlines

Oudere Top Headlines